Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Mangjait furlan, no stait a mangjâ il Friûl! La resistence alimentâr e prepare il Friûl dai nestris nevôts

............

Viodìn di no stâ tant a cincuantâle: di cuant che e je nassude la agriculture, la politiche agricule le àn simpri fate i sorestants, chei cuatri gatos, mai i contadins. Une volte il re e il pape e il cont e il marchês e i cjalunis, vuê lis multinazionâls. E la Regjon e il guvier e Bruxelles? No stait a fâmi ridi un voli, che chel altri al vai.
Vuê no nome la agriculture, ma ancje la mangjative a son tes mans di chei cuatri gatos, cuatri in dut il mont!
***La salût e je il ben plui impuartant, dimostraitmi il contrari. La salût e ven mangjant, dimostraitmi il contrari. E si scuen mangjâ, almancul fin che si pues, trê voltis in dì; si che duncje, o sin tal tramai dai centris comerciâi. La salût e ven dal gust di vivi. Se tu jevis e tu viodis la corone des monts, al è un biel e bon vivi; se tu viodis dome capanons, nol è un biel e bon vivi.
***La planure furlane e je par sîs mês ad an un desert maron e par sîs mês ad an un desert vert. Peton e asfalt a àn mangjât i terens miôr dongje dai paîs. Il planet si scjalde parcè che si consume petroli par puartâ la soie dal Brasîl aes vacjis furlanis; e si savolte la foreste de Amazonie, l’ultin polmon che nus reste, par fâ soie pes vacjis furlanis.
**Cjalait la cjar dal vuestri centri comerciâl, e trops aliments par cjans e gjats: dute robe fate gjavant il pan di bocje ae biade int di altris continents.
***La nestre int no va plui a votâ parcè che e à capît che al è dut dibant; che chei che a comandin no son chei li. Chei che a comandin a son a Gnove York, o a St. Louis, o a Basilee, no a Triest o a Rome o a Bruxelles. Jo o consei di lâ a votâ istès, ma dopo di rompiur i cits il plui pussibil ( – tu, bielece, ce cumbinistu là sù a Bruxelles? _Ven ven a contânus te sede de sportive di Surisins, o tal municipi di Pantianins! –). Ma al è ancje un altri mût di votâ, e al è chel di fâ la spese par bocje come cu va. La disubidience civîl si à di viodile in taule. Si à di votâ ogni dì. Cun ce che tu compris, o no tu compris, tu votis. Cuant che il comant al è ditature e à di nassi une resistence; in chest câs, la resistence alimentâr. _ Comprâ il formadi di Feagne o di Breçà o di Marsure, lis carotis di Surisins, la broade (e pues jessi dome furlane), lis farinis fatis sul puest pal pan fat in cjase, la farine di polente fate a Reane o a Riverote, la paste di pire furlane, lis patatis di Godie o di Ribis o di Davolêt, il lat dal contadin par fâsi il jogurt di bessôi e vie indevant. Ognun al pues spiticâsi.
***No stait a dîlu a chei di Legheambient, ma cheste e je ecologjie militante, altri che bufulis.❚

di Enos Costantini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +