Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

IL FERÂL. “Cjâr” pape, tu nus costis masse!

............

Il cantin al scugnive saltâ fûr, parcè che lis unichis regjons che il pape nol à stàt a son la nestre e il Trentin-Sud Tirol.
Ocasions a ‘nd jere: in Friûl il milenari di Udin; a Triest i 25 agns de consacrazion a la Madone. Cumò, tant par cjatâ fûr un rimpin, si pensarès al licôf pal domo di Glemone, tal decim dal taramot Ma la robe e je frede e ni là jù ni culì nissun no si decît a fâ il prin pas. Tune cunvigne di chest mês, al è stât frontât il “câs” e lis resons di cheste mancjade visite a saressin chestis.
A Rome, che a son informâts su la situazion gleseastiche e politiche nostrane, a àn pôre che il pape al vegni contestât tant di une bande e di chê altre.
Al è clâr che la “Glesie furlane” no tasarès su la improibizion di preâ par furlan, robe garantide dal dirit naturâl oltri che dal dirit dai popui. E chest un pape al à di capîlu, co al va berlant di spalancâ lis puartis. Ancje lis sôs! Lu tacaressin i slovens, pe stesse reson. E par resons juste contrariis, i martars de talianitât, che tai confins a ‘nd è simpri bondance. E alore il pape, che al è galiot, al preferìs navigâ in altris aiars, cence lâ a urtiâsi a pote vie.
Te glesie “regjonâl” nol è che la clime e sedi miôr. Un vescul no i va chest mût di fâ che al sa di trionfalistic e di baracon; un altri al à pôre di jessi ferît tai siei sintiments di altissime talianitât e che i slovens a alcin masse la creste.
Cualchidun, plui concret, al à fevelât ancje di trop che al costarès chest fat “storic” e a son saltâts fûr ancje i numars. Stant ai esperts, si vignarès a spindi, pal viaç, 3 miliarts (3000 milions!). In plui e je usance di dâi, dongje dai garofui e dai pipins, une “buste” pes sôs oparis di ben. I plui pedoglôs a dan sui 300 milions; chi di nô, par no fâsi cjalâ, si varès di dâi 500 milions. La regjon, daûr che si sint, e sarès ancje disponude a smolâsi pal viaç ma al reste simpri il mieç miliart des diocesis ospitants. Cence meti in cont ducj i berdeis di pulizais, di garbenîrs, di controi cjase par cjase, di stradis blocadis e vie. Insome, cun tantis disgraciis che o vin vudis, no podìn permetisi altris conseguensis. E di fat la rispueste cuasit gjenerâl e je stade che, salacor, al è miei che al resti là che al è. Se al crôt, che al prei instès par nô, che nô i cuintrigambiarìn, magari in marilenghe, ancje se no val. O pierdarìn di une bande, ma o vuadagnarìn tal tacuin, tai gnerfs e, siguramentri, ancje in fat di religjon. Cul timp a lâ, al vignarà ben un pape plui a bon presit!
PRE ANTONI BELINE

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +