Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. Inte agjende di Diu

............

Nadâl, plui che lusôrs e colôrs, lampadinis che a cimiin e a corin, panetons e mandolât e je ocasion di interioritât e spiritualitât, di valôrs umans condividûts. Al nas un frutin che nol cjate udience e puest te societât. E lis gjerarchiis e autoritât di cualunche gjenar no si nacuarzin di lui. Ma i piçui e tibiâts in lui a cjatin sperance e udience, dignitât e coragjo. Cu la solite fantasie e profonditât pre Antoni nus puarte a pensâ, partint dai progjets di Diu te storie umane, a la nestre scjale di valôrs, a ce che o ritignìn plui impuartant e che al merti di impegnâsi e scombati.
pre Roman Michelotti
Diu al mandà l’agnul Gabriel intune citât de Galilee che i disin Nazaret, li di une fantate, imprometude a un om di non Josef de cjase di David: la fantate e veve non Marie.
Supìn chestis peraulis une par une par scuvierzi l’operâ mistereôs di Diu inte storie.
Ogni salvece e partìs di Diu e cuant che al vûl lui, l’unic che al cognòs il segret dal “timp”. E lui al opere midiant des creaturis, strade plui naturâl, par onorâlis cul cjapâ part a un plan di salvece. L’agnul al è mandât; nol pues lâ dibessôl, stant che la legjitimazion dal so viaç al è il mes che al à di puartâ. E cussì ancje Gabriel al partìs pe grande trasfierte. Dulà laraial il mes di Diu e ce strade sielzaraial?
Se Diu al è il trassendent e plui in là di ogni idee o inmagjinazion, o pues sielzi ancje une inmagjin “materiâl”, savint che si trate di une mê fantasie.
Ce nons sono scrits inte agjende di Diu, cun tant di direzion e di numar telefonic? O pues scrupulâju dal zîr che al à fat il puestin Gabriel.
Di tante int dal mont d’in chê volte o ancje dome de Palestine, in teste nol jere il numar di telefon dal prin predi e nancje chel di Erode o dal governadôr o dal president de bancje di Gjerusalem. Nol jere nancje Gjerusalem, ma Nazaret, un paîs che di li nol podeve saltâ fûr nuie di bon. E a Nazaret, in teste e jere une fantate di non Marie, imprometude a Josef. Une cjase siguramentri cence telefon o segreterie telefoniche, parcè che nissun nol pierdeve timp a clamâju. Ma Diu nol à dibisugne di telefon; al preferìs fevelâ diretamentri al cûr.
Rivant a la nestre situazion di vuê, furlane, cuâi sono i prins nons segnâts inte agjende di Diu? Siguramentri nol è chel dal vescul di Udin e de curie e nancje chel dal sindic o dal prefet. Come che nol è chel dal plevan di Visepente.
(al va indenandt a pagjine 19)
(di pagjine 14)
Parcè che Diu nol cjale timbris o targhis o istituzions, ma il cûr. A saran ancje chei, ma no fra i prins. Almancul no par dirit.
Cence volê robâi a Diu il segret dai cûrs, o crôt di cognossi plui di cualchi persone che siguramentri e je segnade fra i prins te agjende di Diu. Int che e vîf lis beatitudinis cence salacor nancje cognossilis; int che e à une fede granitiche cun dutis lis sdramassadis de vite. Int che e da simpri cence mai domandâ nuie, convinte di vê dome dovês e nissun dirit; int che no si dismentee di nissun, ancje se nissun no si impense di jê; int che e da e e lavore in plene gratuitât, cussiente de “inutilitât” aparint dal so dâ e dal so scombati; puaris fontanis là che ducj a van a bevi e tancj no àn nancje il pudôr di sierâ la aghe dopo bevût.
Cuissà là che al à svolât Gabriel in chescj dîs? O speri in tancj paisuts de Cjargne o de Sclavanie, in tantis borgadis dal Friûl là che no àn sintût nancje un glon di cjampane. Nol baste celebrâ il Nadâl par sigurâsi la presince dal agnul. Anzit o crôt che al sedi lât là che no ’nd jere ni lûs ni sperance, là che la vite e à cjapât il colôr fumul de muart. Se veramentri Diu al è alternatîf a nô e no mafiôs.
A proposit di agjendis, che ducj a ‘nt vin screade une: ce nons vino scrit par prins? Trops puars e piçui vino segnât, par jessi in sintonie cu la agjende di Diu? ■
pre ANTONI BELINE
Publicade su la Vite Catoliche ai 15.01.1994
Cirint lis olmis di Diu vol. 1, pagj 18

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +