Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La Aleance Libare Europeane, 40 agns di storie de bande dai popui e dai lôr dirits

Marco Stolfo

La Aleance Libare Europeane (ALE) e finìs i siei prin cuarante agns di vite. Chel che in dì di vuê al è il “partît politic european” che al ten dongje cuarantesiet moviments e partîts che si presentin tant che la espression politiche plui sclete di nazionalitâts, minorancis o regjons in Europe, al nasseve in maniere uficiâl ai 9 di Lui dal 1981. In chê dì e vignive fate buine la Declarazion de convenzion di Brussel, clamade ancje «Cjarte pe Europe dai popui», un document che in chel istès al jere il so manifest programatic e il so at costitutîf. La Aleance e nasseve tant che «associazion di cooperazion là che si dan adun partîts politics che si tegnin fûr dai schemis dal pinsîr politic tradizionâl, stant che a metin in prin plan un regjonalisim integrâl, che al à une concezion che si fonde su la relazion positive tra identitât individuâl e identitât di popul, che e cjate la sô espression struturâl intes decisions democratichis armonizadis daûr dal model federâl, e che e ricognòs il valôr de diversitât e de justizie sociâl».
◆ Tra i fondadôrs de ALE a jerin il Partît nazionâl frison (FNP), la Unione di u Populu Corsu, la Union Valdôtaine (UV) e la Volksunie (VU), il partît democratic flamant, che za intal 1979 si veve presentât aes primis elezions europeanis cuntun program orientât bande un federalisim european democratic, basât su regjons e nazionalitâts (i popui di Europe) e fasint indenant la costituzion di une aleance tra organizazions politichis cun  chê stesse ispirazion (la ALE, riclamade ancje inte denominazion de proprie liste eletorâl: Volksunie in de Vrije Europese Alliantie).
◆ Il percors inviât in maniere uficiâl in chê volte al jere za tacât cualchi timp prime. Cun di fat, intal 1979, compagn de Volksunie, ancje altris grups politics nazionalitaris e regjonaliscj si vevin presentâts intes primis elezions europeanis, tirant dongje in cualchi câs ancje consens significatîfs, e tra Jugn e Avost di chel stes an i lôr rapresentants si vevin dât adun in doi incuintris a Brussel e a Bastia. Cun di plui, bielzà tal 1975, uns pôcs di chei che a saran i fondadôrs de ALE si vevin dât dongje intun “ufici des nazions cence stât”, marcant za in chê volte che la union de Europe, par che e fos pardabon rispietose des diversitâts e dai dirits, no podeve fondâsi dome sui stâts, parcè che se e ves fat cussì e sarès lade dilunc a meti in vore chês injustiziis e chês opressions che a son tipichis dai «stâts cun struture centralistiche». Ma salacor resonaments di cheste fate a jerin stâts fats indenant ancjemò prime, za inte prime metât dal Nûfcent, intant e dopo de Vuere grande, vie pe Resistence e juste dopo de fin dal Secont conflit, e po ancjemò tai agns Sessante.
◆ Tacant de sô fondazion, la ALE e je lade dilunc a disvilupâ un plateforme programatiche che si fonde su federalisim integrâl, dimension regjonâl, valorizazion dal pluralisim culturâl, promozion des lenghis minorizadis, disvilup economic ecuilibrât e sostignibil, concertazion sociâl e solidarietât sedi in Europe sedi cul rest dal mont. La Aleance e je stade simpri presinte inte aule di Strasburc cui siei eurodeputâts e vie pes legjislaturis e je lade dilunc a infuartî la sô colaborazion cui Verts, che si palese ancje inte creazion dal grup comun intal Parlament European.
◆ Impegnade, tes istituzions e tai teritoris, in cetantis bataiis democratichis e europeistis sui temis de partecipazion dai citadins, de tutele des minorancis, dal rispiet dai dirits umans e de sostignibilitât economiche e ecologjiche, la ALE e je lade dilunc a marcâ il so profîl di formazion politiche europeane progressiste, cun riferiment sedi ai temis sociâi sedi ae prospetive de unitât europeane.
◆ La Aleance intal 1994 si à costituide in federazion di partîts politics, in conformitât cu lis disposizions dal articul 138A dal Tratât di Maastrich, cu la denominazion di Partît democratic dai popui di Europe (ALE-PDPE), e po tant che che vêr e propri “partît european”, cemût che al è stât ricognossût in maniere uficiâl ai 13 di Otubar dal 2004. A fasin part de ALE ancje la Slovenska Skupnost, Patrie Furlane e il Pat pe Autonomie. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +