Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Friûl assediât dal ciment

............

Ognidun che al vedi fate la strade che e puarte di Udin a Tarcint, o la statâl 56 di Cormons a Udin o che al vedi frecuentadis lis zonis periurbanis di Pordenon, si sarà rindût cont di cetant che sedi stât costruît intai ultins decenis, e cetant che al sedi stât fat cence criteri, costruint dispès a magle di leopart al di fûr di un scheme.
Lis areis agriculis intai ultins agns si son ritiradis une vore a pro dal ciment di centris comerciâi, capanons e palacinis; dispès formis di speculazion finanziarie.
I dâts in realtât a son cognossûts di timp, ma al pâr che nissun al vedi cjapade cussience. Par esempli, fra i agns ’80 e 2000 a son stâts urbanizâts plui di 6.000 etars di superficie, tant che un cjamp di balon in dì. In vincj agns, al è come se o vessin fat altris dôs citâts des dimensions di Udin!
Tal mieç di chest, la inerzie de Regjon e dai comuns che no son daûr a fâ nuie par impedî la pierdite di teren agricul. Anzit, a son dispès i autôrs di chestis cimentificazions dulà che si va indevant a costruî cence une vision organiche dal teritori. E al è forsit chest, il probleme. A son stadis almancul cuatri lis provis di butâ jù un gnûf plan di guvier dal teritori regjonâl che al è fer al 1978! Dutis naufragadis in maniere scandalose.
Intant, associazions ambientalistis, comitâts e citadins si cjatin a fâ i conts cun progjets invasîfs in dute la regjon, de impreteribile gnove aree residenziâl fin ai centris comerciâi e turistics.
La leç finanziarie di fin 2011, varade de aministrazion Tondo, e à introdusût par altri la pussibilitât di meti intai plans urbanistics comunâi progjets che a sedin judicâts di impuartance regjonâl, nazionâl o internazionâl. Une norme che e je daûr a funzionâ tant che cjaval di Troie pe localizazion di iniziativis che a sfadiavin a cjatâ une colocazion.
E je lade cussì pal centri golfistic internazionâl che si è daûr a progjetâ tra Cjasteons di Strade e Bicinins. Un colòs di 110 etars e 250 mil metris cubis di edificis fra residencis golfistichis, albierc e une aree comerciâl. E une strade simile le sta fasint l’autodrom di Lavarian (plui o mancul 40 etars).
Ma a son tancj altris progjets invasîfs, ducj propagandâts creant ilusions e spietis di grancj puescj di vore, in realtât dificii di verificâ.
Ma valie la pene viodi distrute par simpri la nestre tiere? E cun jê, tradizions e culture? Al va dit che, une volte cimentificade une aree, nol è plui pussibil tornâ indaûr, dal moment che al ven distrut chel strât superficiâl che al è vîf e vitâl. Chê stesse tiere che par milenis nus à nudrîts e che forsit propit in timps di crisi e larès riscuvierte a pro di economiis locâls. Al è chel che, par esempli, al è sucedût a Merêt di Tombe dulà che terens di proprietât comune a son stâts convertîts de produzion di blave (pôc reditizie) a chê dal forment  che cumò al è domandât di diviers fors locâi e al à duncje marcjât. Testemoneance che forsit al è pussibil cjalâ viers altris formis di disvilup.
A chei che a disin che il setôr edilizi al è impuartant, o rispuindìn che al è vêr. Ma chest al varès di ocupâsi no di costruî, ma di tornâ a progjetâ ce che za al esist. O vin un patrimoni edilizi vieri: pensìn par esempli a ducj i edificis realizâts intai agns ’50 e ’60 che a podaressin jessi ricostruîts o ricualificâts cun tecnichis di sparagn energjetic (e antisismics). Pensìn aes casermis dismetudis intal cûr di tancj paîs e citâts: a podaressin jessi la ocasion par rigjenerâ chês areis, fasint edilizie popolâr par dâ cjase a cui che no se pues permeti. Dut chest al varès ricjadudis economichis leadis ai puescj di vore e a un cost energjetic plui bas dai edificis, cence fevelâ dal discors ambientâl. Ma a coventin politichis organichis par fâ chest; e vuê no son.
Bisugne dineâ il mît dal disvilup ilimitât, fat dome di palacinis e capanons, chel stes disvilup che nus à puartâts intal stât di crisi economiche atuâl. O podìn, e o vin di pensâ, a altris mûts par vivi, tornant a crodi inte tiere e a rispietâle. ❚
✒ Luca Cadez, Responsabil dal Teritori par Legambiente FVG

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +