Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – I CLASSICS – 12. SANT JACUM, LÀ CHE AL FINÌS IL MONT

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La capitâl catalane
La citât di Barcelone, cui siei trê milions di abitants, cu lis sôs stradis lungjis, ancje di 14 chilometris e dretis come sinis, cul so puart là che e rive e che e partìs int di ogni part di mont, cui siei palaçons che a palesin podê e ricjece, cu lis sôs gleseonis, cjamadis di art e di storie, cui siei cuartîrs come il barrio Gotic che ti fâs jentrâ in plene Ete di Mieç e subit dopo, cu lis costruzions di Gaudì, in plene ere futuristiche, e je sigurementri une citât grande, siore, biele e nete. Cence meti in cont museus, zardins botanics, zardins zoologjics, monuments, architeturis e sculturis di ogni timp e çate. Dome che un che al à vût stât par 14 agns a Val e Rualp e par altris 14 a Visepente, salacor al à tant fat il voli al piçul e la orele al cidin che nol è il plui adat e competent a judicâ chestis robis cussì grandis che ti inspirin plui sudizion che amirazion e comozion. Par chel, no ai masse simpatie pes metropolis e o preferìs un cjantonut in bande, là che si pues cjalâ cun calme il grant corîr de vite. Di dut chest mont in grant, o puarti a cjase la spassizade luminose sul puart e soredut la straordenarie ricjece artistiche e religjose de catedrâl, là che ogni capele e mertarès cjalade par une zornade interie. No ai rivât a contâ dutis lis statuis; o crôt però di vê contât almancul vincj Madonis. Cheste floridure di devozions a prin colp e pues dâti la idee di une floridure di religjon, ma jo le viôt come un impuariment, parcè che Diu al è unitât e plui si à confusion e plui si slontanisi di lui. E reste la ricjece artistiche, verementri uniche. O ai vût mût di viodi dôs glesiis che mi restaran pal cjâf pluitost in negatîf. La prime e je la basiliche de Sagrada Familia, une fabriche scomençade tal 1884 e no san nancje cuant che e finirà. La part primitive, dal secul passât, che e celebre i misteris de nassite e de infanzie di Jesù Crist, e je biele. La part ultime, che e celebre i misteris de passion, e à dut un altri stîl e no je cussì convincente. Al sarès biel podê viodi la tierce e ultime part, chê centrâl e plui imponent, par capî la confusion e la contradizion di une glesie, tacade intun secul e finide doi secui dopo, tacade framieç dai cjamps e finide framieç dai condominis di perifarie. Al è evident che, gambiant il contest culturâl, economic e antropologjic tor ator de glesie, e gambie ancje la glesie stesse, che e finìs cul jessi incomprensibil parcè che a son sparidis lis coordenadis religjosis e culturâls che le àn inviade. Al sarès come scrivi un libri vuê par int che lu leiarà fra doi secui. Chei che a àn dit che lis robis lungjis a deventin madracs no jerin interdets.
Al reste valit il tentatîf di une sperimentazion gnove e origjinâl dal gotic, par solit cussì ripetitîf e frêt tai simiotaments neogotics. La seconde glesie, sigurementri ancjemò plui discutibil, e je la basiliche dal Tibidabo, insom dal çuc o mont omonime. E je peade a don Bosco e si lu palpe a ogni cuadrel. A conferme di ce che o stoi disint di tancj agns: che i religjôs, che a somein universâi parcè che a invadin dut il globi, a son provinciâi par costituzion, parcè che a ripetin pardut lis stessis falopis e robis cence gust e cence culture. Ce che no i sucêt mai a di une glesie locâl, che, se ancje limitade come estension, e à la profonditât de storie e de culture e l’humus naturâl di un popul. Chest provincialisim lu vin provât cui francescans in Tiere Sante e lu vin tornât a provâ culì. In pratiche al sparìs Vecjo e Gnûf Testament e ogni riferiment liturgjic o teologjic, par lassâ puest ai mosaics cun don Bosco, che dal 1876 al cjape des mans de borghesie catalane i terens e i progjets de gnove fondazion, o cu la basiliche di Sant Pieri a Rome là che e varès di lâ a parâsi une nâf savoltade des ondis dal anticlericalisim e dal secolarisim. Tes lastradis, che in ogni glesie come che Diu comande a ripuartin senis biblichis o sants che a àn fate la storie de glesie e de umanitât, a son figurâts Piu IX, Leon XIII, Piu XI e Piu XII. Pape Wojtyla nol à ancjemò une lastrade par so cont. Al scuen contentâsi de solite lapide cu la solite frase subit imortalade prin che l’aiar o il timp le puarti vie, fasintle lâ in dismentie. Une robe penose cence fin. Lis dôs basilichis, daûr chel che o ai podût sancirâmi, no àn une fonde popolâr, eclesiastiche, ma a son nassudis par resons ideologjichis e contingjentis. La Sagrada Familia, nassude come templi riparadôr, e voleve rispuindi ae campagne di laicizazion che e veve invadût la Spagne dopo dal 1870, cu la ondade di anticlericalisim e la introduzion dal matrimoni civîl obligatori. Il Tibidabo al è nassût come templi votîf e riparadôr pe decristianizazion de Spagne par colpe des ideis socialistis.
La glesie e podeve parâsi dome strenzintsi al pape e cirint di puartâi vie ai socialiscj la part plui esponude: la zoventût. Di li o ai capît che no si à mai di doprâ la religjon par fâi dispiet a un altri. Diu al va adorât e servît, no doprât. Che se la int, te sô fantasie e ingjenuitât, e cjape un cjôt e a ‘nt fâs un santuari, chel al devente pardabon un santuari. Se invezit i predis, par resons lôr, a metin sù un santuari, chel al devente un cjôt. Sigurementri nol cjaparà pît. Baste viodi il Santuari de Madone Missionarie o di Monte Grisa.
pre Antoni Beline

L’EDITORIÂL / Miôr furlans o citadins dal nuie?

Walter Tomada
I popui a àn une identitât ancje se no le vuelin. Tant che ogni om al nas e che al cres cuntun non, un cognon, un puest di divignince, e un document che lu comprove, cussì ancje i popui a vegnin di un timp lontan e di une tiere dongje, a clamin lis robis intune […] lei di plui +

Apontaments / Tarcint, Vinars 6 di Setembar aes 18, Presentazion dal libri “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami te terace de Biblioteche Comunâl

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L’apontament si tignarà doman, Vinars ai 8 di Mai, aes 18, te terace de Biblioteche Comunâl, vie Divisione Julia a Tarcint. La Aministrazion Comunâl di Tarcint cun la Comision de Pari Oportunitât nus invide ae presentazion dal libri di Erika Adami “Feminis furlanis fuartis” che viodarà la partecipazion di une protagoniste dal libri e de […] lei di plui +

Gnovis / “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami a vicino/lontano e al Salon internazionâl dal libri di Turin

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La Patrie dal Friûl e segnale doi apontaments che le viodin protagoniste cul libri “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami, che e fâs part de golaine “La machine dal timp”. Te suaze dal festival vicino/lontano, rivât ae vincjesime edizion, Erika Adami e moderarà l’incuintri “Feminis. Talents di no strassâ” che al nas des esperiencis contadis […] lei di plui +

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +