Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il variûl si sta slargjant su lis monts dal Friûl

Gianluca Rassati
Variûl o grifon (Gyps fulvus)
la Mariane

Il variûl, clamât ancje cul non di grifon (Gyps fulvus), al è ancjemò dispès considerât un uciel di rapine che al prede in maniere ative ancje animâi dumiestis: in realtât, al mangje animâi muarts e dome in ocasions pardabon une vore raris al pues cjapâ predis vivis, ancje se simpri cetant debilitadis.
◆ Par vecjo al viveve in buine part de Europe meridionâl, in Nord Afriche, in Medi Orient e intal setôr meridionâl da la Asie centriocidentâl. Intal secul XX, dopo de persecuzion che i è stade fate, dal invelenament di carognis par combati i predadôrs e dal cambiament des pratichis di gjestion dal besteam, al è sparît te plui part dal areâl.
◆ In Italie, dome la popolazion sarde e je rivade fin ai nestris timps; la ultime colonie riprodutive siciliane e jere presinte fin intal 1965 sui Monts Nebrodi: la nidificazion e je finide par colpe di bocjadis invelenadis metudis pe bolp (Vulpes vulpes).
◆ Dai agns Otante di chel altri secul, in Italie a son tacâts progjets di reintroduzion de specie che a àn permetût, dutune cu la protezion dal variûl e des localitâts dulà che si riprodûs, l’insediament di gnovis popolazions che, intal timp, graciis aes nidificazions a àn puartât a une incressite dai individuis.
◆ Ancje in Friûl, a Curnin (Forgjarie), a son stâts molâts individuis tacant dai prins agns Novante dal secul passât, intal ambit di un progjet specific. Sul imprin, a son stadis verificadis nidificazions in areis dongje di chês de sede dal progjet. Po dopo, il variûl al à tacât a sparniçâsi e a nidificâ in cualchi sît, simpri inte zone prealpine.
◆ Vint verificât cheste tindince continue ae espansion, confermade di un numar simpri plui grant di osservazions ator pes monts, l’autôr al à metût adun un studi, cun chê di incuadrâ il fenomen espansîf inte zone alpine. Intal monitorament a son stadis frontadis diviersis dificoltâts par vie de ruspidece e de complessitât des zonis di mont, e de posizion e de distance di cierts sîts a pet di dulà che a vignivin fatis lis osservazions.
◆ Cinc agns indaûr a son stâts regjistrâts i prins tentatîfs di riproduzion, in particolâr intal massiç de Mariane. Po dopo, sedi su la Mariane che sul Strabût (Tumieç) e je stade verificade la nidificazion, individuant i prins sîts riprodutîfs in zone alpine furlane.
◆ Intai ultins agns, a son stâts cjatâts doi gnûfs sîts intes Alps Cjargnelis e cuatri intes Alps Juliis, fra i 550 e i 1500 m s.l.m.: il plui distant al è a cuasi 50 chilometris di Curnin. Lis coloniis a jerin formadis di une a 5 cubiis.
◆ Intal 2021, in dute la zone alpine furlane a son stadis cjatadis 16 cubiis teritoriâls: 13 si son riprodusudis e a àn fat saltâ fûr dal nît 9 zovins.
◆ La espansion dal areâl riprodutîf dal variûl bande Nord e je tacade prime viers lis Alps Cjargnelis ma e je stade plui consistente su lis Alps Juliis, dulà che e à interessât diviersis valadis secondariis dal Cjanâl dal Fier, e e je rivade fin inte Valcjanâl. Cierts sîts dulà che il variûl al à nidiât, a son cuasi sul confin cu la Slovenie e il plui setentrionâl al è a pôcs chilometris de Austrie.
◆ Tes Alps Cjargnelis, la espansion e je stade verificade su lis monts de val dal Tiliment viers Vile, e inte val de Fele inte zone di Mueç.
◆ Il variûl si sta slargjant ancje in zone prealpine (dulà che al nidifiche di 400 m s.l.m. insù) e ce che al è stât cjatât dal studi al mostre une situazion favorevule ae specie e a une sô espansion ulteriôr. Di fat, la distribuzion atuâl e permet un colegament plui grant fra lis areis di riproduzion consolidadis e e facilite la permanence dai uciei in ambients tipics alpins, frecuentâts dut l’an graciis a un clime plui dolç di une volte, e aes plui grandis cognossince e esplorazion dal teritori che a judin a cjatâ il mangjâ e a podêlu sfrutâ.
◆ La popolazion furlane e je la uniche che e nidifiche su lis Alps, duncje il so moment favorevul al è impuartant pe conservazion de specie. Al vûl però che chest periodi propizi e di potenziâl principi viers dal sfrancjament riprodutîf definitîf nol seti comprometût di progjets che a son fats passâ come favorevui al ambient tant che, par esempli, la realizazion di palis eolichis o di eletrodots che, invezit, a puedin pesâ a fuart su popolazions interiis di speciis protetis tant che il variûl.❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +