Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I CLASSICS – 8. SANT JACUM, LÀ CHE AL FINÌS IL MONT

............

Jerusalem, Rome e Sant Jacum di Galizie
A Jerusalem i pelegrins a levin a adorâ il sepulcri vueit di Crist, chel sepulcri che al è stât il rimpin par vueris cruentis e vergognosis, come se la fede dai cristians e ves dibisugne des pieris di une tombe e in plui vueide. A Rome a levin a venerâ il tombâl di Sant Pieri, insieme cun Sant Pauli un des dôs colonis plui fuartis de glesie.
Se a Jerusalem si jere inviade la gnove de salvece cu la predicazion, la muart e la resurezion di Crist, a Rome si jere istituzionalizade, struturade, rinfuartide, consolidade cul sanc dai martars e la sente dal prin testemoni, Pieri. I pelegrins di Rome si clamavin »romeos» e il pelegrinaç al à tacât a cjapâ pît soredut dopo dal Tresinte, cuant che Bonifaci VIII al à screade la schirie dai jubileus peâts cul An Sant e relativis indulgjencis.
Il tierç lûc sant, Santiago de Compostela o »cjamp de stele», al jere peât ancje chel a une presince apostoliche, ce che di plui grant e venerabil si pues pratindi, e al jere spostât dut a Ocident, un lûc sigurementri strani te gjeografie dai pelegrinaçs. Strani par nô, che no vin la sensibilitât e la libertât de fantasie dai viei, ma no par lôr. Si sa che Santiago o Sant Jacum al è in Ocident, lûc de muart e dai muarts, ma al è situât dongje Finisterre, chê spice di cret sul Atlantic che e segne la fin dal mont cognossût fint in chê volte, prime che Colomp al cjapàs la volte pes Indiis Ocidentâls che dopo a son risultadis Americhis.
Se si cjale ben la cjarte gjeografiche, si inacuarzisi di une traietorie che e partìs di Orient, Jerusalem, e passe par Rome e si ferme in Ocident, come la stele dai magjos, ancje se cuntun viaç plui lunc (in chest câs e varès di sparî parsore di Rome, ma cui paragons no si à mai di tirâ masse la cuarde). Duncje o vin dute la traietorie de salvece, che e je partide di Orient e e je rivade in Ocident, traviersant dut il mont fin là che al finìs. Si colme cussì la brame dal salmist che al preave: «Dal jevâ (Jerusalem) fint al lâ a mont dal soreli (Santiago o, miôr, Finisterre) che al sedi laudât il non dal Signôr» (Sal 113, 3).
Ma là che al finìs il mont al è ancje il pont plui dongje dal cîl, tiermin ultin e definitîf dal cjaminâ dai oms. Cussì il pont plui lontan al è ancje il plui dongje, come che il pont plui lontan de vite, chel de muart, al è il plui dongje de resurezion.
No vin di dismenteâ che un dai aspiets fondants de religjon cristiane al è chel de escatologjie o tension viers il mont avignî. Se si gjave la resurezion e la vite eterne, si pues gjavâ dut. I pelegrins no levin tai santuaris a cirî vues, che no zovin nuie, ma il lûc che la anime e jere partide pal cîl. Nol jere duncje un pelegrinaç di nostalgjie o une brame di colegâsi semplicementri aes lidrîs e al passât, ma di colegâsi in cualchi maniere al Vivent, Crist, e a chei che a vivin in gracie de lôr fedeltât tal testemoneâ la fede, i apuestui. Un viaç viers la vite e no dome viers la muart.
Nus capite ancje a nô la stesse esperience, o almancul si spere, ogni volte che o lin intun simitieri. No si va li parcè che a son i vues de persone cjare che si à pierdût, ma parcè che si crôt che li, in cualchi maniere, si è plui dongje di jê. Di fat si vai, si sbrochisi, si ricuarde, si fevele; robe che no si fasarès denant di un vues. Te religjon cristiane muart e vite a son colegadis a fîl dopleât e no si pues distacâlis, come che no si pues distacâ la muart di Crist de sô resurezion. E la Pasche, misteri centrâl de religjon e fat centrâl de storie de salvece, e cjape dentri muart e resurezion. Muart come passaç dolorôs, ma sigûr pe resurezion. Par chel si varès di dâi un savôr pascâl, di resurezion e di vite e no dome storic o museâl, a ogni pelegrinaç.
Ma Sant Jacum, o miôr la sô colocazion gjeografiche che e devente simboliche, al è impuartant par une altre reson. Cuant che i dissepui i domandin a Crist cuant che al tornarà a meti in pîts il ream di Israêl, lui ur rispuint che no je robe che ur interessi. E al zonte che a cjaparan la fuarce dal Spirtussant par podê testemoneâ la lôr fede »a Jerusalem, par dute la Judee e la Samarie e fint ai ultins confins dal mont» (Az 1, 6-8). Duncje la fin dal mont no vignarà prime che la buine gnove e sedi predicjade fint ai ultins confins dal mont. Ma se Sant Jacum al è soterât là che al finìs il mont, dongje Finisterre, al vûl dî che il vanzeli al è rivât fintremai là che al veve di rivâ e duncje la fin dal mont e pues rivâ cuant che e vûl. Cussì a Santiago no dome e finìs la tiere e al scomence il cîl, ma e finìs la predicazion e la storie e je pronte pe rivelazion definitive de glorie.
Viodût in cheste maniere, che e je juste e legjitime, il pelegrinaç in Galizie al è un tornâ a la lidrîs de fede, ma ancje un svicinâsi al misteri de eternitât. Un arc che al pee passât e avignî.
No savarès cjatâ un lûc plui cjamât di significazion e di simbolisim e dome cussì mi spieghi la impuartance straordenarie che al à vût inte storie. Il »camin de Santiago», la »route de saint Jacques», che e à tiessût di culture, di art e di devozion grande part de Europe che si meteve in viaç par Compostela, sigurementri e cognosseve dutis chestis ricjecis che la nestre sensibilitât e à pierdût.
pre Antoni Beline

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +