Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. La man dal Signôr mi à compagnât

............

Il Ferâl

di pre Antoni Beline

Pre Antoni, cjalant indaûr, al viôt la tante strade fate e il non che si jere fat cul tant scrivi, il tant tradusi, e in particolâr la Bibie, lis tantis bataiis puartadis indenant, cundut che la sô salût e jere cetant precarie e i stralencs des incomprensions invezit di calâ a cressevin. Cemût mai? Di dulà i vignivie tante fuarce, tante energjie par resisti? Lu ricognòs lui stes: “E je stade la man dal Signôr che mi à compagnât!”. Grant at di fede!

Pre Roman

La man dal Signôr mi à compagnât

Se jo mi met a rifleti tune sorte di flash-back sul percors che o ai fat fin cumò, su dutis lis dificoltâts che mi soi cjatât a frontâ, sui moments trements che a riscjavin di sierâ par simpri la mê aventure, su chel pôc o tant che o ai rivât a cumbinâ te mê precarietât fisiche e psicologjiche, su lis bataiis ben plui grandis di me che o ai sostignût, su la serenitât che mi cjati a contemplâ la lungje cumiere lavorade in chescj 66 agns, i risultâts consolants e invidiabii che mi cjati par man, ben plui in là di ogni gno merit, o scuen dî, anzit berlâ al mont intîr che la man dal Signôr mi à compagnât fin culì, che no mi à molât un lamp, che mi à vuardât dai pericui mortâi che mi cerclavin di ogni bande, che mi à salvât des palissis che la vite e i oms mi tindevin a ogni pît alçât par che o implantàs il gno lavôr e mi contentàs di lâ indenant cul gno drandran cence tindi e cence trai, cence infametât e cence onôr, te cuotidianitât, te banalitât, te insignificance plui complete. O vevi dutis lis resons e lis scusis e i alibis par fâ il malât, par sierâmi tal gno scus, a vaîmi intor, a consolâmi e a condolêmi. Ma chest nol è sucedût… Nol è facil scombati une vite interie cence salût e dome cu la fuarce e la convinzion che ti ven di un confront sistematic cui doi riferiments di fonde: il libri là che Diu al à detade la sô volontât e la vite personâl e sociâl là che Diu al scrîf cui oms la lôr storie…

O pensi che ancje Diu al slungji la sô man misteriose ma fuarte e sigure e nus compagni di cuant che o tachìn a sgripiâ fin al ultin pas che nus fâs jentrâ te tiere de promesse, tal lûc de polse definitive. Cjalant indaûr, no pues cjatâ altre spiegazion. O dîs cun plene sigurece: “E je stade la tô man sante e benedete a compagnâmi; al è stât il to Spirt sant a indreçâmi tai moments fondamentâi de vite; al è stât il to agnul sant che mi à cuvierzût cu lis sôs alis par parâmi…
Sì, Signôr! O ricognòs che, come Tubiute, ancje jo o ai vût un compagn fidât che no mi à mai tradît o bandonât e che, o speri, no mi bandonarà nancje cumò che la strade si fâs plui grivie, che la viste si fâs plui flape, che lis fuarcis a cangjin, che il respîr al è plui afanôs e che o soi cjapât simpri di plui de tentazion di fermâmi. Ma nol è permetût fermâsi, dal moment che la strade e je lungje e tu tu nus spietis da pît dal nestri pelegrinâ par fânus jentrâ te sale des gnovis là che tu nus sistemarâs ator de tô taule di lûs e di veretât, e tu in persone tu ti metarâs a servînus”.

Dongje di cheste sigurece che no diven di un resonament o di une prove sientifiche ma di une convinzion profonde e di une sensazion incontrolabile che mi diven dal cûr, o sint une altre percezion, mi ven une altre idee: che la man dal Signôr no si le viôt mai o da râr intal timp de vite, pal fat che plui di une volte e di dôs tu âs la percezion di jessi di bessôl a decidi. Dome dopo, cuant che tu ti voltis a cjalâ indaûr e tu ti inacuarzis di vê fate la sielte induvinade e tu ti rindis cont di ce che al sarès sucedût se tu vessis fate la sielte diferente o contrarie, ti ven di dî: “Orpo! E pûr mi somee che in chel moment cualchidun mi à judât o inceât o iluminât, parcè che al è impussibil induvinâ dutis lis sieltis che o ai scugnût fâ par rivâ fin culì”.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +