Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Giovanni Battista Cossetti e Giuseppe Pierobon: l’inovâl di doi amîs compositôrs

Alessio Screm
GIOVANNI BATTISTA COSSETTI e GIUSEPPE PIEROBON

Tra i inovâi musicâi di chest an, teme che o ai gust di tratâ in cheste rubriche, a ‘nd è doi che al è biel meti insiemi. Si trate di doi musiciscj, mestris di capele, organiscj, compositôrs soredut di musiche sacre, che a àn lavorât dentri di chel moviment musicâl che si clame “cecilian”, dedicât ae Sante protetore de musiche e dai musiciscj Sante Cecilie. Chel moviment, che si è palesât tra la fin dal Vot e dilunc de prime part dal Nûfcent, e che al à viodût Giovanni Battista Candotti e Jacopo Bartolomeo Tomadini tra i prins promotôrs a nivel talian, al intindeve ripristinâ une cierte creance dentri de musiche di stamp liturgjic, slontanantle de ande profane e teatrâl che e jere daûr a cjapâ simpri di plui, almancul tacant dai disvilups de musiche galante dal Sietcent. In sumis, a puartavin indenant la cause che la musiche di glesie e à di sunâ di glesie, no di ostarie, vint a model la musiche gregoriane, cu lis peraulis comprensibilis, cuntune polifonie parche e nissune confusion, acetant tant che strument, di là de vôs, dome l’orghin, ancje chel rivisitât, o ben riformât daûr di sieltis di sunôrs spirituâi.
◆ Tra i animadôrs plui atîfs di chest moviment in Friûl, a son di nomenâ dal sigûr Giovanni Battista Cossetti (1863 – 1955), che a colin i 160 agns de sô nassite, e Giuseppe Pierobon (1893 – 1986), che a ’nd è invezit 130. Il prin nassût a Tumieç, e il secont a Massanzago, Padue, ma stabilizât a Çopule tacant dal 1911 e li restat par dute la vite. Il cjargnel invezit si è trasferît tal 1905 a Cjons, e duncje ancje lui tal pordenonês, tant che ducj i doi a son stâts cetant atîfs dentri de Diocesi di Concuardie Pordenon, ancje se il prin al à militât par un biel toc in chê di Udin.
◆ I doi si cognossevin benon e a vevin stime un par chel altri. Dispès si son cjatâts a eseguî lis lôr composizions in cerimoniis e fiestis di ordin vari, a screâ orghins e glesiis ator pal Friûl, e ducj i doi a àn publicât diviers lavôrs pe cjase editore Zanibon di Padue e pes rivistis cecilianis dal timp. A jerin amîs dal cont Francesco Panciera di Çopule, un vêr mecenat, e a àn tirât sù diviersis “scholae cantorum”, ven a stâi scuelis di cjant dentri des parochiis, scrivint tante musiche, soredut sacre, ma ancje cjants ricreatîfs, composizions par orghin e armonium e cjants di ocasion.
◆ O invidi i letôrs a discuvierzi chestis figuris midiant de leture di publicazions sul lôr cont: jo o ai vût il plasê di dedicâ la mê tesi di dotorât di ricercje realizant la biografie plui esaustive sul so cont, cuntun libri di 450 pagjinis editât de Forum, e cul titul “Giovanni Battista Cossetti e la riforma della musica sacra in Friuli tra Ottocento e Novecento”. Su Pierobon o segnali invezit il volum dai ats di une cunvigne, par cure di Luca Canzian, “Giuseppe Pierobon, una vita per la musica”, editât de Usci. O conti culì juste cualchi curiositât sui doi musiciscj, une par om.
◆ Cossetti a un ciert pont de sô vite al à otignût, graciis a un anonim “santul di Americhe”, une grande ereditât, e duncje al à finît di lavorâ di perît agrimensôr, di insegnant intes scuelis e di dipendent comunâl, e si è dedicât dal dut ae musiche, trasferintsi in chê biele vile che e je a Cjons, inte vie che cumò e à il so non, lassant lavorâ i tancj terens che al veve vût al so grant amì Ermanno.
◆ Pierobon invezit al jere vuarp di cuant che al veve cuatri agns, e si jere formât dal pont di viste musicâl inte scuele di Luigi Bottazzo, tal Istitût Configliachi di Padue. Clamât a Çopule daspò dal diplome in orghin come organist titulâr e mestri de corâl Sante Cecilie, al restarà li par dute la vite, tra l’altri sposant la sûr dal cardinâl Celso Costantini, Cecilia Serafina. Premiâts ducj i doi cun altis onorificencis talianis e vincidôrs di diviers concors di composizion, a àn lavorât cun tante passion in dut il Friûl, otignint une cierte nomee ancje fûr de Patrie, furlane e taliane. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +