Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. Il troi ingredeât de mê vite

............

Pre Antoni tai siei scrits al è simpri autobiografic, al partìs di riflessions che al fâs su di se. E, tacant de sô infanzie, tal cjâf al à come un film che i zire salt e nuie i scjampe. Il cjalâ indaûr nol è par nostalgjie, par vaî sore la sô miserie, lis sôs rognis, ma par capî, imparâ de esperience che e vâl plui di cualunche libri. E di chê strade, nus jude ancje nô a pensâ. (pre Roman Michelot) 

Il troi ingredeât de mê vite

Mi capite, soredut tai dîs di ploie che ti tocje stâ fer o cuant che la fumate e il scûr lu tu âs dentri, che no tu âs voie ni fuarce di svolâ, di ripassâ come tune pelicule il troi ingredeât de mê vite e no rivi nancjemò a rindimi cont di ce salt straordenari che o ai fat, de strade che o ai rivât a fâ di cuant che lis mês puaris gjambutis sutilis come stecs e simpri glaçadis a àn tacât, come lis talpis di Pinochio, a balinâ chest mont cussì plen di maraveis e di brutis robis, a frontâ zigants, Golie spropositâts, jo che no dome no ai nissune armadure di difese ma che, a diference di David, no ai mai imparât a tirâ ni cu la fionde ni a man, che di fat mi ridevin ducj… La fortune mi à judât cul fat che par agns e agns no vevi la biciclete e che, in compens, o vevi buine gjambe e o corevi come un cjavrûl e o sfolmenavi vie come i jeurs che tun batût di voli a scjavacin il cjamp. Jo o vevi di scjavaçâ il cjamp dal mont, che nol è piçul, nol è facil, nol è clâr e tu sês simpri a riscjo di sbaliâ strade o di restâ cence flât. Pal moment, mi pâr di no vê fat grandis macacadis e duncje, par fânt di cumò indenant, o ai il vantaç che no ai avonde timp. Rivuart al sivilâ, mi contenti e mi consoli di sintî i miei canarins e ducj i agnuluts di plume, di ogni colôr e fatece e bielece, che a jemplin di vite la mê vecje canoniche che une volte e faseve une figurone come chê dal puar gno barbe don Abbondio, ma che cu la modernitât, cui comforts, cui gnûfs criteris architetonics aveniristics e spaziâi e je propit stonade e fûr di cors. Come che forsit al è stonât o fûr di cors il so incuilin dirocât. Ma li dentri a zuin, a paissin, a barufin, a morosin i gjats in plene libertât e, tal plan adalt, lis surîs a àn sigurade une vecjaie di assolude trancuilitât. Par dî che te vite no simpri dut al vâl par dut, ma alc al vâl simpri e al è simpri cualchidun che al pues cjatâ zovament. Duncje nol è nuie di butâ vie. Al pense za il timp.

Tal gno fantasticâ cence dret e cence presse, tal cjalâ rilassât e seren il percors de mê infanzie a cumò, o scuen prin di dut notâ la diference… Un salt secolâr, epocâl, inimagjinabil, fantastic e scandalôs. Un salt masse grant e gjeneralizât par iludisi che no nus rivi, anzit che no nus sedi za rivât il cont, e salât. Di fat, tal nestri nît dorât e iperprotezût o sin cjamâts di problemis e di fastidis no mancul grancj e no mancul fastidiôs di chei che si provave tes nestris puaris cjasis cu lis lastris rotis, cui mobii carulâts, cui cits clucâts, là che la mancjance di lûs in cualchi maniere e taponave la vision dolorose di une int puare e rassegnade.

Distirât te mê cineteche virtuâl, o sieri i voi e mi viôt un puar frut ingrisignît… Une animute cul cûr simpri cjalt, ma cu lis mans glaçadis, i dêts plens di poleçs, un pâr di bregonuts imblecâts che a lassin passât dut il frêt sot de gjambe, un cjanut che al à mil golis e fotis ma al sa che nol pues sodisfâlis. No par tristerie di cualchidun, ma parcè che e je cussì. E “parcè di sì” o “parcè di no” e je la plui grande rispueste che i siôrs a dan ai puars, che no an nissun dirit di fâsi e di fâ domandis. “Al è Diu che al à creât il siôr e il puar”, o ai let di cualchi bande. Mi pâr tal Coran. Ma e je une teologjie, une morâl, une filosofie che e vâl par ducj i popui di dutis lis religjons. E a ricuardâlu nol è tant il puar tai confronts dal siôr, che nol pues permetisi ciertis confidencis e ciertis pretesis, ma il siôr tai confronts dal puar, che nol pues permetisi un moment di distrazion e di debilece. Se no al cole il mont, si ribalte l’ordin, si va a sbati.

di pre Antoni Beline

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +