Il gnûf romanç par furlan di Carlo Sgorlon, Ombris tal infinît, vignût fûr postum par cont de Societât Filologjiche Furlane, al è une opare complesse e ambiziose. Intal libri si cjatin lis tematichis tipichis dal ultin Sgorlon. La storie e je ambientade intun paisut imagjinari de Basse, dulà che, tai agns ’50, e rive de Persie une profughe curde. La protagoniste principâl e sarà sô fie Eve. La narazion e à come sfont il Friûl dilunc di uns trê decenis, partint de fin dal mont contadin, passant pai agns de contestazion e dal terorisim, rivant a une simboliche, teribile, aluvion che e sierarà il cicli par tornâ a scomençâlu. Chest al è dut câs dome un fondâl smamît pe trame, parcè che ca nol interesse contâ storiis di popui ma impen il davuelzisi des vitis dai singui individuis, il lôr lambicâsi, il sfantâsi dai siums intai lôr faliments.
Lis figuris masculinis a son cuasi dutis cjapadis dentri des sortis di vueris, che a sedin lontan in Persie o chenti cu lis Brigadis Rossis o intal trafic di armis o intune improbabile imprese di afârs, nol impuarte. Dutis a son inutilis e destinadis al faliment. Lui al veve preferît la sô vuere a Itache e cumò Itache no esisteve plui.
Ce sens aie la esistence? Si domande ingosât l’autôr. I oms sono dome un gredei di siums confusionâts jenfri doi infinîts scûrs e misteriôs, vâl a dî prime di nassi e dopo la muart?
Ma nancje cun ducj i presentiments di muart che a jemplin il libri, Sgorlon al rive a jessi pessimist fin in font. Eve, cu la sô sensibilitât artistiche, cul so rivâ a svicinâsi ae nature magjiche des robis, e mostre la sperance: par intant al jere il câs di gjoldi l’interval, sintî il savôr de polse che la vite e regalave.
Un aspiet singolâr dal libri, tignint cont des opinions che l’autôr al à plui voltis pandût cuintri lis politichis di tutele de lenghe, al è il fat che al sedi stât publicât par furlan.
Inte ultime interviste fate de Vita Cattolica, Sgorlon al à spiegât che sintint disi che il Friûl nol veve scritôrs al à volût dâ il so contribût fasint un omaç a cheste regjon e ae sô culture.
La lenghe doprade e somee fie di pensaments e rielaborazions. Si doprin cun bondance i mûts di dî, ancje une vore particolârs e la sielte dai vocabui e je un grum curade, sbrissant pocjis voltis tal manierisim linguistic. Di sigûr no ‘nd è spazi par sperimentazions o contaminazions, ma il risultât, in graziis di une tecniche narative rigorose, al è un lei svelt e slis.
L’esempli di scriture al è magjistrâl ma al è dificil pensâ che al podedi deventâ un model valit pai autôrs contemporanis.
Maurizio Biasizzo
(L)Int Autonomiste / Al esam di maturitât cu lis dispensis sul nestri sît
Dree Valcic
✽✽ E je une grande buse intal percors che planc a planc al è daûr a fâ l’insegnament de lenghe furlane inte scuele. Plui che une buse o podaressin definîlu un gorc che al va a pericul di gloti ducj chei si movin in chest setôr fondamentâl de nestre culture identitarie.✽✽ Si cjatìn di fat […] lei di plui +
L'Editoriâl / Risierve di valôr
Leonardo Giavedoni - Buenos Aires
In ciertis tribûs o tes grandis fameis il cjâf grup al vignive nomenât patriarcje. Di solit e jere la persone plui anziane, une vuide naturâl. invezit, tal mont religjôs, in particolâr tal Orient Cristian, il patriarcje al jere un primât eclesiastic poiât su facoltâts e prerogativis che i davin une posizion di supremazie tes glesiis […] lei di plui +
Salon Internazionâl dal Libri di Turin 2023
Redazion
La Patrie dal Friûl e je presinte pe seconde volte tal Salon Internazionâl dal Libri di Turin cul so mensîl, l’unic in leghe furlane e cu la sô golaine “La machine dal timp” che e vegnarà presentade vuê joibe ai 18 di Mai aes 5 sore sere tal stand istituzionâl de Regjon Friûl – Vignesie […] lei di plui +
COROT. Nus à lassâts Sergio Salvi
Redazion
Domenie ai 23 di Avrîl, a la etât di 90 agns, nus à lassâts Sergio Salvi, un grant amì de lenghe furlane e di dutis lis lenghis minorizadis. «Scrittore, poeta, storico delle lingue minoritarie» lu definìs la Wikipedia taliane, al è stât chel che par prin al à jevât su il vêl su la cuestion […] lei di plui +
Vuê al è il 3 di Avrîl, si fâs la Fieste de Patrie. Fûr la bandiere dal Friûl! Mandi a ducj i furlans! Buine Fieste de Patrie!
............
Chest an si davuelç ai 16 dal mês la celebrazion che e memoree l’inovâl dai 946 agns de nassite dal Stât Patriarcjâl 3 di Avrîl dal 1077: une date fondamentâl pe origjin de nestre identitât di popul furlan, dal moment che propit cheste zornade e je considerade in maniere uficiâl tant che chê de nassite […] lei di plui +
Glesie Furlane / Grop amîs di pre Toni. Program dai events pal 2023
1) Vinars ai 21 di Avrîl a lis 20.30, inte Sale Riunions di Vile Zamparo a Basilian, presentazion de gnove edizion dal libri di pre Toni “Fantasticant”.Relatôr: Roberto Iacovissi.In colaborazion cun Glesie Furlane.2) Sabide ai 22 di Avrîl, a lis 3 e mieze dopomisdì, in vie Friuli a Visepente, “5e Cjaminade libare – Pai trois […] lei di plui +