
Lis lenghis de comunitât a son ancje lenghis di scuele, vâl a dî che a son lis personis che a fevelin une lenghe che le fasin vivi; no si pues pensâ che e sedi la scuele a salvâ la lenghe se no je vive la cussience antropologjiche dentri la comunitât che le fâs deventâ identitât ative te vite di ogni dì; l’insegnament dal sigûr al pues infuartî e promovi la cussience coletive.
_ Pasolini al veve capît ben la cuistion, cuant che al diseve: «A vegnarà ben il dì che il Friul al si inacuerzarà di vei ‘na storia, un passât, ‘na tradizion!». In atris peraulis che al varà cussience de sô identitât di popul. La lenghe e je un dipuesit “gjeologjic” di significâts, valôrs, interpretazions viventis che a fasin di ciment di une comunitât. E je un ben comun, un grant patrimoni di sapience che al va simpri capît di gnûf e vivût parcè che al fâs part dal sisteme de vite.
_La Costituzion Taliane e ricognòs i dirits de persone ancje se si fevelin lenghis diferentis, e sburte lis autonomiis dai teritoris e e tutele (no par difindi, ma in maniere ative par fâ cressi ) lis minorancis linguistichis (art.6). La pluralitât e va ricognossude come valôr che al fâs cressi e che i da fuarce ae unitât te diversitât.
_Cu la leç n.482/1999, passe 50 agns dopo de Costituzion, si definissin lis regulis par tutelâ lis lenghis des minorancis (mi plâs di plui clamâlis lenghis de comunitât) e cun tun Decret legjislatîf dal 2002 (nr.223), a son stadis definidis normis pal trasferiment di funzions in materie di tutele de lenghe e de culture des minorancis linguistichis storichis ae Regjon. Ma il cjamp di azion al è stret.
_La debilece e nas dal Statût regjonâl, che al dîs: «La Regione ha facoltà di adeguare alle sue particolari esigenze le leggi della Repubblica emanando norme di integrazione e attuazione…». Adegua, integra e attua a son verbis che a fasin intindi che il Statût al pant la idee che la istruzion e je robe dal Stât e che la Regjon e pues meti cualchi funzion di plui, ma vonde li.
_Se a si vûl che il furlan al sedi presint cun dignitât e a plen titul te scuele, covente movisi te direzion di contratâ cul Stât un slargjament des competencis inte istruzion, come tal model trentin e sudtirolês.
_Il grop al reste istituzionâl, e al pues jessi disgropât se la Regjon e sburtàs par une competence primarie inte istruzion. La sielte e je politiche: vâl a dî, meti i “ocjâi juscj” par lei ben il significât di une oportunitât che il nestri teritori al à, pe presince di une diversitât linguistiche e antropologjiche-culturâl, che e pues deventâ un model Friûl ancje pe scuele, pluri/interlengâl e pluri/interculturâl.
_Al sarès ancje un mût par gjavâi retoriche al autonomisim e par jemplâlu di contignûts che lu fasin deventâ atîf. ❚
Zovins di gale / Sborf, il zûc par induvinâ e imparâ peraulis par furlan che al à za concuistât miârs di personis
Erika Adami
Daûr un grup zovin che al à a cûr la lenghe furlane Un sborf di un biel colôr vert slusint al è il simpatic compagn di zûc par cui che al à voie di induvinâ e imparâ peraulis in lenghe furlane sul propri dispositîf digjitâl. Chest de fin di Març, cuant al è rivât Sborf […] lei di plui +
Galerie fotografiche / Cuinte edizion di “Stin dongje ae patrie”
Redazion
Pe rassegne Avostanis, Domenie ai 4 di Otubar li dai Colonos si è tignude la cuinte edizion di “Stin dongje ae Patrie“. La storiche riviste furlane e a fât fieste par i siei otante agns e e a cjalât al avignî adun cul mont de culture, de musiche, dal associazionisim, dal sport tal ricuart no […] lei di plui +
Stin dongje ae Patrie / La storiche riviste furlane e fâs fieste par i siei otante agns
Redazion
Pe rassegne Avostanis, Domenie ai 4 di Otubar aes 3 dopomisdì li dai Colonos a Vilecjaze di Listize tierce edizion di Stin dongje ae Patrie. La storiche riviste furlane e fâs fieste par i siei otante agns e e cjale al avignî adun cul mont de culture, de musiche, dal associazionisim, dal sport tal ricuart […] lei di plui +
La piçade / Salts, lavoradôrs e… laris. Almancul i laris a fevelin par furlan
Mastiefumate
Che il rapuart tra il Messaggero Veneto e la lenghe furlane nol fos dai miôr, si saveve. Par esempli su la partide dal secul tra la nazionâl furlane e chê groenlandese, nancje une rie par furlan. Si spietavin che al vignìs ripuartât a caratars cubitâi il sproc tal strisson puartât in cjamp dai zuiadôrs intant […] lei di plui +
Gnovis pai fruts / I Gnognosaurs a imparin a svolâ: al rive in edicule «Tal blu piturât di blu», il gnûf album di colorâ
Redazion
Daspò dal sucès dal prin album vignût fûr a Nadâl, i simpatics dinosauruts che a fevelin par furlan a proponin pal Istât une gnove aventure: il professôr Einsaur e il so fedêl assistent Blik a provin di svolâ, ispirâts dai pterodatils. Rivarano? ◆ A partî de fin di Jugn al è rivât tes ediculis dal […] lei di plui +
Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026
Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +



