Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Otave pontade. Autonomie come categorie spirituâl

pre Antoni Beline

Stant che pre Checo al proponeve il model dal Patriarcjât, tancj lu criticavin di volê tornâ a meti impins un stât teocratic, aromai fûr dal timp. In realtât, pre Checo sul plan politic al imagjinave plui un partît sul stamp de Volskspartei sudtirolês; il Patriarcjât invezit lu viodeve tant che model di glesie universâl, diversificade, inseride intun teritori cu lis varietâts, ricjecis culturâls e storichis che ogni lûc al puarte cun se.
pre Roman Michelot
Il nestri popul, dutune cui popui confinants, al à une altre peculiaritât par solit tasude, sbeleade e rimovude: la nestre risultive religjose e culturâl aquileiese. Pre Checo al è stât il grant cjantôr di Aquilee e di dut ce che chest non plen di significât al compuarte. Mi riferìs ae idee e ae realtât dal patriarcjât tant che fat teologjic, liturgjic, eclesiâl, politic e aministratîf, cun dutis lis bielis perlis che nus vegnin regaladis de ricercje inteligjente e passionade di Josef Vale, di Guglielmo Biasutti e, in chescj ultins agns, des intuizions e sugjestions di Gjilbert Pressac.
◆ Cheste peculiaritât e à di jessi ricognossude dal stât e de glesie, pe part specifiche che ur spiete. Ma, centraliscj e autoritaris come che a son, no molaran par mai, ancje pal fat che, a diference des minorancis fuartis e ricatadoris dai todescs e dai francês e di une part dai slovens, nô no podin fâ nissune pôre. O sin piçui, o sin cence santui, no vin nissune fuarce di ricat o di imposizion, o sin intune posizion gjeografiche disgraciade e intune situazion economiche disastrade, e duncje o vin pocjis sperancis. A pat che i furlans no si rindin cont di vê une storie, une muse, une anime, un puest inte famee dai popui e no si metin di impegn, pe prime volte, par vê, par amôr o par fuarce, ce che a àn dirit par nature.
◆ I romans, mestris di carognetât e ancje di furbetât, a disevin “Nihil volitum, quin praecognitum”. No si pues volê, no si pues batisi, no si pues pierdi timp e bêçs e salût par une robe che no si le cognòs. No si pues difindi un tesaur se no si sa che al è un tesaur. Tant plui cuant che ducj, a scuele e in glesie e in ogni ocasion, ti disin o ti fasin capî in mil manieris, une plui disgraciade di chê altre, che si trate di un disvalôr, di une pecje e no di une marcje di fabriche, di une limitazion e no di une oportunitât, di un mâl di liberâsi come i pedoi e la miserie, e no di un ben che ti da il gust e la reson di vivi.
◆ In cheste vore di cussientizazion, pre Checo al è stât mestri mirabil. Al è il prin che, almancul a mi, mi à dit e mi à mostrât cu la sô vite la bielece di jessi furlans, la ricjece de nestre storie, la poesie e la armonie de nestre lenghe, la diference fra preâ par furlan e par talian. Al è il prin che nus à fats tignî in bon di jessi ce che o sin.
◆ Prime di cognossilu, di scoltâlu, di frecuentâlu, ancje jo o preavi, o resonavi, o scrivevi par talian e o varès baratât dut il gno mont culturâl e spirituâl par cualsisedi modernitât o banalitât taliane o americane. Come che a àn fat i indians cul aur che lu scambiavin par un toc spieli, o la nestre int cui cjaldîrs di ram par un seglot di plastiche, o cul lôr patrimoni di sapience svendût par cuatri piuladis plui o mancul siguris par talian. No podìn inrabiâsi cui gjenitôrs e cui nonos che a talianin cui fîs e cui nevôts se nissun no ur à insegnât il valôr straordenari di ce che a butin vie e il dam ireparabil di pierdi la proprie lenghe, culture, muse, anime. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +