Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I LIBRIS SIMPRI BOGNS. Une cjalade, cui voi di cumò, sul mont di une volte

............

«Si passave framieç di doi tendons ros e fruiâts, par rivâ intune stanzie scure, che e odorave di cjalin. La agane, poiade su la taule, e jere gjavade fûr di un scubulot di fier plen di brucjis e di saldaduris. E veve la forme di un bust di femine, dulà che cjâf e braçs a jerin berdeis di fii colorâts e transistors che a sflandoravin di lûs celestine».
Ma no je propit une agane, e je une cyberagane, la tecnologjie e à lis sôs esigjencis e ancje il Friûl al scuen adatâsi. E alore, se a un i capitin in man un cutuardis contis che in cualchi maniere a àn ce fâ cu la storie de sô famee, a cui puedial domandâi se a son veris o se a son inventadis? A une agane mecaniche, une strie dal dì di vuê. E in spiete di savê la sô rispueste, intant leìnlis chestis contis.
Nus fevelin di robis di une volte, di robis di cumò, di robis che a àn ancjemò di vignî. Nus insegnin ce che a son l’ardielut, il sclopit, i urtiçons, il grisolò. A contin di vencui che a nassin di brutis depressions, judadis de tristerie de int, di fantasimis che no fasin mâl, di massancs dismenteâts dentri intun morâr di une gjenerazion a di chê altre, di peraulis in crôs che, salacor, a previodin i disastris dal futûr, di frutins muarts fotografâts, di punturis che, par fâlis, il miedi al clame dongje ancje il plevan (cuissà parcè?), di pes che a mandin lûs (che no sedin creaturis dal diaul?), di acuilis, di liparis. Une cjalade, cui voi di cumò, sul mont di une volte, simpri sospindût jenfri storie, imagjinazion e crodincis fantastichis. E, sicu che al dîs Carli Pup inte postfazion, nol è nancje tant impuartant di savê dulà che e finìs la veretât e dulà che e scomence la fantasie. La conte salacor plui tragjiche, Regjine, costruide suntun scheme che al fâs pensâ ae tragjedie greghe, no à propit bisugne di spiegazions ni di esams di veretât storiche.
Biele prove cheste di Serafini, che za al à un puest di gale intes letaris furlanis, par vie de invenzion di Contecurte, strument moderni e svelt par ducj chei che àn voie di scrivi e ancje di lei furlan. Mi reste dome une domande: isal ancjemò in Friûl, in dì di vuê, cualchi frut che al fevele par furlan? Parcè cheste domande? Cjalait a pagjine 91.
Raffaele Serafini, Contis di famee, Kappa Vu, Udin 2014
di LAURIN ZUAN NARDIN

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +