Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Cui aial pôre de “Cuistion furlane”?

Dree Valcic

✽✽ No ven plui nomenade, sparide dai radars dal dibatiment politic e culturâl. Di “Cuistion furlane” no si ’nt fevele plui. Di cent agns incà e esist chê meridionâl, cjare a Gramsci, e su chê miârs e miârs di students a àn fat tesis di lauree, a son stadis fatis ancjetantis cunvignis, ogjet di ogni premesse e promesse eletorâl. Se o vessis la pazience di cjalâsi i programs di ducj i guviers dal dopovuere incà, o notaressis che e salte fûr, simpri e dapardut, tant che prioritât di invistiments e di atenzion. Cemût che e ven frontade al è un altri pâr di maniis, viodûts i risultâts otignûts e il dispendi des financis publichis, e il condurâ – anzit, il rinfuarçâsi – dal podê mafiôs, dal clientelisim e dal assistenzialisim.
✽✽ Cumò e va ancje di mode la cuistion dai zovins, che ducj si jemplin la bocje e in pratiche no fasin nuie di concret. Par chê feminine, i pas a restin simpri dubis e lis diferencis a stentin a ridusisi. No stin po dopo a fevelâ dal ambient, al prin puest intes agjendis governativis, intant che si tornin a vierzi lis centrâls a cjarbon e che chês atomichis a son daûr dal cjanton.
✽✽ Insume, e je une cuistion vierte par ogni problematiche, a segnâ che in cualchi mût e varà di jessi frontade. Viodisi confermade la criticitât, al sigure no ciert la soluzion dal probleme ma la sô esistence: no je une fantasime, e nancje une invenzion o un teoreme astrat.
✽✽ Fâ sparî duncje la cuistion furlane dal orizont dal dibatiment al puarte ae sô negazion, al volê fâ crodi che no esisti tant che realtât di frontâ.
✽✽ A jerin volûts agns par afermâ che un insiemi di situazions storichis, economichis, sociâls, identitariis a costituivin un “unicum” di dâi une rispueste complessive che e veve bisugne di struments di analisi diviers di chei doprâts fin cumò. Al someave che lâ in cheste direzion al fos deventât patrimoni comun ancje tra chês fuarcis che si jerin mostradis plui malprontis a acetâ cheste vision. Inte stesse çampe e pareve acuiside, almancul tant che intindiment, e intal mont catolic e jere di simpri presinte. Fintremai de diestre nazionaliste, e rivave cualchi vôs di consens.
✽✽ Sì: e esist une “Cuistion furlane”che e spiete almancul dal 1946 di jessi frontade. La stesse formule di Regjon Autonome, cu la definizion disgraciade di Friûl-Vignesie Julie, e jere la prove clare di cheste criticitât.
✽✽ Vuê la politiche e navighe inte fumate des prospetivis, cence strategjiis pal futûr, e afermâ la dibisugne di ricjapâ la “Cuistion furlane” tant che element vitâl di un disvilup pussibil par chestis tieris, al è viodût tant che un intop, tant che un pês fastidiôs di frontâ.
✽✽ Di plui: lu calcolin un pericul pe spartizion dal podê. A àn pôre che la lint identitarie, unic strument bon par cjalâ bande la “Cuistion furlane”, si dimostri tant che il rimandel par fâ saltâ i lôr plans di arogante egjemonie. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +