Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – Homo Furlanus… e la felicitât?

............

LA FELICITÂT E I FURLANS_ Nus disevin i Antîcs che il sens de vite al sta tal cirî la felicitât. Nus disevin che ducj si lambichin par brincâle. Ma ise cussì ancje pai furlans? Di sigûr i furlans, come ducj i oms, a scombatin par grampânt un fruçon ma, a diference di altris popui, no doprin mai la peraule “felicitât”. Parcè? Isal un câs? O si puedie cjatâ une reson? Che al sedi un indizi di un mût di viodi la vite? Di cheste osservazion a son partîts Alessandro Di Pauli (ricercjadôr, regjist, atôr e scritôr di tescj teatrâi e Tommaso Pecile (inzegnîr, ma sposât ae scriture teatrâl e ae recitazion) par burî fûr une “mini serie” televisive (6 pontadis di 30 minûts ognidune), sul “homo furlanus” e la sô strade viers la felicitât.
LA SERIE TELEVISIVE_ Cuntun grop di altris furlans (ducj sot i 35 agns, la plui part emigrâts fûr Regjon), Di Pauli e Pecile a àn pensât a un prodot vivarôs e riflessîf tal stes timp, che al à cjapât il non di “Felici, ma furlans”. La serie, su regjie di Thomas “Uolli” Marcuzzi e Ernesto Zanotti, insiorade de colone sonore de Orchestrina Tascabile Démodé, «e ven fûr da lis nestris sachetis», a disin i autôrs, ven a stâi realizade soredut cun finanziaments privâts. Metût su Internet il promo al sta spopolant in rêt, merit ancje de sottitulazion par furlan, talian, spagnûl, inglês, francês e triestin, par permeti plui facilmentri la sô “esportazion”. E grant sucès e à vût ancje, di resint, la presentazion “Live” (“dal vîf”) al Friuli DOC.
L’INTENT_ Intun caleidoscopi di atôrs e tematichis si movin sul schermi vecjos rimpinâts ae tradizion, ma cul cûr ingropât, zovins inçussîts dal benstâ che no cognossin la fadie, segretaris ruspiosis e operaris di colôr, sotans e parons, ducj tirâts dongje par contâ il conflit sociâl tra siôrs e puars, la gnove emigrazion, il scuintri gjenerazionâl tra la int dal timp de vuere, chê dal taramot, pronte al sacrifici, e chê di vuê, usade ae plene libertât. L’intent? Fevelâ de “furlanetât moderne” cui mieçs de comicitât, cuntun lengaç fresc che al messede i tons vivarôs dal bar a chei standardizâts de koinè; fâ e disfâ stereotips di un Friûl simpri plui globalizât, che al cjale indenant, cence dismenteâ il passât.
Par savênt di plui su la serie, fracait sul sît www.felicimafurlans.it. e scuvierzêt se pardabon si pues jessi “felici” a dispiet dal sedi furlans o se i furlans a puedin jessi “felici”, magari intun “furlan way”! (I. C.)

A torzeon pal Friûl / “Der Voschank”, il spetacul des mascaris sauranis

Sara Traunero
La tradizion dal “Kheirar” e dal “Rölar” e cjape dentri dut il paîs Mascaris bielis e mascaris brutis, cun musis intaiadis intal len e cu lis liniis plui diferentis, a son lis protagonistis assoludis di une ricorence tant curiose che antighe: al è il Carnevâl di Sauris, intal dialet sauran locâl cognossût ancje tant che “Der Voschank”.L’aspiet […] lei di plui +

A torzeon pal Friûl / La maravee di scuvierzi il Carnevâl rosean

Diego Navarria
Cuatri amîs inmagâts de origjinalitât di lenghe, musiche e bai dal Cjanâl incjantonât jenfri lis Musis e la mont Cjanine In ce aventure che mi soi butât! Dut par lâ daûr di mê madone! Cumò, aes trê dopomisdì, achì in machine o sin in cuatri: jo, Mario Dean, 46 agns, professôr di talian tal Marinelli, […] lei di plui +

Libris simpri bogns / Emilio Nardini, “Par vivi”, Udin, 1921

Laurin Zuan Nardin
“Apene finidis di lei lis poesiis dal cont Ermes, il dotôr Cesare, fra i batimans dal public, al si ritire daùr l’uniche quinte preparade a zampe dal… palc scenic. Ma, pal bessologo, che il devi recità il brâf atôr di san Denel, Giovanin Tombe, ‘e ocòr une scene, e il dotôr Cesare la proviot cussì:…” […] lei di plui +

Interviste / Numb il cjan scjaladôr (e il so paron Thomas)

Dree Venier
Di un probleme ae çate al record in mont: interviste cun Thomas Colussa, che cul so Numb al sta pontant al record di altece lant sul Mont Blanc O vevi za intervistât Thomas Colussa, 40 agns, un pâr di agns indaûr. In chê volte al jere un “furlan a Milan” e al faseve il personal […] lei di plui +