Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Par chei che no si rindin. La gnove resistence furlane

............


✽✽ Si siere un altri an e se si ves di cjalâ dome in cjase nestre un alc par jessi contents lu cjatìn. Cuant che li dal Visionari di Udin o vin presentât la gnove vieste grafiche pensade e inmaneade di Dree Venier, o jerin dongje a fâ une scomesse cun noaltris, cu la Region, che nus veve taiât i contribûts, ma soredut cun voaltris letôrs: tignî in pîts la Patrie tal mieç des dificoltâts cence gjavâi nuie dai siei valôrs e contignûts. Mi somee che se o sin chi a contâle, o vin vinçût almancul par chel che al rivuarde il fat che il nestri gjornal al è vignût fûr par dut il 2013, che a son cressûts i abonaments, che o vin passâts i 1000 “mi plâs” su facebook, che in tancj di lôr, e ancje cualchi istituzion, a àn decidût di stânus dongje cuntun intervent finanziari.
✽✽ Ma e sarès une falope fevelâ ben di noaltris e no viodi che invezit la situazion ator e je grivie, mai tant che vuê. Sedi par chel che al rivuarde la realtât economiche, sociâl dal Friul sedi pe idee stesse dal Friul.
Lu vin dit dispès: plui di cualchidun al sofle su la crisi par fâ passâ un model di region centralistiche, pontade su Triest, cirint di scancelâ la identitât furlane.
✽✽ O vin di jessi clârs su chest pont: no son dome triestins, romans o talianots in gjenerâl che a sburtin par chest gjenocidi linguistic, istituzionâl e storic: al è furlan il president de Cjamare di Cumierç di Udin, Da Pozzo, che al sburte pe unificazion regjonâl, disint che la politiche dal “di bessoi” e je finide; al è furlan il president dai artesans che al sburte par trasferî la Cna a Triest; a son furlans chei conseîrs regjonâi in prime file par sierâ lis provinciis; a son furlans chei dirigjents des “Latariis furlanis” che a vuelin vendi la aziende ae Granarolo. E vie indenant, la liste e sarès masse lungje. Furlans sotans, vendûts, che a pensin dome ai lôr interès o a chei dai partîts che ju àn metûts in chel puest. Di sigûr sì, ma cemût fermâju
Metintsi di traviers, fasint che lis lôr decisions, i lôr progjets a cjatedin oposizion. In sumis contant la veritat.
Une veretât che dentri di lôr i furlans a cognossin ben, ma che tantis voltis a tegnin platade, cuasit cun rassegnazion.
Rassegnâsi vuê al vûl dî pierdi dut. No dome chel che o sin stâts, ma soredut chel che o podìn jessi un doman e cence cheste sperance, chel doman nol esist.
✽✽ I nestris auguris duncje a son par chei mestris che insegnaran il furlan a scuele ancje cence risorsis, a chei lavoradôrs che no si fasaran pleâ de crisi, a chei imprenditôrs che no molarà jù i bregons denant des ufiertis dai forescj o aes bufulis des lôr organizazions. A chei di Pordenon e Gurize che cun dignitât e braure a declarin la lôr furlanetât.
Ae int de mont che no vûl viodi murî i siei paîs, a chê de plane che no vûl dome ciment e eletrodots.
A dutis lis feminis e oms furlans che no si rindin. ❚
Dree Valcic

La conference / 4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN

Redazion
Grant sucès di public dal nestri incuintri par la conference di Ferruccio Tassin “4 DI NOVEMBAR. MA NO DUCJ JU SPIETAVIN. Dai fusilâts di Vilès ai predis mandâts in esili: storiis di un Friûl ocupât.” che si è tignude îr sere, ai 4 di Novembar te nestre sede di Vicolo Sillio 4 a Udin. lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +

Cungjò / Nus à lassâts Zorç Jus, un grant patriote furlan

Redazion
Chel di Zorç al è un non che in tancj no lu cognossin, parcé che al à simpri lavorât cidin a lis fondis de nestre Identitât, cuntune vision che e je ancjemó proietade al futûr. “Il gno desideri al è che dutis lis cuatri comunitâts furlanis, che a son il vêr nucli dal Friûl, a […] lei di plui +

Lenghe minoritarie / FluxJudri25 – Giassico

Redazion
Conferece “Lingue minoritarie: le capitali della cultura e il rilancio del territorio” . A son intirvignûts Elena Gasparin, Dree Valcic president de Clape di Culture Patrie dal Friûl, Eros Cisillino president ARLeF, William Cisillino diretôr ARLeF, l’On. Guido Germano Pettarin e il coletif Lis Tarlupulis. FluxJudri25.Ca sot l’intervint di Valcic. lei di plui +