
✽✽ Il Salon dal Parlament tal Cjiscjel di Udin al fâs simpri la sô figure. Ti tocje alc dentri, cuasi a visâti de tante storie de nestre Patrie. Di plui inmò se la int che e je li no je par une conference, ma par meti neri su blanc la nassite di une istituzion furlane. Se, po dopo, i atôrs di cheste presince a son i sindics, la ocasion e je ancjemò plui impuartante e vivarose, viodût che propit i sindics a son la uniche forme restade de democrazie e de volontât popolâr dai eletôrs. La creazion duncje de Assemblee des comunitâts furlanis, jenfri la riforme dai ents locâi volude de Regjon, e je un sucès e no un contentin de Serracchiani o, piês ancjemò, une pidade cuintri il Friûl dopo la sieradure des provinciis, come che cualchidun al sta disint. O crôt che si à di jessi une vore clârs su cheste cuistion: nol è il gnûf stât furlan e nancje une forme di autoguvier. Al sarès di gnognos pensâ che i sorestants e i politics a sedin cussì autolesioniscj di regalânus cheste ipotesi. Darest, se un grup dirigjent centralist al ves cjapât un troi dal gjenar, di sigûr la freadure e sarès daûr dal cjanton. No. E je une rispueste che e ven dal bas, di mediazion se o volês, ma che pe prime volte e à viodût une sielte trasversâl no antifurlane in Consei regjonâl, e il metisi in zûc in prime persone dai aministradôrs locâi. O zontarès ancje une altre robute: e je vere che si partìs de difese e dal ricognossiment de lenghe furlane, ma po dopo ancje chi neri su blanc, si fevele di interès gjenerâl dal teritori furlan ancje tai setôrs de identitât, de economie e dal ambient.
✽✽ Di front ai atacs simpri plui fuarts ae autonomie, ae specialitât, cheste assemblee e je une des dôs gjambis de difese. La seconde e je chê de Regjon, e viodûts i rapuarts di suditance de politiche de zonte rispiet al podê roman, mi somee propit che in vuere si larà cuntune gjambe sole.
✽✽ La riprese duncje de cussience identitarie di bande di tancj zovins aministradôrs e je un biel segnâl che nol va scjafoiât o cirût di comandâ. La esperience dal “Laboratori di autonomie” e je stade une dimostrazion vincente di cheste gnove mentalitât. Il jessi rivâts a madurî un risultât come chel de assemblee dal Cjiscjel e je une prime logjiche conclusion.
✽✽ Ma la robe plui impuartante di chest moment storic pal Friûl e je il concet di fonde che al môf dut: dome midiant di une leture identitarie si puedin frontâ lis emergjencis di vuê.
No esist une ricete economiche, e nancje ideologjiche, par rispuindi aes problematichis dal nestri Friûl. Dome la cussience dal rapuart tra teritori e popul, tra cussience e responsabilitât, il superament dal individualisim e la ricercje dal ben comun a dan la pussibilitât ae nestre int di podê pensâ a un doman diviers di chel che la logjiche dominante e à tal cjâf.
✽✽ No son altris stradis pe nestre zoventût, ma nancje par noaltris. ❚
Dree Valcic
Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026
Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +
Gnovis / Par che il popul furlan al salti fûr dal taramot cul cjâf e vîf
Redazion
Lunis ai 11 di Mai te Glesie di Sante Marie sul Cjiscjel di Udin, si è tignude la messe par ricuardâ i 50 agns dal document “Ai furlans che a crodin” cu la partecipazion dal nestri vescul bons. Riccardo Lamba che al à presiedude la celebrazion. Un grazie a lui, a bons. Luciano Nobile che […] lei di plui +
GNOVIS / Par che il popul furlan al salti fûr dal taramot cul cjâf e vîf
Redazion
Lunis ai 11 di Mai a lis 18,30 te Glesie di Sante Marie sul Cjiscjel di Udin. Glesie Furlane, cun la Arcidiocesi di Udine e Clape di Culture Patrie dal Friûl a 50 agns dal taramot o volìn ricuardâ ducj i muarts e dutis chês personis che tai agns si son dadis da fâ par […] lei di plui +
GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.
Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +
Fotografiis / Tante int e partecipazion ae presentazion dal gnûf libri, “CHENTI” di Diego Navarria
Redazion
La prime des iniziativis pai 80 agns de “La Patrie dal Friûl” (1946-2026). O vin presentât ai 27 di Fevrâr tal Salon di Palaç Belgrado di Udin, il gnûf libri, “CHENTI” romanç furlan di Diego Navarria. A son intervegnûts la gjornaliste Martina Delpiccolo e il diretôr da La Patrie dal Friûl Walter Tomada, l’autôr Diego […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin
Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +



