Il bivac si cjate a 1175 metris di altece, tal mieç dal percors naturalistic dai cjampanii dal Lander, che al partìs di Dimplan, troi CAI n. 408. «La vecje struture e jere stade fate tai agns 80 – al dîs Massimiliano Di Monte, president de Associazion Amîs da Mont – dopo 36 agns a jerin problemis di sigurece e o sin rivâts al pont che o le butavin jù, e la storie e finive li, o o metevin man a sistemâle. O vin scugnût prin di dut sanâ variis robis. La prime struture e jere stade fate sù suntun teren privât, dopo nô come associazion o vin scugnût paiâ condons, ma istès nol è bastât parcè che une part dal teren e jere inmò di proprietât dal mestri Ciglian e dai eredis. Par rivâ a sanâ, 7 agns fa, il Comun nus à dade une man e al è deventât paron dal bivac.»
Ma chest al è stât dome il prin pas! La associazion si è dade di fâ par bati casse a tantis puartis, sburtade soredut dal fat che ogni an e je simpri tante int che e va sù: cirche 800 -1000 personis!
Il Comun di Darte nol veve bêçs. Tal 2014, la associazion e à vude la pussibilitât di presentâ une domande al ‘fonts montagne 2014’ e tal 2015 e à vint il bant e ricevût de provincie 13.000 euros.
Ma no jerin avonde par puartâ indevant il progjet. Si è mot il Comun e al à presentade une domande di contribût ae Comunitât montane e cheste e à finanziade une altre fete di cirche 9.000 euros e «o vin decidût di lâ indevant – al continue Massimiliano – e intant o vin fate domande ae fondazion CRUP.
Par podê vê chest contribût, o vin scugnût fâ un contrat di comodât di ûs tra il comun e la associazion par 20 agns.
Tal Jugn dal 2016, o sin partîts: in trê mês o vin butât jù il vecjo, e tornât a fâlu sù gnûf. Pai lavôrs, o vin sielt aziendis cualificadis locâls. La struture e je stade fate in len de dite ‘Vivere nel legno’ di Sauris, la part dal basament e je stade fate de dite Giovanni e Mirco Peresson di Darte, i sieraments a son stâts fats di Giuseppe Selenati di Sudri, il cuviert a Çurçuvint di Gilan. Tancj di lôr a àn metût in cont dome il pûr cost dal materiâl.»
No si pues dismenteâ ancje il grant lavôr che al è stât fat di plui di 30 volontaris: ognidun al à metût dal so. Ancje midiant dal lôr contribût preziôs la associazion, sparagnant cualchi biel francut, e à podût sabide ai 5 di Novembar screâ il gnûf bivac. Al siere il President «il bivac di vuê al è une struture libare come che e jere prin. Lu vin un pôc ampliât e zirât, che al cjali ben la valade, e la struture e je di 5×5 metris – cirche 25 metris cuadrâts.
A flanc, ancje pal rispiet de fature che a àn fat i vecjos socis, o vin lassât il vieri basament dal prin bivac, fat cu lis pieris puartadis sù su pe schene di chescj vecjos.»
No us reste che lâ a fâ une biele cjaminade di cualchi ore tal bosc par rivâ a viodi cheste gnove struture tal mieç dal vert e de pâs! ❚
✒ Marta Vezzi
Stin dongje ae Patrie
Redazion
La seconde edizion de manifestazion “Stin dongje ae Patrie” e rapresente un moment di incuintri e di solidarietât cul mensîl “La Patrie dal Friûl”, gjornâl scrit fûr par fûr in lenghe furlane fintremai dal lontan 1946. Inte serade, che e sarà presentade dal diretôr Walter Tomada e di Serena Fogolini, si daran la volte musiciscj, […] lei di plui +
Pirulis di musiche e di storie / Un pitôr musicâl di San Denêl tal inovâl de sô muart: Giulio Urbanis (1540 – 1613)
Alessio Screm
Stant che tal articul chi sore o ai scrit di iconografie musicâl, la pirule di storie e di musiche di chest mês si intive a celebrâ un pitôr furlan che al à dât cetant in fat musiche piturade, e di lui si celebrin chest an i cuatricent e dîs agns de sô nassite. Lui al […] lei di plui +
Il cjastelîr plui grant di simpri / Sot des pleis de tiere: ae scuvierte de origjin dal çuc di Udin
Serena Fogolini
Daûr di une liende, di un proverbi o di une conte popolâr si plate simpri une fonde di veretât Al sarà forsit par cheste reson che cualchi mês indaûr, jessude la gnove di studis sientifics che a dimostravin la artificialitât dal çuc di Udin, nissun di noaltris si è maraveât plui di tant. Dal rest, […] lei di plui +
Lenghe / A Cormons si fevele dal furlan te informazion
Dree Valcic
L’impuartance dai mieç di comunicazion par la difusion de lenghis minoritariis. Cun Emanuele Galloni, Guido Germano Pettarin, Andrea Valcic. Al à moderat Wiliam Cisilino. lei di plui +
Musiche / Carniarmonie: trentedôs stagjons di armoniis te mont furlane
Alessio Screm
Il festival che al met in rêt midiant de musiche Cjargne, Valcjanâl e Cjanâl dal Fier A son trentedoi agns che la Cjargne e je protagoniste di armoniis musicâls estivis, graciis al festival de mont Carniarmonie, la prime vere rassegne musicâl che e à pandût une maniere di fâ culture che cumò e je cetant […] lei di plui +
La tiere e la grepie / Lis âfs (ancje chês cjargnelis) a svolin ancjemò sui cjamps dal Friûl
Adriano Del Fabro
Al cres il numar dai apicultôrs e dai bôçs, cundut des tantis dificoltâts che il setôr al à vût, che al à e che al è daûr a frontâ A son stâts agns dificii, tal passât, pes âfs (Apis mellifera) e pai apicultôrs. Prime preocupâts e in difese pai atacs dal acar Varroa; dopo i […] lei di plui +