Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il furlan a scuele, nissun pas indaûr

............

Prime di dut ancjemò une volte si à di ringraciâ dutis lis fameis che a àn dite di sì al furlan te scuele. No è stât facil, viodudis dutis lis bufulis e la contrarietât mostrade di tancj tes istituzions, tai ambients sindacâi e soredut de bande di chei che a continuin a fevelâ di doprâ l’inglês, cuasi come che une robe e ledi cuintri di chê altre. Sflocjis, ma no sin chi a discuti di chest. Al è avonde ce che al è stât scrit su cheste cuistion, e no vin voie di tornâi parsore.
O visìn invezit chei professôrs – e soredut chei dirigjents scolastics – che, numars ae man, a son lâts cuintri de aplicazion de leç: un câs su ducj, chel di Gardiscje dal Lusinç. Nol è pussibil che nissun al vedi presentade la domande pal furlan, alc nol va. No savìn se cualchidun in presidence al à dismenteade la modulistiche, se lis fameis a son stadis informadis o se invezit a son stadis sburtadis a no fâ nuie.
Lant a viodi lis tabelis, al salte tai voi ancje Udin e soredut l’Uccellis, un istitût linguistic che si da une vore di sflocje pe sô ufierte multilengâl e dulà che il furlan nol ven insegnât par nuie.
Si visaiso l’an passât di chê mestre che vie mail e invidave i gjenitôrs a no iscrivi i lôr fruts aes lezions? Dome un câs singul o une pussibile tindince? O denunciarìn ognidune di chestis sporcjis manovris sedi al ufici regjonâl scolastic che ae Cort dai Conts, par dams. E sì, parcè che lis robis a son claris: la scuele in Regjon e à il dovê di prontâ la ufierte didatiche par il furlan. Tancj duncje i câs di tignî di voli.
Da pît, po dopo, la nestre ricognossince e va aes fameis furlanis, e un bon lavôr a ducj chei insegnants che si prontin pal gnûf an: o vês tra lis mans un toc impuartant dal passaç di une gjenerazion a di chê altre, cun ducj i valôrs che ognidune si puarte daûr.
Par ultin, ma al è il plui impuartant, un mandi di cûr a chês fantacinis e a chei fantacins che a podaran fevelâ la lôr marilenghe dentri te lôr scuele. ❚
✒ Redazion

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +