Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Identitât furlane intun mont globalizât (pontade nr. 10)

pre Antoni Beline

O concludìn chestis riflessions su la identitât furlane cun chescj ultins pinsîrs: impegn personâl di ognidun. Difindi la identitât al è un compit di ducj, singolarmentri e coletivementri. Di li al pues nassi un otimisim cjalant al doman. Par secui i furlans a àn convivût insiemi cun lenghis e culturis diferentis, cence vueris. Se mai, lis vueris nus es àn organizadis altris, obleantnus a scombati fra fradis.

pre Roman Michelot

Al è clâr, jo no ai di lâ sot tiere spietant la resurezion. No ai di cirî di lâ parcè che no ai di tirâ a ciment il Signôr; no ai di dî: “Mi copi che dopo al vignarà il Signôr a tirâmi fûr pai cjalçuts”. No, o ai di cirî di vivi. Chei che a son, che a cirin di tignî dûr! Jo o pensi che nol è impuartant i trops che a son, ma chei che a son che a cirin di vivi e di scombati. Jo no soi tant disperât parcè che o viôt che ancje su la culture, par esempli, si va a cirî. Parcè che e je fan di culture: in chest moment di vueit culturâl si torne a lâ a cirî.

O crôt che, dal pont di viste de identitât culturâl, il piês lu vin passât parcè che e je une reazion cuasi istintive. Come chê dal cjoc: a un ciert pont cuant che al sta par lâ a sbati al zire. No si pues vivi cence culture. La storie e je dialetiche: tu vâs dal localisim al universalisim e tu tornis al localisim. Dai grancj imperis ai stâts nazionâi: e je simpri cheste lote.

Cumò cu la globalizazion e scuen vignî fûr une reazion di tornâ al nostran, al locâl, al piçul. Al è fisiologjic parcè che a la int i salte un alc dentri: no vin di murî; al salte un alc di bessôl. E cuant che si sierisi masse, si tornarà a vierzisi. Al è simpri chel zûc, a armoniche. Al è il zûc da la storie.

Il mûr di Berlin no lu àn butât jù chei che a jerin cul picon dal ’89 in chê sere. A àn tacât a butâlu jù dal ’17, cui prins che a àn scomençât a contestâ il comunisim.

O crôt che inte storie chei che a tachin a contestâ no simpri a viodin il risultât, ma a son i prins testemonis. Ogni gjenerazion e à di fâ la sô part di resistence, un al viôt e un nol viôt, ma ducj o vin di cirî di butâ jù chest mûr parcè che la libertât e je une cundizion di vite. Jo o sarès avonde otimist.

Popul e teritori: popui che a àn une lenghe ma no un teritori a son stâts par doi mil agns i Ebreus. A son ancjemò i zingars.

Câs unics. O pensi che il teritori al sedi essenziâl. Duncje apropriâsi di un teritori e vivi il teritori e je une cundizion indispensabil ancje pe lenghe: lenghe e teritori. Cumò o vin alc di gnûf, o vin une invasion. Une volte al bastave sierâ la puarte. Cumò ti jentrin pal barcon, ti jentrin in cjase, cu la television che no savìn doprâle. Al è alc di diferent. Nol è che a rivin i rus o che a rivin i nemîs che tu puedis sierâ la puarte. Cu la television ti stan gjavant lis lidrîs e li a ret o vin nô di stâ atents. La vite no regale nuie sigurementri. O pensi che il teritori al covente par un popul; almancul storichementri no rivi a capî diferent.

Plui popui intun teritori: al dipent trope inteligjence che a àn e trop rispiet che a àn l’un di chel altri. A puedin barufâ ancje in trê in cjase. A puedin copâsi ancje in doi intune famee. A puedin copâsi tra om e femine. Al dipent trope fuarce che a àn e trope inteligjence. ❚

(decime e ultime pontade)

 

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +