Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CUINTRISTORIE DAL TARAMOT. Otave pontade. Peraulis e modons

............

La manifestazion dai 26 di Lui e stabilìs che il moviment des tendopolis al è aromai madûr, bon tant di mobilitâ int che di elaborâ strategjiis e programs par so cont, mantignintsi dal dut autonom di partîts e di ogni gjenar di rapresentance istituzionâl.
In Avost, chel che al jere il Coordenament des tendopolis di Glemone al devente un Coordenament dai Paîs taramotâts, slargjantsi a dute la Furlanie scjassade dal Orcolat. Sclaride la sostanziâl autonomie dal moviment, si tache ancje a sanâ la sbregadure cui sindicâts, che si rangjaran a fâsi plasê un rûl subalterni di front ae centralitât dal Coordenament. A part il gjornalut locâl (chel che si clame “venit”) che al continue a ignorâ dal dut lis ativitâts dal Coordenament, chest al è aromai un sogjet politic che di chel no si pues fâ fente di nuie. In Consei regjonâl, il sociâl democratic Lucio Lonza al dîs mont e net, ai 31 di Avost, che lant indenant cussì al nassarà un “partît des tendopolis” in totâl oposizion a ducj i partîts dal arc costituzionâl. E soredut, no si puedin ignorâ lis ocupazions e i volantinaçs dilunc la Tresemane, e il fat che ai politics ur fos simpri plui dificil vignî tes tendopolis a mostrâ la muse.
Chei che a jerin dentri tal Coordenament ti contin che a salvâ la Regjon a son stâts dome i taramots di Setembar. In efiets, dopo de manifestazion dal mês di Lui, a son passâts altris doi mês e il grant probleme de sistemazion invernâl nol è stât frontât. Forsit pardabon la Regjon no viodeve la ore di parâ vie ducj par vê la man plui libare, forsit semplicementri no je rivade adore a fâ lis robis. Il fat al è che, ben prime dai taramots di Setembar, a àn scugnût insediâ di gnûf il comissari straordenari Zamberletti che al veve molade la vore un volte finît il so prin mandât leât ae emergjence di Mai.
Che lis robis no stessin lant ben, e che la int a ’nt ves plens i bregons des cjacaris dai politics, si jere capît ben clâr ai 4 di Setembar, cuant che il Prin Ministri Giulio Andreotti al jere vignût in visite ae zone taramotade. “Che ne sai di noi, Andreotti?” al titolave un volantin dal coordenament dai paîs taramotâts fat pe ocasion, e cheste domande je àn tirade fûr dapardut dulà che si fermave, di Tarcint a di là da la Aghe e dilunc dute la Tresemane. A Glemone al veve di lâ te caserme Goi Pantanali, pe memoreazion dai alpins che li dentri a jerin muarts. Fûr al à cjatade la int invelegnade che i berlave di dut e, pôc dopo il so passaç, e jere rivade la machine dal Arcivescul Battisti. Ancje lui lu spietavin te caserme, ma la int lu ferme e i domande se al vûl lâ dentri cui papavars o restâ alì, cu la int sierade fûr. Lui al smonte e al cjacare cuntun uficiâl di vuardie, proponintsi tant che garant di une delegazion di taramotâts. L’uficiâl al va a cjapâ ordins ma nol torne plui. E alore il Vescul al dîs “e allora non entro nemmeno io”. Finide la celebrazion cui alpins, Andreotti al scjampe pe braide, dopo vê fat taiâ la rêt di cente de caserme, e invezit Battisti al reste difûr cu la int, e al jentre par simpri tal cûr di tancj furlans. Andreotti al va a finî a Osôf e alì no svolin dome porcons e slogans: ancje un modon al svole sul baûl de auto blu. Chest al jere il clime, prin che i taramots a sdrumassin jù dut e a fasessin scjampâ la int aromai cu la schene spacade, cence plui fuarce di fâi cuintri ae disperazion.
A Setembar si sdrume ce che a nol jere lât jù in Mai. Chest al vâl par dut il lavôr fat tai cantîrs de  ANA, cun tante buine volontât e pôc sintiment (viodûts i risultâts), ma al vâl soredut pe capacitât de int di fâsi coragjo e di resisti. Il poç di indulà che a vevin tirade fûr la fuarce par ricjapâsi dopo il taramot dai 6 di Mai, al è aromai vueit di front a un gnove schirie di taramots aes puartis dal Autun. Di chi indenant, il moviment al devente une altre robe: vignint a mancjâ la vite comunitarie, ben planc, in tante int, e tache a passâ la linie dal “ognidun par se”.
E alore, bisugne contâ di une ricostruzion che e à vude la sô Vierte tes tendopolis, tes assembleis, te autogjestion e, come che cualchidun al à dit, te anarchie, ma che dopo si è maduride tal clime dut mudât dal Autun e dal Invier passâts a Lignan, a Grau o cuissà dulà, dopo vê scugnût scjampâ vie e molâ dut. Ma chel biel principi, cul so Istât sfolmenant ancje sot de ploie, al à vût il timp di slontanâ i piês fantasimis (il Belice, la “Grande Udine”) e di segnâ il troi che, ben o mâl, il Friûl al à cjalcjât. ❚
✒ Igor Londero – Autôr di «Pa sopravivence, no pa l’anarchie» Forme di autogestione nel Friuli terremotato: l’esperienza della tendopoli di Godo (Gemona del Friuli)

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +