Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I CLASSICS. 14 – CUINTRISTORIE DAL FRIÛL La albe de nestre Patrie

............

Sot de Italie (6)
Si che duncje dal 1866 a rivarin i talians, cence che nissun ju spietàs, par vie che si saveve che lis stevin cjapant par tiere e par mâr.
La Prussie e veve metude in zenoglon la Austrie e cussì i talians a cjaparin la corse, par rivâ cuissà dulà. A scugnirin fermâsi su la Tor a Vierse, dulà che a cjaparin une fruçade che ur cjolè il flât. Ma la Austrie, pûr di cumbinâle cu la Prussie, e molà il Venit e dôs parts dal Friûl a la Italie, tirantsi di là di Pontebe, dal Judri e dal riul Tai juste ad ôr di Çarvignan.
I Furlans a restarin incocalîts, parcè che no se spietavin: juste cualchi predi al tentà di alçâ la creste, cjantant il «Miserere» impen dal «Tedeum».
La siorie di çocje massoniche e cjantà vitorie e e plantà un batibui cuintri dal arcivescul di Udin, bonsignôr Dree Cjasesole, che al clopave di ca e di là par vie che nol jere persuadût che e fos stade propit finide cussì (7).
Ma i talians a jerin rivâts par stâ e par implantâsi.
A gambiarin lis leçs e lis usancis di prin cu lis lôr e ai Furlans ur tocjà:
– di paiâ tassis mai paiadis prin, parfin su la farine di fâ la polente;
– di partî par fâ il soldât, che prin i tocjave dome a cualchidun – par solit mâl viodût dal plevan (8);
– di sintîsi tes mans dai parons plui di prime, cence la buse di vê un jutori dal imperadôr, par solit plui dolç di cûr dal paron;
– di scugnî tratâ cuntune raze di impleâts gnove cree e cun tante di creste, ma mancul pratiche e oneste di chê di prime.
E i Furlans si son adatâts ancje a cheste novitât, sperant salacor che no duràs, come che al tocje di lei in plui di un catapan parochiâl (9).
A sintîju, i talians al someave che a vessin di puartâ cuissà ce, massime par vie di civiltât e progrès.
Intal lôr a volevin jessi i liberadôrs, cirint di metiure te coce ai contadins furlans, che a continuavin a fevelâ dal 1866 come dal an de invasion.
Po a gambiarin, voltantju par talian, i nons dai paîs masse furlans (e di Sanpalai al vignì fûr San Pelagio e di Talmassons al veve di vignî fûr Talmassonso) e, tes scuelis, i fruts a vevin di imparâ che a jerin simpri stâts talians, ancje se Dante al jere stât dal parê diferent (10).
Al è just, e par chel al va dit, che i talians, sul imprin, a àn cirût di fâ alc in Friûl, che al coventave: e je di nomenâ la ferade par Pontebe e, cu la pazience, ancje chê par Triest; ma no àn volût savê dal progjet da la Austrie di canalâ il Tiliment dulinfûr, par vie che la Austrie e pratindeve di profitâ par 99 agns dai terens cuistâts da la aghe.
La ruede de storie e scomençave a cori di une bande che il popul nol cognosseve, fasint contents chei cuatri, par solit siôrs e parons, ingrispant il cerneli ai plevans, par vie che i talians a jerin mancul catolics dai mucs e a businavin cuintri il pape, lassant la int in spiete cence savê ce fâ.
Cussì si pues capî ancje il «plebiscito» par la Italie. Si tratave di votâ par la Italie e par Vittorio Emanuêl, sì o no, ma no di sielzi alc altri.
A saltarin fûr cuasi ducj sì, par fuarce. Dome di cualchi bande, come a Cosean (11), a olsarin dî di no, lassantsi remenâ de massonarie, che e veve la cove a Sant Denêl; o a Montenârs, dulà che al nassè un barufon par vie che a volevin votâ dome par Vittorio, no par la Italie, restant il Friûl indipendent ancje se cul stes re di Italie, come che al jere il ream de Lombardie e dal Venit cul imperadôr da la Austrie.
Ma dut al restà scjafoiât sot dal pês di chei che no capivin, di chei che no olsavin o di chei che a volevin sperâ.
NOTIS:
(6) Pre Checo al à une vision dute sô de storie, dulà che plui dai fats a contin lis sôs passionadis opinions. Tra l’altri cheste e je la «Cuintri Storie».
(7) Al ven dât l’assalt al palaç dal Arcivescul Cjasesole, al ven maltratât e criticât
e che daspò si ritirarà a Rosacis.
(8) Il servizi di jeve al scomence ai timps di Napoleon e tancj di lôr a son renitents.
Il servizi militâr al è ancje une ocasion par indutrinâ in sens patriotic.
(9) Diari storic e no il catapan che al è un libri dai muarts.
(10) Al met in lûs lis diferencis linguistichis.
(11) Al ven dit «Cosean dal no».
CHECO PLACEREAN e JOSEF MARCHET

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +