Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il doman de cjadree

............

Il Distret de Cjadree al è stât par tant timp la risorse industriâl plui impuartante de provincie di Udin, determinante pe cressite industriâl, economiche e sociâl dal teritori e pe imagjin dal Friûl in Italie e tal forest.
Il crac patît dal Distret al è tacât intal 2002, al è lât indevant inte seconde metât dal deceni passât e ancje sul tacâ dal atuâl.
Ma il Triangul de Cjadree saraial ancjemò impuartant? Tant, masse di mancul!
Simpri restant che i imprenditôrs de cjadree no àn slusicât par previdence – grampant il plui pussibil intal imediât, cence dimandâsi cemût stâ sul marcjât ancje intal futûr –, e je ore che la politiche e scomenci a calcolâ in maniere concrete la impuartance dal Triangul de Cjadree, cun intervents smirâts a fermâ il so declin.
Intal 1991 il trafic mobilîr in esportazion dal Friûl-Vignesie Julie al jere il 22,1% di chel talian, intal 2001 al jere il 18,1%, intal 2013 dome che il 14,2%. Il trafic in esportazion de provincie di Udin al rapresentave il 14,7% dal totâl nazionâl intal 1991, il 10% intal 2001 e il 5,4% tal 2013. In confront a plui o mancul 20 agns indaûr, la provincie di Udin e à plui che dismiezât il valôr dal propri trafic di mobii in esportazion, lant jù dai 953 milions di euros intal 2002 ai 448 dal 2013. Si è consumade une contrazion cetant impuartante in chei dodis agns luncs e dolorôs, passâts tra une misture di indiference e di rassegnazion di bande di ducj i grups dirigjents.
Devant di chest senari o volaressin che la politiche si fasès indenant cun decision. Plui voltis, tant che Filca Cisl, o vin dât l’alarme. Dal 2000 si son pierdudis 369 impresis, lant jù aes 42 in ativitât ai 31 di Dicembar passât. Si à pierdude une energjie imprenditoriâl impuartante e une grande oportunitât pal inseriment a vore di zovins e di feminis.
La crisi e à scancelât i grancj grups di cjadreis, sparagnant dome un. La evoluzion dal faturât fat des cincuante impresis plui impuartantis de aree e fotografe in maniere brutâl il cediment: dai 710 milions dal 2001 al è calât ai 340 dal 2009 e ai 277 dal 2012, cuntune pierdite che e lenç i 2/3.
A pericul, vuê, e je dute la struture industriâl provinciâl e, plui in gjenerâl, regjonâl.
Nol è il câs che e fasi la stesse fin dal Distret de Cjadree. Se e je une cussience efetive de centralitât dal setôr des manifaturis inte economie e intal lavôr, al mancje però ancjemò un plan di politiche industriâl regjonâl, sostanziât – par ce che si pues auspicâ – ancje des propuestis dai rapresentants dai lavoradôrs e des impresis.
Un altri intervent intardât nol varès justificazions, parcè che falâ ancjemò une volte, in plui che diabolic, al sarès mortâl pe economie e pe comunitât furlane. ❚
✒  Gianni Barchetta, Segretari Regjonâl FILCA CISL Friûl-Vignesie Julie

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +