Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Walter Tomada, Fausto Zof, “Il Friûl vie pai secui”

Laurin Zuan Nardin

La storie de Patrie che no ti àn
mai contât, Feagne, 2021

“Finalmentri! Di tant timp spietade, vele chi che e jes cheste Storie dal Friûl, firmade di doi nons che inte suaze de culture e dal pinsîr a bon pro de nestre int a vuelin dî e cetant, ven a stâi di Walter Tomada e di Fausto Zof. Che insiemi le metin adun pai caratars di Corvino Edizioni, un editôr furlan simpri plui atent al ‘mont di chenti’ e che intai ultins agns al à publicât plui di cualchi tesaur, cul gust di fâ libris come che si faseve une volte, zontant i contignûts e ancje la bielece dal ‘manufat’”
◆ E scomence cussì la prefazion di Agnul Floramo a chest libri di cuasi tresinte pagjinis, dutis scritis intun furlan biel e vivarôs e insioradis di passe otante fotografiis o dissens. Daspò de Cuintristorie di Marchet e de Storie dal popul furlan di Pieri Piçul e coventave une opare che e tignìs cont des modernis inovazions dai studis storiografics e ancje di gnovis scuviertis, come par esempli chês archeologjics in tantis bandis dal Friûl.
◆  Scrivi un libri di storie e je une cuistion di sieltis. Ce tai dâi ae ricercje? A cui isal indreçât il studi, a zovins, a viei, a students o a studiâts? Cuâi fats sono impuartants, cuâi mancul, cuâi par nuie? Trop spazi dâi a chel secul o a chel altri, a chel personaç o a chel altri e v.i.
◆ La opare di Tomada e di Zof e à ben clare la impuartance dai acjadiments che a son stâts fondamentâi pe storie dal Friûl. Il tai scolastic si lu viôt intes tabelis des pagjinis 12 e 31 che a rindin di un pont di viste visîf la linie dal timp. Ma al è presint in dute la opare, ancje cuant che nons e datis a deventin tancj che si fâs fature a metiju in rie. Parcè che la storie di cheste tiere di confin e je une vore complesse. Scomençant dal fat che no je simpri stade tiere di confin, anzit. E jere tiere di incuintri di razis, religjons, lenghis, culturis, etniis diferentis. Propit chest miscliçament al à creât une identitât precise dilunc dai secui.
◆ Identitât che e je pandude in ogni pagjine dal libri. Al è di sperâ che al cjapi un so puest su la scrivanie di ogni student furlan e che ancje paris e maris i butin un voli. E che il voli nol vedi masse premure di cori vie, ma che si fermi a lei. E a imparâ alc di plui su la lôr tiere. A partî de preistorie e de protostorie, dai cjastelîrs e dai Celtis, par continuâ cu la epoche romane e cu la fondazion di Aquilee. Impussibil fevelâ di Friûl cence fevelâ di Aquilee, romane, paleocristiane, patriarcjâl. E po i barbars, Vignesie, la Austrie, la Italie e il Friûl dividût in doi.
E podarès alore ancje nassi la curiositât di savê alc di plui sui popui che a son vignûts o passâts chenti: Uns, Ostrogôts, Langobarts, Avars, Francs, Ongjars, Turcs (e magari, domandâsi parcè che a son passâts propit par chi). O su personaçs tant che i patriarcjis Popon, Volchîr, Bertolt, Bertrant, i imprenditôrs Linussio e Zanon, i poetis Pasolini e Ungaretti, il mulinâr Menocchio. Sui miracui di Trave, su la costruzion de fuartece di Palme, su la incuisizion, su la emigrazion. E su lis vueris, tantis, teribilis dutis, ma devastante la prime mondiâl che e je stade combatude propit in chestis tieris e che e à sdrumade la economie dal Friûl tant che i àn volûts agns e agns par ripiâsi. E il fassisim, lis leçs raziâls, la seconde vuere, i alpins de Julia, i cjamps di concentrament di Visc e di Gonârs, la Resistence, lis brutis maglis di Porçûs e des foibis, ma ancje l’eroisim des zonis libaris.
◆ Se chel pari o chê mari no varan la pazience di lei dut, a podaran cjapâ in man lis pagjinis 291-295, vâl a dî la tabele complete dai cjapitui e sielzi chei plui ur interessin.
◆ Il studi al è completât cuntune bibliografie di ben cuatri pagjinis, dut o cuasi dut ce che al è stât scrit su la storie dal Friûl, in ordin cronologjic di jessude.
◆ Dome un osservazion mi sintarès di fâ: se il libri al ves di jessi doprât tant che test di insegnament de storie furlane e sarès une vore utile e pratiche une tabele dai nons e magari ancje dai lûcs citâts. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +