Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJARGNE. Gnûf bivac dal Lander

............

Il bivac si cjate a 1175 metris di altece, tal mieç dal percors naturalistic dai cjampanii dal Lander, che al partìs di Dimplan, troi CAI n. 408. «La vecje struture e jere stade fate tai agns 80 – al dîs Massimiliano Di Monte, president de Associazion Amîs da Mont – dopo 36 agns a jerin problemis di sigurece e o sin rivâts al pont che o le butavin jù, e la storie e finive li, o o metevin man a sistemâle. O vin scugnût prin di dut sanâ variis robis. La prime struture e jere stade fate sù suntun teren privât, dopo nô come associazion o vin scugnût paiâ condons, ma istès nol è bastât parcè che une part dal teren e jere inmò di proprietât dal mestri Ciglian e dai eredis. Par rivâ a sanâ, 7 agns fa, il Comun nus à dade une man e al è deventât paron dal bivac.»
Ma chest al è stât dome il prin pas! La associazion si è dade di fâ par bati casse a tantis puartis, sburtade soredut dal fat che ogni an e je simpri tante int che e va sù: cirche 800 -1000 personis!
Il Comun di Darte nol veve bêçs. Tal 2014, la associazion e à vude la pussibilitât di presentâ une domande al ‘fonts montagne 2014’ e tal 2015 e à vint il bant e ricevût de provincie 13.000 euros.
Ma no jerin avonde par puartâ indevant il progjet. Si è mot il Comun e al à presentade une domande di contribût ae Comunitât montane e cheste e à finanziade une altre fete di cirche 9.000 euros e «o vin decidût di lâ indevant – al continue Massimiliano – e intant o vin fate domande ae fondazion CRUP.
Par podê vê chest contribût, o vin scugnût fâ un contrat di comodât di ûs tra il comun e la associazion par 20 agns.
Tal Jugn dal 2016, o sin partîts: in trê mês o vin butât jù il vecjo, e tornât a fâlu sù gnûf. Pai lavôrs, o vin sielt aziendis cualificadis locâls. La struture e je stade fate in len de dite ‘Vivere nel legno’ di Sauris, la part dal basament e je stade fate de dite Giovanni e Mirco Peresson di Darte, i sieraments a son stâts fats di Giuseppe Selenati di Sudri, il cuviert a Çurçuvint di Gilan. Tancj di lôr a àn metût in cont dome il pûr cost dal materiâl.»

No si pues dismenteâ ancje il grant lavôr che al è stât fat di plui di 30 volontaris: ognidun al à metût dal so. Ancje midiant dal lôr contribût preziôs la associazion, sparagnant cualchi biel francut, e à podût sabide ai 5 di Novembar screâ il gnûf bivac. Al siere il President «il bivac di vuê al è une struture libare come che e jere prin. Lu vin un pôc ampliât e zirât, che al cjali ben la valade, e la struture e je di 5×5 metris – cirche 25 metris cuadrâts.
A flanc, ancje pal rispiet de fature che a àn fat i vecjos socis, o vin lassât il vieri basament dal prin bivac, fat cu lis pieris puartadis sù su pe schene di chescj vecjos.»

No us reste che lâ a fâ une biele cjaminade di cualchi ore tal bosc par rivâ a viodi cheste gnove struture tal mieç dal vert e de pâs! ❚
✒ Marta Vezzi

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +