Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cuant che la lenghe e insiore e e unìs

Serena Fogolini

Strane cuistion, la identitât. Ti si tache intor che no tu sês inmò nassût e ti compagne par ducj i trois de tô vite. No simpri si è dal dut cussients di cheste seconde piel che nus vistìs, che si nudrìs des nestris stessis emozions e che e cres e si tramude daûr des nestris esperiencis. Dispès, al è propit il moment che o pretindìn di dâi une forme perfete, ugnule e statiche, che le condanìn a jessi vistît e no plui spieli de nestre sacume. Tant che une celule, une identitât vivarose e à bisugne di relazions, confronts, scambis cul difûr par podê jessi pardabon in stât di sorevivi.
◆ Ve che ancje un cors di lenghe furlane al pues deventâ la ocasion par svicinâ continents e meti in contat culturis diviersis. Inte edizion di secont nivel dal cors pratic di lenghe e culture in linie par cure de Societât Filologjiche Furlane e finanziât de ARLeF, di fat, in plui di imparâ lis regulis de gramatiche e de grafie e di cognossi miôr la storie de lenghe e de leterature, i arlêfs a àn vude la pussibilitât ancje di fevelâsi e di cognossisi tra di lôr, in gracie dai sportei di conversazion.
◆ Une maniere par podê scoltâ ancjemò la lenghe dai vons, come par Gianni, nassût in Canadà di gjenitôrs furlans (un di ca e un di là de aghe), che cul so furlan niçulât de cadence americane nus puarte a scuvierzi la sô tiere. Ma al è ancje cui che il furlan no lu à mai fevelât, aben che al sedi in Friûl di passe 50 agns, tant che Valerio, vignût sù de Pulie par amôr ta chê che e je deventade la sô gnove cjase. Setemane dopo setemane, la cjacarade cun lui, che tal imprin si fermave al mandi, e devente simpri plui siore di peraulis, che nus contin ancje di usancis e di tradizions dai siei paîs di divignince. Ancje Michela no fevele furlan, par une toscane come jê e je pardabon une lenghe foreste, ma, compliçs ancje i amîs, daspò un scjampon te nestre regjon pes vacancis, e je restade striade no dome dai puescj, ma ancje de cjacarade, e finît il cors di prin nivel si è butade cun entusiasim ta cheste gnove aventure.
◆ A son ancje i “malâts di furlanie”, come Lenart, argjentin cul balin par dut ce che al à a ce fâ cul Friûl che nol piert ocasion par imparâ e, daspò dai prins cors cui mestris dal fogolâr furlan, al à metût dongje un côl di atestâts e cumò al tache a tirâ dongje ancje ricognossiments tai concors leteraris. Dongje di lui, Eduart e Noemi, siei insegnants e cûr e anime de Sociedad friulana di Buenos Aires. Di un altri fogolâr argjentin e rive ancje María Alejandra, biel che de Svuizare nus ten compagnie Manuela, arleve passionade dai cors di furlan par vie che al à une vore di someancis cul so dialet.
◆ Ancje par Nezka l’interès al ven di peraulis similis al sloven che e fevelave tal Cuei, in plui di jessi une buine ocasion di confront par une citadine dal mont come jê, che ore presint e vîf tra Israêl e Bruxelles.
◆ La liste e je inmò lungje e e cjape dentri scuasit 60 personis di dut il Friûl e di altris continents che in Zenâr a son rivâts insom di cheste esperience di insiorament personâl, ma ancje di condivision e di viertidure viers altris realtâts.
◆ Une gnove edizion dal cors di prin nivel (che al à par fonde il libri “Lenghe e culture 1” par cure dai professôrs universitaris Maria Chiara Visintin e Gabriele Zanello) e tacarà pe fin di Fevrâr. Par informazions: formazione@filologicafriulana.it. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +