Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

FURLANS, DIGJITAIT FURLAN – LICÔF. Scuele e TIC

Giorgio Jannis

Di tant timp o sin usâts a sintî fevelâ ben de cualitât dal sisteme scolastic dal Friûl – Vignesie Julie. La situazion gjenerâl taliane no je ciert des miôr, se paragonade a altris paîs europeans, e lis statistichis dai sistemis di rilevazion PISA-OCSE a son li a dimostrâlu.
Ma des stessis classifichis di valutazion, o dai dâts resints ufierts dai test INVALSI dal Ministeri de Istruzion talian, la nestre Regjon e risulte simpri tant che contrassegnade di bogns risultâts, paragonabii a chei che si otegnin tes scuelis dal Nordeurope, val a dî un grum superiôrs a pet de medie di chês altris regjons talianis.
Di là dai insegnants, provìn a resonâ sui dirigjents scolastics: a son lôr che, magari restant par agns a cjâf de stesse Istituzion, “a detin la linie” di ogni singule scuele, a promovin il disvilup didatic e organizatîf in ciertis direzions plui o mancul inovativis, daûr dal propit pont di viste, de proprie culture personâl.
SCUELE E GNÛFS MEDIA IN REGJON_Cemût si ise compuartade la Scuele regjonâl, cualis strategjiis aie  adotât al prevanzâ des inovazions tecnologjichis in classe? Dal videoregjistradôr tai agns Otante, al ordenadôr dai agns Novante, fin a rivâ ai ebook readers dal dì di vuê e aes lavagnis interativis multimediâls LIM, i dispositîfs di supuart ae Cognossince a àn cjatât dispès lûc e sens intes pratichis cuotidianis relativis al aprendiment, cualchi volte cun sucès, cualchi volte mancul. Parcè che l’ordenadôr conetût a Internet, strument che al riassum in se chei altris, al impon al insegnant la acuisizion di gnovis competencis e ancje une organizazion dal dut divierse dal propri “fâ scuele”; e cui che al continue a viodi inte Rêt e intal pc un strument di aiût didatic par inricjî cuntun pocje di multimedialitât lis vecjis formis classichis di insegnament, nol capìs lis potenzialitâts des gnovis tecnologjiis che a van a cambiâ di plante fûr i ambients formatîfs stes, chês aulis scolastichis aromai colegadis simpri cul mont midiant il barcon dal schermi eletronic. Anzit, Internet stesse e je di calcolâ tant che lûc formatîf, e no dome tant che “biblioteche universâl”: in graciis dai blog, di youtube e dai social network, lis pratichis cuotidianis di aprendiment a si davuelzin dentri la Rêt, intal jessi a stâ in spazis di espression personâls e di creativitât che i insegnants a àn in curt di capî e di pleâ, in graciis de lôr professionalitât, in oportunitâts educativis, metint lis basis par une cussiente Citadinance digjitâl dai plui zovins.
Il web sociâl, i ebooks, i videogames, la television conetude a Internet e il telefon celulâr a son realtâts che vuê a furnissin in maniere stabile la vite dai plui zovins, a son “ogjets” comuns che o sin ducj simpri cenglâts, e chest nus puartin par necessitât a ricalibrâ il pês dai aprendiments informâi – chei dâts dal cuotidian – a pet des educazions formâls furnidis de Scuele che cualchi volte al somee che no sepi o no vueli riorganizâ se stesse par acetâ une  modernitât fate di messaçs complès, multimediâi, di scambis sociâi mediâts des Tecnologjiis de Informazion e de Comunicazion (pensìn dome al ûs particolâr che i adolessents a fasin dal telefonut).
UN LIMIT PROFONT_ La Scuele in realtât no à mai savût cun serietât alçâ a dignitât educative une riflession su lis implicazions psicologjichis e sociologjichis dai massmedia (nancje di chei tradizionâi, stampe e tv), metint duncje une serie Media Education – educazion ai media, no dome cui media – al centri des propriis ativitâts didatichis, cundut che di decenis lis ricercjis e lis statistichis su la fruizion mediatiche dai minôrs a mostrin la centralitât di chestis fonts informativis inte lôr vite, che vuê ur van zontâts i social networks tant che lûcs dulà esprimi se stes otignint sintiments di apartignince e identitât.
Forsit cualchi dirigjent scolastic atuâl al patìs masse dal propri personâl gap gjenerazionâl a pet di dutis chestis inovazions tecnologjichis resintis, nol à une culture digjitâl in stât di gjestî il cambiament socioculturâl atuâl e duncje di progjetâ cun previdence il “fâ scuele” dai agns prossims.
I PERICUI_ La consecuence no je di pôc cont: la Scuele, pûr vint tant che compit sociâl propit chel di preparâ lis gjenerazions zovinis a vivi in maniere cussiente tal propit timp, inte pôre di acetâ lis gnovis tecnologjiis – e duncje lis gnovis formis di partecipazion ae socialitât ample – e somee volêsi sierâ in se stesse, tradint in chest mût la sô stesse mission educative.
Giorgio Jannis

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +