Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

I 40 agns di VideoTeleCarnia | Schedule VTC

Marta Vezzi

Chest an, Mario De Cillia e Giuseppina Pittino – i fondadôrs di VideoTeleCarnia – a àn vude la sodisfazion di fâ fieste pai 40 agns de lôr television: un travuart fat di sacrificis, di rinunziis, di scombatiments superâts cu la grande passion che di agns a metin intal mont de television.
◆ VideoTeleCarnia e je une piçule emitente che e trasmet di Trep di Cjargne dal 1980; i studis si cjatin intun plan de cjase di Mario, che al dîs: “la sede e je semplice e artesanâl… intun supermarcjât, intun grant spazi tu cjatis cetante robe, sedi di cualitât buine che un pôc plui scarte. Dal oresin, la stanzie e je piçule ma plene di robe di valôr. Chest par dî che nol covente jessi grancj par fâ bielis robis!”
◆ Intune stanzie a son sistemâts cun grande atenzion ducj i imprescj che tai agns si son evolûts  (cinepresis, mixers, regjistradôrs…) e l’archivi precîs di buine part dai servizis metûts adun di 40 agns incà. Come che al dîs Mario “O ai dut in ordin alfabetic; ogni tant o voi a cirî il servizi che mi interesse: o voi a man sigure e a saltin fûr robis incredibilis che o vin regjistrât! Cussì, o mandi in onde robe che ti fâs gole!”
◆ La passion di Mario e scomence za a 16 agns cuant che al va cuntun altri a fâ cine te sale comunâl di Trep: al veve il compit di sbobinâ lis peliculis dai films e di fâlis sù tes bobinis plui piçulis dal proietôr, par podêlis proietâ.
◆ La passion e je lade indenant cu la television, dulà che al à rivât adore a tirâ dentri prin la femine Pina, che e à otignût il patentin di gjornaliste, e dopo – cuant che a son cressûts – ancje i fîs Barbara e Gianluca, che vuê a dan ancje lôr une man. “Jo o fasevi l’artesan. Cuant che o rivavi la sere a cjase mi davi une biele lavade e o levi sù disore a regjistrâ i programs. La passion mi gjavave la strachece. Za doi agns prime dal 1980, o vevi tacât a filmâ. O levi a filmâ lis manifestazions dal paîs. La prime prove che o ai fat, e je stade chê di trasmeti de cusine al salot. Dopo, o ai metût un trasmetidôr a Trep e il prin servizi che o ai metût in onde al jere chel di une manifestazion religjose: o ai telefonât a pre Tarcisio par disi di impiâ la television. Imagjiniti tu la sô contentece di viodisi in television, soredut in chei timps che no ‘nd esistevin tantis! Morâl de storie, o vin scomençât cussì a trasmeti a Trep; dopo o vin zirade la antene su Paluce, ma il segnâl al jere flaput e cussì o vin metût il ripetidôr ancje li; e po dopo o ‘nt vin metût un ancje a San Pieri di Zui. Intant e je nassude la television Video Strega a Çurçuvint, e o vin tacât a lavorâ insiemi par tancj agns. In chest mût, o rivavin a cuvierzi cui nestris programs diviers comuns cjargnei de nestre zone, fin tal 1984. Dopo, o vin fat un salt di cualitât podint jentrâ intes cjasis di Paulâr, e o vin potenziât il segnâl di San Pieri, rivant fin aes primis cjasis di Tumieç. Tal 1990, e je saltade fûr la leç Mammì ma jo o vevi za cjapât contats cun Telefriuli che si è dimostrade dal moment disponibile par une colaborazion. In gracie di une autorizazion, e di une postile de Leç Mammì, si trasmeteve in contemporanie tal stes teritori nô e Telefriuli. Tal 2011 al è rivât il digjitâl e o vin vude la concession par podê cuvierzi cul nestri segnâl dute la regjon.
Sul imprin, o trasmetevin di lunis, di miercus e di sabide, cun pôcs colaboradôrs: la mê femine, gno fi, mê fie, e dopo planc a planc a son vignûts dongje altris. No sai dîti trope int che e je passade achì! In chei timps, la tv e jere une novitât: cumò e je cuasi une robe normâl. La television e jere une robe impuartante, e vignive acetade, la int e deventave mate pe contentece se si faseve une interviste. Nus à compagnât simpri tant il preseament de int che in ore di vuê, in gracie ancje di internet, nus viôt in dut il mont!”
◆ A VTC si fevele di atualitât, di musiche, di culture, di storie des piçulis comunitâts di mont… Cuarante agns di television par contâ la anime e la storie de int di Cjargne: une presince di incontestabil valôr antropologjic, storic, documentaristic, sociâl e culturâl. Une television libare di leams politics che si pues seguî su canâl 690 dal digjitâl terestri, in internet sul sît www.videotelecarnia.it, e inmò su youtube, e tes pagjinis facebook e instagram. ❚
________________________
SCHEDULE
◆ Tal 2011 al rive il digjitâl terestri: la Associazion VideoTeleCarnia (nassude tal 2003 di supuart ae emitente) e oten la Autorizazion Ministeriâl tant che “Furnidore di servizis di media audiovisîfs e dâts” e il ricognossiment di television comunitarie; il so segnâl al rive in dut il Friûl-V.J. sul canâl LCN 690, marcât VideoTeleCarnia, par mieç dal distributôr di rêt Telefriuli che al veicole tal propri multiplexer i siei programs.
◆ Oraris di trasmission: ogni dì, cun lis dôs fassis des 12.00 aes 14.30 e des 18.00 a la 01.00/02.00.
◆ Colaboradôrs: diretôr responsabil Alberto Terasso, e une lungje la liste di personis, dutis volontariis, che in 40 agns a àn regalât professionalitât, passion, impegn, fantasie, gjenuinitât, dant vite a chel grant mosaic di propuestis insedadis te programazion di VTC.
◆ Programs: di ogni sorte, cuntun voli particolâr ae tiere di Cjargne, documentant cunvignis e manifestazions, organizant dibatits in studi cun ospits su argoments culturâi, economics, di atualitât e v.i., e metint in lûs i aspiets tipics e lis ricjecis di storie, lenghe, usancis e tradizions.
◆ Dal 1980, VTC e à garantît – cuntun trop di volontaris – la informazion, lant a cuvierzi il vueit lassât di cui che al varès vût di vê tant che finalitât il dovê di difindi propit i piçui e i debii. Une vôs scomude, libare di peams politics e di condizionaments, e forsit par chest pôc considerade de plui  part dai aministradôrs e politics locâi che, ancje se a àn usufruît plui voltis dal so servizi, no capissin e a fasin fente di no cognossi il sfuarç finanziari cuotidian che cheste presince e domande. ❚

 

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +