Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – ART-Â. Un Istât di mostris ator pal Friûl

............

Ce fâ vie pal Istât? Parcè no lâ par mostris? Une biele oportunitât par scuvierzi lûcs di incjant o artiscj furlans che a verin sucès ancje fûr dai confins de Patrie. Ve chi cualchi consei.
A Udin, palaç Morpurgo al da acet ae mostre dedicade a Marcello D’Olivo, che e valorize, in particolâr, doi moments significatîfs de sô poetiche architetoniche: il monument al milit no cognossût, tal cûr di Baghdad, che i fo comissionât di Saddam Hussein, e i progjets par Ecotown, citât ecologjiche pensade pal teritori tra Padue, Mestre e Trevîs, e mai realizade dal dut. In esposizion fotografiis, documents, dissens origjinâi.
La mostre MARCELLO D’OLIVO – BAGHDAD E ECOTOWN LIS IMAGJINIS DI UNE CITÂT PUSSIBILE e je vierte fin ai 18 di Otubar di martars a vinars des 3 daspomisdì aes 6 sore sere (la matine dome prenotant); sabide e domenie des 10 e mieze di matine aes 7 sot sere.
Simpri a Udin, li de Galarie di art moderne, in gracie di une selezion di trente pituris, si à la pussibilitât di cognossi la personalitât di une pitore paesiste scuasi discognossude, che e à vivût tra la fin dal Votcent e l’inizi dal Nûfcent: Maria Ippoliti. Nassude a Udin, e fo une des primis feminis a esponi su la sene internazionâl des Bienâls venezianis. E esponè i siei paisaçs, piturâts dal vêr, ancje a Praghe, Torin e Florence. In mostre, ancje oparis di altris pitôrs paisiscj, che a metin dongje un itinerari dedicât al paisagjisim a cjaval di doi secui. La esposizion MARIA IPPOLITI. UNE PIONIERE DAL PAISAGJISIM «EN PLEIN AIR» e je vierte fin ai 31 di Avost dal lunis ae domenie des 10 e mieze di matine aes 7 sore sere.
Se si à chê di fâ une biele gjite fûr des muris, si pues sielzi di lâ a Dieç, un borc di incjant tra lis monts de Cjargne, li che di tancj agns si inmanee ancje une mostre prestigjose, che e cjape dentri la int dal dulintor. Chest an, il teme al è une vore inmagant: APOCRIFS. MEMORIIS E LEIENDIS OLTRI I VANZELIS. Otante oparis mestris – pituris, sculturis, altârs e incisions –, de Ete di Mieç a vuê, a tirin sù il vêl di misteri che al par involuçâ i Vanzelis apocrifs, chei che no jentrarin tal canul des Scrituris Sacris, ma che a lassarin il segn inte tradizion iconografiche e devozionâl cristiane. In esposizion oparis di Bernini, Guercino, Dürer, Tintoretto e tantis altris. La mostre si pues visitâ des 10 di matine aes 7 sore sere, ducj i dîs, fale che il lunis, fin ai 4 di Otubar.
Di là de aghe, a Pordenon, no si pues pierdi la mostre HARRY BERTOIA 1915-1978. O DECIDEI CHE UNE CJADREE NO PODEVE BASTÂ, dedicade a chest furlan origjinari di Sant Laurinç di Voleson e traplantât tai States, che la plui part de int e cognòs pe cjadree Diamond, produsude de aziende americane Knoll: e ve un sucès cussì grant di fuscâ chel che di ancjetant, o plui grant, al fasè Bertoia in cjamps diferents. Par dâ cont de sô poliedricitât creative a son coventadis dôs sedis: il Museu Civic di art e i spazis espositîfs de Provincie. Lis oparis in mostre a dialoghin cun documents, fotografiis, videos ancje par contestualizâ i riferiments che il gjeni di Bertoia al cjapà forme, cence dismenteâ di sclarî il rapuart tra il designer/artist e la aziende Knoll. Lis mostris a son viertis fin ai 20 di Setembar, di martars a vinars des 3 e mieze daspomisdì aes 8 di sere, sabide e domenie des 10 e mieze di matine aes 8 di sere, la joibe des 10 e mieze di matine aes 10 di sere.
Si va insot tal leam tra ART, IMPRESE E TERITORI ancje te mostre omonime inmaneade tal sugjestîf cjistiel di Colorêt di Montalban, te suaze de rassegne «Maravee». Achì si à une selezion di videos di artist, comissionâts di cualchidune des plui prestigjosis aziendis talianis, comprendudis chês furlanis, tant che Moroso e Snaidero. Tal stes lûc, si pues visitâ ancje la mostre RELAZIONS ESTERNIS cun Michele Bazzana, Gaia Carboni, Elena Del Fabbro, Marina Ferretti e Andrea Kwas. Lis esposizions a son viertis fin ai 23 di Avost, dal lunis al miercus des 10 di matine a misdì e mieç e des 2 daspomisdì aes 6 sore sere; dal vinars ae domenie des 3 daspomisdì aes 7 sot sere.
Erika Adami

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +