Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – Homo Furlanus… e la felicitât?

............

LA FELICITÂT E I FURLANS_ Nus disevin i Antîcs che il sens de vite al sta tal cirî la felicitât. Nus disevin che ducj si lambichin par brincâle. Ma ise cussì ancje pai furlans? Di sigûr i furlans, come ducj i oms, a scombatin par grampânt un fruçon ma, a diference di altris popui, no doprin mai la peraule “felicitât”. Parcè? Isal un câs? O si puedie cjatâ une reson? Che al sedi un indizi di un mût di viodi la vite? Di cheste osservazion a son partîts Alessandro Di Pauli (ricercjadôr, regjist, atôr e scritôr di tescj teatrâi e Tommaso Pecile (inzegnîr, ma sposât ae scriture teatrâl e ae recitazion) par burî fûr une “mini serie” televisive (6 pontadis di 30 minûts ognidune), sul “homo furlanus” e la sô strade viers la felicitât.
LA SERIE TELEVISIVE_ Cuntun grop di altris furlans (ducj sot i 35 agns, la plui part emigrâts fûr Regjon), Di Pauli e Pecile a àn pensât a un prodot vivarôs e riflessîf tal stes timp, che al à cjapât il non di “Felici, ma furlans”. La serie, su regjie di Thomas “Uolli” Marcuzzi e Ernesto Zanotti, insiorade de colone sonore de Orchestrina Tascabile Démodé, «e ven fûr da lis nestris sachetis», a disin i autôrs, ven a stâi realizade soredut cun finanziaments privâts. Metût su Internet il promo al sta spopolant in rêt, merit ancje de sottitulazion par furlan, talian, spagnûl, inglês, francês e triestin, par permeti plui facilmentri la sô “esportazion”. E grant sucès e à vût ancje, di resint, la presentazion “Live” (“dal vîf”) al Friuli DOC.
L’INTENT_ Intun caleidoscopi di atôrs e tematichis si movin sul schermi vecjos rimpinâts ae tradizion, ma cul cûr ingropât, zovins inçussîts dal benstâ che no cognossin la fadie, segretaris ruspiosis e operaris di colôr, sotans e parons, ducj tirâts dongje par contâ il conflit sociâl tra siôrs e puars, la gnove emigrazion, il scuintri gjenerazionâl tra la int dal timp de vuere, chê dal taramot, pronte al sacrifici, e chê di vuê, usade ae plene libertât. L’intent? Fevelâ de “furlanetât moderne” cui mieçs de comicitât, cuntun lengaç fresc che al messede i tons vivarôs dal bar a chei standardizâts de koinè; fâ e disfâ stereotips di un Friûl simpri plui globalizât, che al cjale indenant, cence dismenteâ il passât.
Par savênt di plui su la serie, fracait sul sît www.felicimafurlans.it. e scuvierzêt se pardabon si pues jessi “felici” a dispiet dal sedi furlans o se i furlans a puedin jessi “felici”, magari intun “furlan way”! (I. C.)

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +