Martars ai 30 di Lui, vie pe sô ultime sentade il Consei di Aministrazion de Agjenzie al à fat bon la propueste di Plan Gjenerâl di Politiche linguistiche elaborade dal so Comitât tecnic sientific, rinovât tal mês di Setembar dal 2012 e che al restarà in cjare fin al 2015. Invezit il Cda al è in spiete dal rignuviment.
Il document al trace lis liniis dal plan di politiche linguistiche che la Regjon che e varà di aprovâlu cuntun decret de Presidente de Regjon, sintude la comission consiliâr competente, e po al sarà publicât sul Boletin uficiâl de Regjon. Lis aministrazions publichis a varan duncje di atignîsi a chestis regulis.
Ve chi setôr par setôr, lis gnovis di plui interès, seont un comunicât de stesse ARLeF.
“PATENTIN”
La definizion corete e je “certificazion linguistiche”: une verifiche e relative atestazion des competencis linguistichis che un al à. Al esist un cuadri di riferiment european che al valute par nivei (che tal nestri câs a saran 4) la competence intune determinade lenghe. Al sarà viert par ducj chei che a àn plui di 16 agns.
AMINISTRAZION PUBLICHE: AUTOVIE VENETE E SCRIVARÀ PAR FURLAN
In plui di incressi l’ûs public dal furlan – cun comunicazion istituzionâl bilengâl, ancje dal sît internet, traduzion dai ats, servizi di interpretis, sportei linguistics, afission di insegnis e indicazions di publiche utilitât – la Regjon e varà di garantî che la cartelonistiche stradâl presinte tal teritori delimitât di competence di FVG Strade e di Autovie Venete e vedi i toponims ancje in lenghe furlane. I stes obietîfs a son domandâts ai ents locâi e aes Aziendis sanitariis che, par ricevi finanziaments di bande de Regjon, si impegnin a fâ bon un lôr Plan speciâl di politiche linguistiche (PSPL) cul jutori de ARLeF.
FORMAZION: DOME INSEGNANTS “CERTIFICÂTS”
Il Plan al individue te formazion dal docent il fat decisîf par otignî un bon nivel di cualitât tal insegnament de lenghe furlane.
In rivuart ae atestazion des competencis di caratar didatic, la ARLeF e stabilirà chês di fonde, cul coinvolziment de Universitât di Udin. Lis competencis linguistichis e didatichis a saran lis cundizions par jentrâ tal Elenc regjonâl dai insegnants, fat che vuê nol è fondât su di un titul ciert e compagn par ducj.
MIEÇS DI COMUNICAZION: DENTRI DI CUATRI AGNS UN TG RAI CUOTIDIAN
Un notiziari televisîf cuotidian in RAI. Al è chest il travuart plui ambiziôs che il Plan al vûl viodi atuât a cuatri agns de jentrade in vore. Di tancj agns si spere di viodi atuade une situazion che e je realtât consolidade par altris minorancis linguistichis prudeladis de 482/99.
In spiete che la Regjon e concretizi la tratative cul Stât par inserî chescj obietîfs te convenzion Ministeri/Concessionari dal servizi public radiotelevisîf, cun finanziaments statâi, il Plan al travuarde a doi agns altris risultâts: un notiziari radiofonic cuotidian e l’ûs di sot titulazions par furlan a supuart dai notiziariis televisîfs tal servizi public radiotelevisîf (in forme di strisse di gnovis che a corin sot vie pal telegjornâl o tant che somari dai titui) par favorî la progressive alfabetizazion dal telespetatôr. Te cjarte stampade dentri di cinc agns al ven proviodût un cuotidian di plante fûr par furlan.
INTERNET: STANDARD PAR REALIZÂ SÎTS WEB E APPS
Tal Plan e je une grande part su lis gnovis tecnologjiis che a son consideradis tant che strument decisîf par pandi la lenghe massime jenfri i zovins: il document al da indicazions par realizâ sîts web e aplicatîfs par smartphone, IPad, e vie indevant…
ASSOCIAZIONS: IN PRO LOCO SI FEVELE E SI SCRÎF FURLAN
Lis aministrazions locâls, cui Plans speciâi di politiche linguistiche, a judaran lis associazions sul lôr teritori (centris estîfs, pro loco e vie indevant…) par fâ jentrâ planc a planc la lenghe furlane tes lôr ativitâts.
I Ents a cjapitul, invezit, a varan di fâ plui di presse: dentri di doi agns a varan di realizâ almancul il 70 par cent de lôr ativitât in lenghe furlane o, mal che al ledi, in version bilengâl.
SOCIALIZAZION DE IDENTITÂT: I VOLONTARIS DE MARILENGHE
Dal dut gnove la ativitât di “Volontariât pe lenghe furlane” che e vignarà inviade par cure de ARLeF a un an de jentrade in vore dal Plan cul obietîf di meti in contat personis che a vuelin imparâ a fevelâ il furlan o miorâ la lôr cognossince cun cui che lu fevele za benon e che al vûl fâ il volontari de “conversazion” dibant. Compit de Agjenzie al sarà chel di facilitâ, cu la costituzion di un regjistri, l’incuintri jenfri dôs personis che po a decidaran in autonomie cuant incuintrâsi e cemût davuelzi il program.
CUMIERÇ E IMPRENDITORIE: IL FURLAN AL CONVEN
Il Plan al individue tant che strategjics i setôrs dal cumierç e de imprenditorie pe politiche linguistiche e par chest al promôf cun fonts regjonâi, par mieç de ARLeF, la realizazion di une campagne di coinvolziment des categoriis economichis, massime chês comerciâls, dai esercizis publics e de ristorazion. La campagne e spiegarà i vantaçs dal ûs de lenghe furlane tal rapuart jenfri esercent e client e de sô presince tes campagnis publicitariis. ❚
✒ Redazion
Contile juste / Plebissît pustiç
Diego Navarria
“MMandi, nono.” “Mandi frut!” “Dai mo, nono, no soi un frut. O ai disenûf agns e o ai pene finît il liceu!” “Par me tu sarâs simpri un frut, il prin nevôt. Però e je vere, tu sês deventât grant, une anime lungje. Se tu cressis ancjemò tu varâs di sbassâti par jentrâ in cjase, […] lei di plui +
Presentazion / Presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Intal ambit dal Cors Pratic di Lenghe e Culture Furlane inmaneâtde Societât Filologjiche Furlane
Redazion
Joibe ai 17 di Avrîl dal 2025 aes sîs e mieze sore sere (18.30)SALE CONFERENCIS DE BIBLIOTECHE COMUNÂLVie Rome 10, Vile di Ruvigne / Via Roma 10, S.Giacomo di Ragogna A intervegnin: DIEGO NAVARRIA colaboradôr dal mensîl ‘La Patrie dal Friûl’e DREE ANDREA VALCIC president de Clape di Culture ‘Patrie dal Friûl’Jentrade libare lei di plui +
Cungjò / Mandi, Bruno.
Redazion
Al declarave “che nol è dificil fâ telecronachis in marilenghe e che il furlan al à peraulis e espressions di pueste par fâlu”. lei di plui +
L’EDITORIÂL / La lezion de bandiere par dismovisi dal letarc
Walter Tomada
Par sigûr o sin stâts ducj braurôs cuant e je rivade in television la storie, discognossude a tancj furlans, di Marc di Murùs (o Moruç?), ultin a rindisi ae concuiste venite dal 1420. Pûr di no dineâ la sô apartignince ae Patrie dal Friûl, lui – che al puartave la bandiere dal Stât patriarcjâl – […] lei di plui +
La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade
Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +
Grant suces di “Stin dongje ae Patrie”, la tierce edizion de fieste dal nestri gjornâl
Redazion
Pe rassegne Avostanis, li dai Colonos a Vilecjaze di Listize, il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport si è strenzût intor dal gjornâl dut par furlan fondât tal 1946 A an partecipât: Glesie Furlane, i Bakan, Claudio Moretti – Elvio Scruzzi – Fabiano Fantini (Teatro Incerto), Serena Fogolini e Raffaele Serafini (Contecurte), […] lei di plui +