Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I Punks tal Friûl e la voie di fâ rumôr in non di P.P.P.*! *Punk Punk Punksolini!

Moira Pezzetta

«Parcè aial sens fâ rumôr vuê?» Cheste e je la domande che si è fat il dramaturc Alessandro Di Pauli, in ocasion dai 5 di Març, a cent agns de nassite di Pier Paolo Pasolini, l’inteletuâl plui scomut mai vût in Italie. Il Corsâr che nol è mai stât de bande des istituzions e dal podê.
◆ Cussì Di Pauli al à cjapât il drame pasolinian i Turcs tal Friûl, scrit tal 1943, e si è domandât cemût che cheste creazion e sarès vuê, se Pasolini le scrivès tal 2021. L’innomenât test I Turcs tal Friûl al conte in mût simbolic dal terôr fassist, metafore che e fas vignî fûr i dilemis di un popul ferît e indifindût. Cu la voie di ispirâsi a Pasolini par continuâ une critiche juste a dut ce che nol va in Friûl e in Italie, si concretize il progjet i Punks tal Friûl: un drame musicâl, ma soredut une propueste di incuintri musicâl e leterari tra grups punk di diviersis gjenerazions e divignincis.
◆ Di Pauli al à di fat vude la idee di proponi il progjet su Facebook, dulà che al à clamât dongje musiciscj, artiscj e bands cun la voie di fâ rumôr, scrivi musiche dant sbroc libar ae creativitât, cence vincui. I Punks tal Friûl al è un moviment e progjet artistic in divignî, che in dì di vuê al rapresente la voie di esprimisi e di fâ rumôr di une gjenerazion che no si rint denant des regulis sociâls rigjidis. Cuintri dai rûi definîts, des stradis simpri compagnis e des etichetis, ma cu la voie di vivi la proprie esperience e esistence. Sunâ, cjantâ, berghelâ, no dome par se stes, ma ancje par chei altris.
◆ Dal progjet e je nassude une comunitât rumorose che e à energjie e voie di cambiâ, che e je deventade un vêr e propri moviment artistic, definît “il Collettivo Punksolini”. Ducj i artiscj a àn di subit aderît al progjet e començât a lavorâ par fâ musiche ispirade da i Punks tal Friûl.
◆ «No si saressin mai spietâts une rispueste tant svelte e entusiaste» al conte Di Pauli «…in realtât al e stât come tirâ un clap intune poce. Lis bands che si son proponudis a son une divierse di chê altre, tant che divignince, etât, esperience. Dutis però a àn capît il nestri spont creatîf e lu àn rielaborât in musiche, cun dute la lôr anime. O soi ancje tant sodisfat che il progjet al vedi rivât a cjapâ lis esigjencis di tancj artiscj, che dopo mês di stop, no viodevin la ore di esprimisi.»
◆ Il coletîf Punksolini al sta cressint simpri di plui e pal moment al conte 16 tra grups e artiscj furlans, triestins e dal Venit. A son grups come i veterans “Mercenary God”, storiche band di Glemone che e fâs punk dai agns Setante, e come i venits “Magic Jukebox”, che a proponin sonoritâts old school, ma ancje i “Vomitiva”, band cun base a Udin ma musiciscj internazionâi e che a deviin tal trash metal e hardcore. E ancjemò i metalârs “Fanteria di prima linea” e i “Malfàs”, che invezit a definissin la lôr musiche “post-liscio”. A zontâsi aes bands tant che soliscj, Paola Selva, ghitariste acustiche, e Edi Toffoli aka Kermit, pionîr dal punk-new wave talian.
◆ Al apel a àn rispuindût ancje artiscj mancul veterans, come i “Haram”, musiciscj triestins cuintricorint e i zovanissims “Conte Manin” che a vuelin fâ rumôr tes classis dal lôr liceu. E ancjemò il “Collettivo Nebbioso”, che al fâs musiche ispirade ai dirits umans, i “Alba Caduca”, grup furlan atîf dai 2000 che al propon rock energjic, il doi punk rock “Dissociative Tv” di Ovâr, componût di Alessandro De Cecco e Jessica Bortoluzzi, e i infin i “Pervert Bug Spray”, band punk che e zuie su la ironie. Tancj a son i artiscj che a stan za preparant un toc par “I Punks tal Friûl”.
◆ Svincolât di dutis lis istituzions, il progjet al è libar e indipendent. Nol à un budget, no esist une jerarchie, e no son oblics e burocrazie.
◆ La iniziative e je gratuite e par ducj. Baste scrivi a info@alessandrodipauli.it o su la pagjine Facebook www.facebook.com/punksolini. Ca si puedin viodi i videos, seguî i artiscj e lis cjançons e si cjatin ancje lis ilustrazions a teme Punksolinian di Adriana Bardi e di Chiara Signorini Gremigni. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +