Scrivi di leçs eletorâls in Italie intai ultins agns al è un pôc tant che interessâsi di croniche nere. Al vûl dî cori daûr a cualchi cerviel criminôs che al cîr la formule magjiche par fâ vinci il so partît ancje se no son i vôts, e che al trate la Costituzion tant che che il codiç de strade de bande di cui che nol cjate parcament e si imbuse intai puescj risiervâts ai disabii.
_E in chest zîr, al è un President de Republiche che tant che il cabaretist “Mandi Mandi” al dîs gaiôs che dut al va ben.
_Par nô furlans, la leç eletorâl e je impuartante parcè che o vin capît che o vin di fâ la vôs gruesse se o volìn otignî cualchi risultât de nestre specialitât e magari impedî che nus e puartin vie. Sedi par mancjance di competencis che di bêçs, viodût che nus àn gjavât 1.500 milions ad an sui cirche 5.000 dal belanç regjonâl.
_O stimi che o vedin il dirit sacrisant di podê jessi rapresentâts in Parlament sedi tant che minorance linguistiche sedi in maniere indipendente dal sisteme dai partîts politics talians. Salacor, ancje insiemi cui slovens e cui todescs.
_E al è propit chest che il Rosatellum al vûl impedî a ducj i coscj, cuntune uniche ecezion che e ven fate pal Sudtirôl, che si visin dai sclops dai agns 60 e dai vôts di fiducie incassâts.
_Pes minorancis dal F-VJ, il vincul di acès ae ripartizion dai seçs al è metût al otigniment di une percentuâl dal 20% a nivel regjonâl o ae vitorie in doi coleçs uninominâi, dulà che nol è pussibil nancje il vôt diszontât.
_E pal Senât, che la Costituzion e risierve su base regjonâl, si è lâts ben di là di cetant che al sucedeve fin cumò, abilitant ae acuisizion dai seçs dome lis listis che a rivin a soiârs di vôt (3 o 10%) in dut il stât talian.
_No son dome chestis lis vilanadis costituzionâls che il pat disgraciât tra PD, Forza Italia e Lega Nord nus àn fatis, gjavant di fat ogni pussibilitât di sielte tra lis candidaturis secont il scheme “compre un e paie doi”. Cierts juriscj a son daûr a cirî di fâ esprimi la Cort Costituzionâl prime dal vôt, ma viodût cemût che e je lade in passât no je tante sperance. “Imbroie e scjampe” al è il sproc di cui che al à fate la leç.
_In Friûl e je daûr a cressi la cussience che la democrazie rapresentative intal stât talian e je in crisi profonde e che dome un protagonisim dai teritoris al pues tornâ credibilitât a une sovranitât popolâr. No dome ca di nô. Ancje il Venit e la Catalogne lu àn a pene afermât: ognidun a mût so.
Nol sarà facil, ma se il Friûl al volarà vê un futûr pai siei citadins e pes sôs comunitâts, un segnâl al varà di dâlu.
✒ Giorgio Cavallo
Sindic jo mame / “La nestre int no à mai molât. Covente fâ, no lamentâsi, par saltâ fûr dal pantan”
Walter Tomada
Alessandro Marangoni: la Aclif e deventarà istituzion di riferiment pai furlans “La Assemblee dai sindics furlans e je une realtât necessarie. E cul timp e deventarà ancjemò di plui un pont di riferiment pe identitât de nestre int”. Al è sigûr di chest Alessandro Marangoni, prin citadin di Dartigne, che al crôt tant inte Aclif […] lei di plui +
(L)Int Autonomiste / Autodeterminazion e dirits pai popui, uniche strade di pâs
Dree Valcic
✽✽ No podìn sigûr fâ fente che la vuere in Ucraine no dedi une serie di problemis intrigôs ancje aes fuarcis che si riclamin ae autodeterminazion dai popui e al ricognossiment dai dirits des minorancis etnichis. Prin di dut, ce che al è daûr a sucedi al è la ultime dimostrazion che chei problemis no […] lei di plui +
L'editoriâl / Macroregjons, une oportunitât di racuei
Alessandro Ambrosino - Graduate Institute, Gjinevre
Lis strategjiis macroregjonâls a son la ultime “invenzion” UE par favorî la cooperazion teritoriâl. Trê di cuatri si incrosin in Friûl Intai ultins agns, la Union Europeane si è sfuarçade in maniere vigorose di vignî dongje di plui ai citadins e – su la fonde di chest cambi di rote – e à ricognossût une […] lei di plui +
Ricorence / Pier Pauli Pasolini om contraditori e segnâl di contradizion
Pre Toni Beline
Tal centenari de muart di Pier Pauli Pasolini o ripuartìn a tocs la tierce part dal libri scrit di Antoni Beline tal 1993 ‘Trilogjie tormentade’, che e rivuarde propit il poete di Cjasarse I. RISPIETÂ IL MISTERI DAL OMLa sience plui dificile e je la cognossince di se stes. E se al è grivi cognossi […] lei di plui +
Int di Cjargne / La sporte de spese a km zero a ‘La Polse’ di Chiara e Matteo
Marta Vezzi
Di cualchi dì al è stât screât un gnûf servizi intal spaç e ristorant di Chiara e Matteo “La Polse di Cougnes” a Zui, indulà che si pues cumò cjatâ e comprâ prodots locâi. “La idee e je nassude pal fat che za nô intal ristorant o doprìn avonde materiis primis dal teritori – e […] lei di plui +
Il numar in edicule / Jugn 2022
Dree Venier
Jugn 2022 – L’EDITORIÂL. La multiculturalitât e valorize il grant e il piçul / (L)INT AUTONOMISTE. Il pericul centralist al è tal Dna dai partîts talians / PAGJINE 2 – LA STORIE. Di Udin a Pesariis par promovi la mont e i prodots furlans / INT DI CJARGNE. Aziende Agricule Rovis Sabrina di Davài di […] lei di plui +