Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Friûl e Carinzie unidis intal non de musiche

............

Lezions-conciert intes scuelis dai teritoris

cjapâts dentri fin a Otubar 2020

Il progjet european “La Via della Musica/Strasse der Musik”, intal cuadri des ativitâts leadis ae promozion culturâl dai teritoris de aree HEurOpen, ven a stâi Cjargne, Valcjanâl e Carinzie intal ambit di cooperazion Interreg V-A Italie-Austrie, al à scomençât a meti adun la seconde fase des propuestis e des azions finalizadis a pandi la culture musicâl tant che element di cressite e di insiorament pes popolazions locâls e pes scuelis, e come strument di valorizazion teritoriâl in clâf turistiche.

I ents cjapâts dentri, o ben lis Uti de Cjargne, il Comun di Malborghet-Valbrune, la Fondazion Luigi Bon tant che lead partner e la associazion austriache Via Iulia Augusta, a àn viodude la realizazion de prime fase in Istât, cu la costituzion de orchestre alpine HEurOpen formade di une cuarantine di zovins musiciscj in vie di specializazion tra i 16 e i 28 agns e origjinaris di Italie e di Austrie, formazion che è à tignût concierts pai festivals Risonanze, Iulia Augusta Konzertommer e Carniarmonie. Cumò, invezit, a son lis lezions-conciert intes scuelis dai teritoris cjapâts dentri a caraterizâ la iniziative. Une ativitât par fâ cognossi i patrimonis musicâi ai students des scuelis secondariis di prin e di secont grât, cun intervents teorics e pratics che a viodaran il coinvolziment di grups musicâi, esperts in musicologjie e juste apont arlêfs dai istitûts de aree HEurOpen.

A son vot i incuintris programâts fin a Otubar 2020, che a saran struturâts in cheste maniere: lezion-conciert pai students, conciert serâl viert a dute la popolazion e a titul gratuit, un secont incuintri cu lis classis coinvolzudis cuntun espert par aprofondî la esperience di scolte e par infondi ai zovins un spirt critic madûr, in gracie di confronts, opinions, cognossincis storichis, il dut cul jutori di supuarts multimediâi e audiovisîfs, percors vuidâts e riflessions fatis insiemi.

Il prin apontament si è davuelzût tal Museu Etnografic dal Palaç Venezian a Malborghet, ai 21 di Setembar, cu la partecipazion dai students di prime e di seconde superiôr dal Liceu Sientific e Sportîf e dal Istitût Tecnic Turistic di Tarvis. Ospits e protagoniscj de lezion, il Collegium Pro Musica componût di Stefano Bagliano al flaut dolç, Fabio Missaggia al violin, Carlo Zanardi al violoncel e Alberto Busettini al clavicembal, cun musichis di compositôrs nassûts o che a àn lavorât in chel di Gjenue: Agostino Guerrieri, Michelangelo Rossi, Martino Bitti e Alessandro Stradella. Apontament che al à vût come titul “Maraveis dal Baroc” e che si è concentrât propite su la storie musicâl taliane jenfri XVII e XVIII secul, cun diviers repertoris di musiche di cjamare, tra Sunadis, Sinfoniis, musichis par balet e Concierts.

L’interès dai students al è stât grant, sedi tal cognossi la origjin e lis carateristichis de epoche in cuistion, sedi tal capî la nassite e la evoluzion dai struments musicâi sunâts dai musiciscj, cun dutis lis lôr carateristichis di forme, costruzion e cualitât sonore. Argomentazions che a àn tignût cont, in particolâr tal cjamp de liutarie, de grande tradizion e des fameis leadis ae costruzion di struments musicâi in Friûl, come i Morassi – al va al complant Zuan Batiste il merit di vê “scuviert” il len di risonance de Val Saisere -, i Zanin, ma ancje i Della Corte, i Sellenati.

I prossims incuintris, tra Cjargne, Valcjanâl e Carinzie, a laran a tratâ altis epochis storichis de musiche, come il Classicisim, il Romanticisim, la Contemporanie, e no mancjaran di presentâ altris fatôrs leâts ae divulgazion musicâl e al fâ musiche, come il fenomen dai compositôrs e musiciscj enfant prodige o lis pratichis leadis ae costruzion di struments musicâi cun materiâi di scart o de vite cuotidiane. Un grant progjet, “La Via della Musica/Strasse der Musik”, che al supere i confins intal non de condivision de art musicâl. ❚

Alessio Screm

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +