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Archivi de Patrie

I CLASSICS – 15. SANT JACUM, LÀ CHE AL FINÌS IL MONT

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Tal cjamp de stele
Ancje se la visite a Barcelone e je stade biele e chê di Montserrat interessante, la mete dal nestri viaç e jere Santiago de Compostela, là che dal 800 il vescul di Iria, Teodomîr, vuidât de lûs di une stele, al veve cjatade une tombe che no podeve no jessi venerabile. E dal moment che nissune tombe no je plui venerabile di chê di un apuestul, chei vues a scugnivin jessi di Sant Jacum il Maiôr, ricuardât come evangjelizadôr de Spagne insieme cui siei doi dissepui Atanasi e Teodôr. Di fat, tal santuari, daûr de casse indorade di Sant Jacum, a son lis cassutis dai siei dissepui.
Il dut al è partît di un romitori, là che al viveve un eremite, Pelagji, come a Monserrat. E Diu al à pensât lui a fâ cognossi il cjamp e il tesaur platât tal cjamp, come che al dîs il vanzeli. A conferme che se Diu al vûl, al pues jemplâ di vite e di devozion il lûc plui salvadi e la gleseute fûr di man. E se lui al vûl, al pues fâ deventâ salvadi e desert ancje il lûc plui grant e plen di vite, comprendude la basiliche di Sant Pieri a Rome. Al è lui che al invente i santuaris, no i vues e i claps.
Par chel, o dîs che al è secondari che li a setin propit lis relicuiis di Sant Jacum, come che al à confermât cun masse premure e sigurece pape Leon XIII dal 1884 e come che, cu la stesse sigurece, a àn dineât i aversaris razionaliscj. Al semearès adiriture, par colm di sfortune, che lis relicuiis che par plui di mil agns a vevin clamât dongje int di ogni contrade de Europe a fossin in realtât di un eretic dal IV secul, Prissilian, un gnostic condanât dal imperadôr par magjie e imoralitât e fat decapitâ dal 386. La scuvierte dal 1988 di une fenestella confessionis dai prins secui cul non di Atanasi martar e torne a dâi fonde ae tradizion, dimostrant ancjemò une volte che la int no je tant stupide di fâ sù sul nuie.
A titul di curiositât, o ripuarti ce che al è stât scrit tun numar di 30 giorni dal Novembar dal 1995, intitulât “Testimonianze di una presenza”.
* an 44, aventi
I ats dai apuestui (12, 1) a contin dal martueri di Sant Jacum il Maiôr, fradi di Zuan, a Jerusalem.
*secui IV-V
Paris de glesie e scritôrs eclesiastics a fevelin di un dai Dodis che al à predicjât tes tieris di Ocident. Si trate di un apuestul che nol è Sant Pauli. Didim il Vuarp, tun tratât prin dal 380, scrivint dai apuestui «che a àn vivût cul Signôr», al fevele de Sapience che il Spirtussant i veve dât «tant a di chel che al à predicjât in Indie che a chel che al à predicjât in Spagne». Sant Jeroni, dal 412, intun coment al libri di Isaie, al fevele di un dai Dodis che al à predicjât in Spagne, e cussì ancje Teodorêt di Ciro. Ancje Ilari di Poitiers, Eusebi di Cesaree e Efrem di Sirie, e duncje fra i plui grancj luminârs de Patristiche, a ricuardin un apuestul che al à operât in Ocident intun contest che nol puarte a pensâ a Sant Pauli. La testemoneance di Sant Jeroni e je ripuartade ancje par “spiegâ” la traslazion dal cuarp di Jacum in Spagne: «Il Spirt al à volût che ognidun al veti di polsâ inte tiere là che al à predicjât il vanzeli e insegnât». (Une reson che a varessin di tignîle presinte ancje i plevans, soredut chei che a àn passade une vite, cuant che a fasin test, n.d.r.).
* sec. VIIIl
Breviari apostolic, traduzion latine di catalics bizantins almancul dal IV secul, a fevelin di Sant Jacum «fi di Zebedeu e fradi di Zuan, che al à predicjât in Spagne».
* inizi dal VII secul
Tal De ortu et obitu Sanctorum Patrum atribuît a Sant Isidôr di Sivilie, si lei:«Chel che al à predicjât in Spagne e intes tieris dal Ocident al è sepulît in Acha Marmarica».
* 709
Sant Anselm di Malmesbury tal Poema de Ara al ripuarte une tradizion britaniche in mert ai apuestui. Al fevele di Sant Jacum come di chel che «par  prin al à convertît i popui de Spagne». La tradizion e je ripuartade ancje dal Venerabil Beda dal so Exceptiones Patrum.
* 783-830
Beât di Lièbana, tal so coment ae Apocalìs, al compon une cjante in onôr di Sant Jacum clamât protetôr de Spagne e lu pree par vê il so jutori te vuere cuintri dai musulmans. In mert a chel si sa che, dongje de iconografie classiche di Sant Jacum cul baston di pelegrin, e je ancje chê di Sant Jacum a cjaval, usance Sant Zorç. Dome che invezit di copâ il dragon, al cjonce il cjâf ai musulmans. Di li, il titul popolâr di matamoros (cope neris).
* 830-860
Il Martirologji di Floro di Lion al fevele de venerazion dal apuestul Sant Jacum a Compostela: «I sants  vues di chest beatissim apuestul a son stâts  traspuartâts  in Spagne e sepulîts tai siei ultins confins, ven a stâi in face dal mâr britanic, là che e va a venerâlu simpri une grande fole».
* 877-879
Il  re Alfons III al fâs fâ la seconde basiliche, a trê navadis, che e tapone il mausoleu.
* 997
Il gjenerâl musulman Almanzor al fische la citât e al da fûc ae catedrâl di Santiago, lassant dibot intat il mausoleu roman.
* secui XI-XIII
La basiliche, restaurade, e ven consacrade dal 1003. La costruzion de tierce basiliche, chê di cumò, e scomence dal 1112. La cjamare sepulcrâl cu lis relicuiis e reste soterade sot dal presbiteri. E restarà cussì, cence jessi svicinade di nissun, fint ai sgjâfs fats dai 16 di Jugn dal 1879 ai  l2 di Març dal 1883; lis relicuiis a son autenticadis cun decret arcivescovîl e confermadis uficialmentri di Leon XIII cu la Letare apostoliche Deus Omnipotens dal 1n di Novembar dal 1884.
* secul XII
A vegnin copiadis dai documents plui antîcs lis unichis cronichis ancjemò conservadis e che a fevelin de scuvierte dal sepulcri apostolic. A contin che al è stât cjatât dal munic e eremite Pelagji e dal vescul di Iria Flavia, Teodomîr. L’apuestul Sant Jacum al sarès stât sepulît insieme cun doi dissepui, Atanasi e Teodôr.
* secui XI-XVI
Al è il timp dai grancj pelegrinaçs medievâi a Santiago di Compostela.
Fin chi la ricostruzion storiche. Ma par me che o jeri li, te tiere di Sant Jacum, nancje no mi passave pal cjâf di domandâmi se in Galizie a jerin o no jerin i vues dal Boanerghes, dal fi dal ton, Jacum. Jo no volevi metimi in comunion cuntun muart ma cuntun vîf e cu la prucission infinide di int che prime di me e cun plui fadie e riscli di me e veve frontât il viaç di Sant Jacum. Un apontament cu la resurezion e cu la fede che e fâs tornâ a vivi.

pre Antoni Beline

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