Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

EDITORIÂL – Ad ôr di chel flum clamât Friûl

............


Tal Vanzeli al è scrit che i talents non van metûts sot tiere, ma doprâts. Par me la parabule e vûl dî che lis esperiencis maturadis no puedin restâ un patrimoni personâl, ma jessi metudis a disposizions di chei altris. Cun chest spirt duncje, e ancje cuntun tic di ingropament, o disnici la esperience di diretôr de Patrie.
O cjati un giornâl bielon e di chest si scuen dî grazie al lavôr di Venier e di dute la schirie di colaboradôrs che a àn permetût a lis ideis di deventâ un progjet vîf, vivarôs e soredut origjinâl intai contignûts e te sô vieste grafiche.
Al diseve pre Toni che i someave di viodi il soreli cuant, pôcs agns indaûr, chest groput di zovins si son tirâts dongje a la redazion. Al veve reson. O disarai di plui, di gjornalist di tancj agns, o crôt che al sedi in chest moment sotstimât il prodot rispiet al marcjât.
Ma la “Patrie” no pues jessi considerade un prodot. Un siôr mi à fermât chê altre sere e mi à dite: «Cjale che il giornâl – e si riferive al nestri – al è une bandiere».
Vê une bandiere a cualchidun al podarà someâ forsit retoric e fûr dal timp, a cualchidun altri al pues fâ pôre, viodint come che i simbui a puedin deventâ pericolôs se doprâts par semenâ divisions e tristerie.
No, par noaltris chê acuile e sta par lis tantis musis, lis storiis di ognidun che po dopo a deventin il mosaic di un popul.
Ma par no fâsi cjapâ dentri des peraulis, pensìn pluitost a cemût difindi chê bandiere tal concret. Fin dal timp dal so fondadôr, la Patrie dal Friûl si è movude pe lenghe furlane, par mostrâ la sô dignitât, tal jessi parone di ogni argoment. Tai agns e je lade indenant sul troi de difese dai dirits dai plui debui: cul riferiment a Glesie Furlane e à tignût ferme la ereditât di Aquilee, mari no dome pai credents.
I becjârs di Bertrant in dì di vuê a àn forsit gambiât non e divise, ma a son simpri li, pronts sul flum, su la sô rive drete e su chê çampe.
La maniere doprade par ribaltâ la crisi economiche sui dirits e sul mont furlan e je denant di ducj: preparìnsi a timps di stente che cun cualchi scuse a podaran trasformâsi intun atac gjenerâl no dome a lis condizions di vite, ma soredut a la idee stesse di Friûl.
Ma ancje nô o sin in rive a chel flum, cul vuestri jutori e sperant in chel di Diu.
Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +