Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – LA FABRICHE DAI… LIBRIS. Haiku, lamps di poesie

............

Ce isal un haiku, tant par començâ?
Tancj magari a àn bielzà sintût cjacarâ di cheste struture poetiche che e ven dal Gjapon, ma no ducj a san cetantis robis che si platin daûr di disesiet silabis.
I haiku, di fat, a son une forme poetiche une vore curte, nassude tor dal XVII secul e formade di trê viers di 5, 7 e 5 silabis. La lôr particolaritât e je chê di jessi peâts ae nature e di vê simpri un «kigo», ven a stâi almancul une peraule o une espression che e si riferissi a une stagjon.
Par capî la anime di un haiku al va dit che al à di jessi sempliç e descrivi un moment, un lamp de nature. Pai gjaponês, cheste e je la forme poetiche de meditazion e e varès di piturâ i cuatri stâts fondamentâi de nature umane.
Il «sabi», che al è il sintiment dal cidinôr, dal stâ di bessôi, de pâs che simpri plui di râr o rivìn a cjatâ, intes nestris zornadis maladis di premure. O podaressin descrivilu come «l’ecuilibri de anime».
Il «wabi», il moment cuant che si inacuarzìn di alc, il realizâ di jessi vîfs, che e je une robe une vore plui dificile di ce che si crôt. A podaressin clamâlu «il rindisi cont di se stes».
«L’aware» e je invezit la nostalgjie, il remenâsi dai pinsîrs e dai ricuarts, comun a ogni robe che e finìs. In pocjis peraulis, «il passâ dal timp».
L’ultin stât al è il «yugen», il misteri, la bielece platade de nature e de vite in gjenerâl. Forsit la peraule furlane che miôr lu spieghe e je «maravee».
I haiku, une vore cognossûts in Gjapon, si son sparniçâts in dut il mont e in dutis lis lenghis. Il prin mestri al è stât Matsuo Basho, ma scritôrs preseâts come Borges e Kerouac a jerin cetant passionâts di haiku. In lenghe furlane, une vore adate a cheste forme poetiche, si podin cjatâ chei di Beno Fignon.
Gjavâts di «Haiku furlans», di Beno Fignon (1940-2009): Al siespàr sclopât de un blanc / ch’al à da bastâme / par dut un an. Lugherìn puât tal arbal, / la sô unica fuaiùte/ ch’a e no cola mai.
Raffaele Serafini

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +