Par noaltris furlans al è strani fevelâ di mâr e di puarts, cuasi che no fossin fîs di Aquilee che e jere un puart pardabon impuartant. E cussì, no si impensìn de impuartance che a àn te economie di vuê, dulà che il disvilup di un paîs al partìs propit de capacitât de sô rêt portuâl.
O vin simpri pensât che la ferovie Pontebane e fos la strade naturâl de nestre economie. Just, ma se cheste linie viers il nestri marcjât di riferiment storic, il centri Europe, no pues contâ ancje su une vie maritime, o vin la ciertece di restâ çuets.
O vin dite che Sant Zorç al podeve jessi l’ideâl, par vie de sô posizion gjeografiche e pal canâl di colegament al mâr, par meti in vore chest imprest, ma te realtât pal so disvilup a son stadis dome cjacaris. Ultime, e rive la gnove che, viodût che no si fasin i lavôrs di dragaç, la destinazion dai containers e larà viers Monfalcon.
E je come une matrioske russe: Monfalcon parsore di Sant Zorç, Triest su Monfalcon. Cheste e je le vision regjonâl unitarie. O disarès univoche, viodût che dutis lis stradis a menin al cjâf lûc julian.
Visìnsi simpri che si trate di une realtât assistude che no je rivade a metisi dacuardi cun Koper, une mangjadorie pai politic triestins, e no dome: une realtât restade su la cjarte e che in tancj agns no è mai svolade in alt.
Ce fâ par salvâle? Facil. Cjatâ chei beâts di furlans che i fasin cinture di salvament. Cemût? Disint che si scuen fâ sinergjie fra il teritori produtîf furlan e il puart di Triest.
A àn cjatât ancje il non di cheste operazion: Il puart – Regjon, dulà che noaltris o produsìn e lôr a tetin.
Ma se no rivin a metisi dacuardi nancje su lis nominis de autoritât portuâl, se cence i bêçs di Rome no rivin a movi un dêt, parcè si varessial di fidâsi di lôr?
Miôr che si tegnin dome le Barcolane, che al puart o pensìn noaltris. ❚
✒ L’om di Buri
Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026
Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +
Gnovis / Par che il popul furlan al salti fûr dal taramot cul cjâf e vîf
Redazion
Lunis ai 11 di Mai te Glesie di Sante Marie sul Cjiscjel di Udin, si è tignude la messe par ricuardâ i 50 agns dal document “Ai furlans che a crodin” cu la partecipazion dal nestri vescul bons. Riccardo Lamba che al à presiedude la celebrazion. Un grazie a lui, a bons. Luciano Nobile che […] lei di plui +
GNOVIS / Par che il popul furlan al salti fûr dal taramot cul cjâf e vîf
Redazion
Lunis ai 11 di Mai a lis 18,30 te Glesie di Sante Marie sul Cjiscjel di Udin. Glesie Furlane, cun la Arcidiocesi di Udine e Clape di Culture Patrie dal Friûl a 50 agns dal taramot o volìn ricuardâ ducj i muarts e dutis chês personis che tai agns si son dadis da fâ par […] lei di plui +
GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.
Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +
Fotografiis / Tante int e partecipazion ae presentazion dal gnûf libri, “CHENTI” di Diego Navarria
Redazion
La prime des iniziativis pai 80 agns de “La Patrie dal Friûl” (1946-2026). O vin presentât ai 27 di Fevrâr tal Salon di Palaç Belgrado di Udin, il gnûf libri, “CHENTI” romanç furlan di Diego Navarria. A son intervegnûts la gjornaliste Martina Delpiccolo e il diretôr da La Patrie dal Friûl Walter Tomada, l’autôr Diego […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin
Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +



