Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CULTURE – AGRICOLTURE. Mai, mês dai sparcs!

............

Cheste stagjon e je par solit chê dai sparcs: ormai ducj o savìn che il mês di Mai al è il moment miôr par cjapâ sù e mangjâ i sparcs.
Nô chi in Friûl o vin une varietât speciâl di sparcs, chei blancs.
I sparcs dal Friûl, par cuintri rispiet a ducj chei altris che a son verts, a son blancs. Cemût sucedial che i sparcs furlans a son blancs?
Al è avonde facil rispuindi a cheste domande: in Friûl i sparcs a vegnin tirâts sù in maniere particolâr: di fat i contadins – ma no dome lôr, tant al è vêr che a son tantis lis fameis che ju fasin vignî sù intal ort di cjase – a taponin lis plantutis cu la tiere, par fâ in maniere che lis plantis di sparcs no vedin lûs par che no si colorin. Fasint cussì, si rive a fâ deventâ il sparc blanc e a fâi cjapâ un savôr mancul fuart e un tichinin plui delicât di chel vert.
Il sparc al è forsit la verdure plui coltivade inte nestre regjon: i plui grancj produtôrs di sparcs si cjatin inte zone di Tavagnà, Tresesin e inte Basse Furlane.
No bisugne di fat dismenteâsi che inte zone di Tisane e di Fossalon di Grau, si cjatin tantis aziendis che a produsin sparcs, un pôc diferents di chei de zone dal Friûl di Mieç ma che la int di vuê a scomence a cognossi e a preseâ.
La Associazion pe Conservazion dal Sparc Blanc Furlan, e à za scomençât il procediment par protezi la Denominazion di Origjin (la Dop), propit par valorizâ e aumentâ la produzion dai sparcs inte nestre regjon.
Bisugne dî che intai ultins agns la produzion e je un pôc in ribàs: di chê altre bande, si pues dî cence nissun probleme che si è cirût di meti tante plui atenzion ae qualitât des produzions, che e je di sigûr une vore alte, come che al conferme ancje l’assessor regjonâl aes risorsis rurâls, agroalimentârs e forestâls Claudio Violino: «No si pues fâ fente di nuie: il sparc furlan, soredut chel blanc, al à di deventâ il vessilifar des nestris produzions di ort, tant che il Formadi Montasio, la trute, il pressut di Sant Denêl e il vin Furlan. O sperin ducj che al rivi a vê il riconossiment de Dop, parcè che o sin denant di un prodot di altissime cualitât, che al è tipic dal Friûl e che, a reson, o podìn clamâlu “tipicamente friulan”».
Cinzia Collini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +