Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I boscs di Muçane a tornin in rêt

Marco Stolfo
Tôr pai bosc di Muçane

Il sît al devente trilengâl e si insiore di altris contignûts gnûfs

Il sît web dedicât ai boscs di Muçane al è stât inzornât e cumò si pues cjatâlu in rêt ae direzion web www.boschidimuzzana.it.
◆ Il progjet, par cure de associazion culturâl Artetica, al è stât inviât tant che azion di valorizazion “dal bas” dal preziôs patrimoni forestâl planiziâl che si cjate in chê zone de Basse Furlane.
◆ I doi boscs che a son juste a Sud dal paîs, a son ce che al reste de antighe Silva Lupanica, il grant bosc che une volte al cuvierzeve dut il plan jenfri i flums Livence e Lusinç, e cui lôr 300 etars di estension a rapresentin un tesaur inestimabil di biodiversitât.
◆ Il sît web, inte sô gnove version, al è stât insiorât di gnûfs contribûts di valôr. Culì si puedin cjatâ informazions di caratar gjenerâl, curiositâts, sezions specifichis in cont di flore e faune, storie, itineraris, materiâl didatic pai fruts di doprâ ancje a scuele e une librarie une vore siore cun passe cincuante titui tra articui e tescj sientifics di discjamâ. Cun di plui, ducj i siei contignûts a son a disposizion par furlan, par talian e par inglês.
◆ Pe realizazion dal progjet, Artetica si è zovade de colaborazion preziose des associazions dal teritori, dal Sportel associât pe lenghe furlane dai comuns di Cjarlins, Gonârs, Muçane, Porpêt, Prissinins e San Zorç di Noiâr e de consulence sientifiche di studiôs tant che Luca Lapini dal Museu Furlan di Storie Naturâl.

une foto gjavade di “Silva Lupanica: anima di un bosco friulano” (foto Anne Mäenurm)


Il progjet al è stât metût adun cul jutori di PrimaCassa FVG e cul patrocini dal Comun di Muçane.
◆ Il sît al è stât presentât intune iniziative publiche vinars ai 10 di Fevrâr inte sale consiliâr di Villa Muciana, a Muçane. Une biele serade di divulgazion sientifiche e di socialitât, cun Alessandro Fontana, professôr associât di Gjeografie Fisiche e Gjeomorfologjie dal Dipartiment di Gjeosiencis de Universitât di Padue, che al à presentât une relazion dal titul “Boscs, flums e lagunis: evoluzion paleoambientâl e gjeomorfologjie te aree di Muçane” e cun tancj di lôr che si son dâts adun cun braùre pai lôr boscs, pal lôr teritori e par vie che chel biel progjet che al promôf l’ambient e la culture, inviât za cualchi an indaûr, al va dilunc e al cres ancjemò, in cuantitât e in cualitât. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +