Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il balon di aur di Aitana Bonmatí e la Europe travanade di tensions

Marco Stolfo
Aitana Bonmatí

Chê des ultimis setemanis e je une Europe travanade di tensions. No son dome lis preocupazions e salacor lis contradizions che a divegnin dal lâ dilunc dai conflits in Ucraine e in Palestine, là che la situazion e je simpri plui grivie e penze e nol somee che e sedi in stât di lâ in miôr. A son ancjemò altris cuistions viertis che ancje là che a mostrin une muse positive a palesin in chel istès problemis e contrascj concrets o almancul potenziâi.
◆ Une di chês e je par sigûr chê de formazion dal gnûf guvier dal Ream di Spagne. La lungje tratative tra il leader socialist spagnûl Pedro Sánchez e i rapresentants dai partîts autonomiscj e indipendentiscj che a son espression des nazionalitâts storichis di Catalogne, Paîs Basc e Galizie si à sierade cuntun acuardi che al conferme il numar un dal PSOE intal palaç de Moncloa. Ancje il gnûf esecutîf al sarà di minorance, al sarà componût dai socialiscj e de coalizion di çampe Sumar e al varà la poie parlamentâr de rapresentance di chê che le clamin “Spagne periferiche”.
◆ Dopo dal prin acuardi cjatât pe elezion tant che presidente dal Congrès dai Deputâts de socialiste maiorchine, Francina Armengol, chê stesse maiorance si è dade dongje ancje par inviâ l’esecutîf. La “no oposizion” des fuarcis nazionalitariis e regjonalistis e je il risultât de acetazion de bande dal PSOE e di Sumar des rivendicazions in cont des competencis politichis e fiscâls des autonomiis teritoriâls e soredut a pro de amnistie pai indipendentiscj catalans implicâts intal referendum dal 1n di Otubar dal 2017, che e zovarà ancje a passe setante polizais, e di une gnove consultazion pe autodeterminazion. La propueste di leç pe amnistie e je za stade fate indenant e depositade, cundut che il so iter al sarà lunc, intant che chê di un gnûf referendum e je par sigûr la cuistion plui complicade.
◆ Par intant la partence dal gnûf esecutîf e je stade saludade – si fâs par mût di dî – di une schirie di iniziativis e manifestazions inmaneadis des oposizions de diestre nazionaliste dal Partido Popular, di Vox e di ce che al reste dai Ciutadanos, in place «cuintri di chei che a dividin la Spagne». La clime – tra fanatisim nazionalist e eversion – e somee un tic masse a chê di Capitol Hill in Americhe ai 6 di Zenâr dal 2021, massime dopo che vinars ai 17 di Novembar la Asociación de Militares Españoles (AME), che e ten dongje militârs in congjêt des diviersis fuarcis armadis, e à dât fûr un document dulà che si domande al esercit di jessi atîf a pro de «destituzion dal president Pedro Sánchez».
◆ La ande e je sù par jù compagne ancje a Varsavie, dulà che il president de Polonie Andrzej Duda, esponent dal partît di diestre Prawo i Sprawiedliwość (PiS), intune interviste saltade fûr ai 20 di Novembar stâts sul setemanâl Sieci, avonde dongje de sô aree politiche, al à palesât la sô oposizion viers de gnove maiorance parlamentâr di centri-centriçampe cun democristians, liberâi, socialiscj e verts, che e je saltade fûr dopo des elezions politichis dai 15 di Otubar.
◆ Però a son ancje buinis gnovis. Par esempli e je chê de atribuzion dal balon di aur feminin ae zuiadore catalane Aitana Bonmatí, che cuant che e à ritirât il premi a Parîs e à fat un discors un pôc par francês, un pôc par inglês, un pôc par spagnûl e un pôc ancje inte sô lenghe proprie. Tal Stât spagnûl a son stâts chei che a àn preseât e chei che si son sustâts pes sôs peraulis par catalan. La zuiadore dal Barcelona no si à scomponude e anzit, intune interviste, e à tornât a marcâ che il catalan al è la sô lenghe e che al è so dirit «doprâle e domandâ che e sedi ricognossude a nivel european». Tra cetantis tensions, un messaç di sperance e cun sintiment. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +