Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Gnove mostre dal mobil a Dimplan Giarle: une ativitât rivade ae cuinte gjenerazion

............

Tai timps che o stin vivint, puedial jessi considerade une matetât vierzi une mostre di mobii intun piçul paisut di mont come che al è Dimplan di Darte?
Nicola e Michela Giarle, doi fradis che a àn rilevât la ativitât dal pari Vigji Giarle, a fevelin di scomesse. “O sin un grum leâts a chest puest, e la scree de mostre e je stade une maniere par tornâ a valorizâ chest lûc indulà che nestri nono bis, Vissent da Plane, agns indaûr al veve la sô buteghe.”
Vissent da Plane al jere docent te Academie di Vignesie e al veve metût in pîts une des plui vecjis buteghis di marangon de Cjargne. Po dopo, la gjestion e je stade cjapade sù dal fi Vissent Cozzi e dal nevôt Jacum da Fede. E in chest contest, Vigji Giarle al robe il mistîr al nono e al barbe e al comence a fâ il garzonât par un pôcs di agns a Sudri, e dopo al vierç une buteghe in vie Marconi a Dimplan, indulà che vuê i fîs a puartin indenant la ativitât.
“Jo o ai fat il Malignani a Udin, mi sei laureât in inzegnarie gjestionâl te Universitât dal Friûl – al conte il zovin Nicola – e dopo o ai decidût di continuâ la ativitât impuartante di gno pari. Al è di simpri che o soi achì. O vin il capanon dongje cjase, e za di frut o jeri simpri li. E cussì, o ai decidût di continuâ. Al sarès stât un pecjât no fâlu: la struture e je; gno pari, ancje se al è in pension, mi da inmò une man passantmi la sô esperience. E cussì, o ai cjapât in man la gjestion cun mê sûr Michela che si ocupe de part comerciâl e aministrative de societât. Dopo, o podìn simpri contâ ancje sul jutori di gno barbe Renzo e di mê mari Aurora Contin. Ciert, no je stade une sielte facile, e in ore di vuê o ricêf propuestis interessantis di lavôr in grandis ditis.”
Nicola, che al rapresente la cuinte gjenerazion, al sa che la vite dai siei vons e je stade dute di sacrifici: “Gno pari, prime al à pensât ae buteghe e dopo al à fat la sô cjase. Chês a jerin lis sôs prioritâts! Dal sigûr, i miei gjenitôrs a àn fat une vite di sacrifici, une vite spindude dome a lavorâ, fieste e dîs di vore…”
I mobii Giarle a son cognossûts in Friûl ma ancje fûr di regjon e di là dal confin. La lôr produzion, in grande part su misure, e dopre lens cun stagjonadure ancje di cincuante agns!
“O vin un grant patrimoni di len, intal capanon. O varìn un centenâr di cualitâts. 30-40 agns fa, gno pari al viodeve i noglârs e ju comprave, e po ju secjave lui stes.”
Nicola al fâs part dal consei diretîf dal grup dai zovins imprenditôrs e dal grup Legnarredo de Confartesanât di Udin e al dîs che “la imprenditorie in Cjargne e je vive, ancje se la categorie e je rapresentade plui di personis di une cierte etât. E mancje la presince des gnovis gjenerazions.”
Ma Nicola e Michela, dongje di chei altris pôcs zovins cjargnei coragjôs, a rapresentin la sperance par cheste tiere di Cjargne che e stente a lâ indenant.“Ciert – a disin – lis scomessis no son pocjis. La strade e je di rive sù. Par nô, e je la ereditât familiâr che e incît; al è l’aiar che o vin respirât di fruts, al è il leam fuart che o vin cul nestri paîs che nus à puartât a cheste sielte.”❚
Marta Vezzi

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +