Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

In cjargne si siere buteghe e si peste cul massanc

............

A àn tacât cu la ferovie ae fin dai agns ’60, po dopo cu lis preturis, e dopo ancjemò cu lis scuelis professionâls. Fint a rivâ in dì di vuê. Cuant che la manarie e à tacât a pestâ par ben. A partî dai agns Novante si son sieradis lis scuelis elementârs e i asîi (Dogne, Resiute, Liussûl, Preon, Raviei), fint a rivâ ai ultims trê agns con ca ian distudât lis lûs chês di Dimplan di Darte, Rigulât, Ravasclêt. PasSant aes puestis la mignestre no cambie, la sierande si è sbassade a Trave di Lauc, Salin di Paulâr, Soclêf, Tamau di Paluce, ancjemò a Dimplan, Fusinis di Tarvis, cence dismenteâ chê grande part di chei che a son restâts imaculâts, a son stâts obleâts a tegni viert trê dîs par setemane.
Passìn ai traspuarts: dit de ferovie che e rivave un timp fint a Vile, in dì di vuê i trens che a rivin a stazion di Cjargne si podin contâ sui dêts di une man; lis corieris, almancul chês, si difindevin, fin a chest Istât, cuant che ancje li si à tacat a taiâ lis corsis viers i paisuts.
Dit e stradit dal Tribunâl, ancje chei altris uficis di servizi al citadin no son stâts preservâts: la Agjenzie des Jentradis e à smiezât i funzionaris a Tumieç, cussì come a Glemone, vôs a zirin che al sarà cussì ancje pal Inps; la Vuardie di Finance e sta restant a Tumieç dome parcè il sindic al è rivât a sbassâ l’afit; i uficis de Telecom e dal Enel no esistin plui, passât dut ai odeôs Call Center, che cuant che al è di risolvi la emergence, tant che lis neveadis che a àn pleât i traliçs de corint, no si fasint cjatâ.
Se chest al è il public, figurìnsi il privât: planc a planc a àn dit vonde desinis e desinis di negozis, alimentârs, buteghis, artesans.
Lungje la liste, vere? E pensâ che al podarès lâ in piês tai prossims mês… dal rest cu si freial de mont, che e fâs notizie dome cuant che e ven la aluvion… La principâl justificazion che ducj a tirin fûr par taiâ e sierâ e je chel dal spopolament, tai ultins dîs agns si son pierdudis dome in Cjargne trêmil personis.. ma se la int e partìs e sarà une motivazion, se a Tavagna al è plen di Cjargnei ce vuelial dî?
Par fa rivâ la bande largje par internet a àn coventât dîs agns, e no ducj ancjemò le àn, par finî dôs galariis su lis stradis regjonâls, idem. La int in mont e pues restâ a vivi a pat che e veti condizions favorevulis, anzit e sedi incentivade a restâ. No si trate di domandâ “assistenzialisim”, tant che in masse sbaliant in plen, ancje in Cjargne, a àn pretindût di vê. Di tantis bandis dal arc alpin a ‘nd è câs di ripopolaments di paîs, gnovis impresis, turisim che al puarte bêçs. E chi invezit si stâ a barufâ tra cjantons par fruçons di pan. Vonde, par plasê vonde. ❚
✒ David Zanirato

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +