Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJAMINANT TE STORIE. In Lui apontaments archeologjics

............

Chest an o vin volût vierzi une gnove rubriche par presentâ dutis chês realtâts archeologjichis dal Friûl che, magari cussì no, a son mancul cognossudis ma no par chest mancul impuartantis. Par fâ chest o vin domandât la colaborazion de Societât Furlane di Archeologjie che dal 1989 si impegne cetant su dut il teritori par valorizâ e promovi il nestri patrimoni culturâl.
Cafè leterari a Aquilee
Daûr de tradizion dal Votcent, cuant che lûc di incuintri e di dibatit culturâl al jere il cafè, il bar pasticerie Mosaico a Aquilee al propon vie pal Istât une schirie di incuintris di varie nature. A partî cun miercus ai 10 di Lui aes 20.30 la serade e varà par teme “Il rît dal tè in Europe”, di cuant che si è afermât a cemût che al à influenzât lis abitudinis auropeanis; a intervegnin Lorenza Bellè e Maurizio Buora.
Ai 17 di Lui, simpri aes 20.30 si fevelarà di “Gotico… ma non troppo”: dibatit sula scuvierte di un document su la presince di un vampîr in Slovenie ma e sarà la ocasion par scuvierzi ancje mîts e liendis de nestre regjion cui intervents di Lorenza Bellè, Anna Degenhardt e Silvia Blason.
Miercus ai 31 di Lui aes 20.30 e sarà la volte dal teme “Il Signore degli anelli: tra filosofia e fantasy”, un classic de leterature presentât sot di une gnove lûs cun Lorenza Bellè.
In fin ai 7 di Avost si dibatarà di “Rosso porpora”, la antighe produzion de purpure tal nestri teritori cun Lorenza Bellè, Silvia Blasone e Annalisa De Franzoni.
Ducj i apontaments a son patrocinâts dal Comun di Aquilee e de Fondazion Aquilee e cu la colaborazion dal MiBAC, Museu Archeologjic Nazionâl di Aquilee e Grup Archeologjic di Aquilee.
Aquilee scuindude: sugjestions, aromis e savôrs di un timp antîc
Ai 18 di Lui, in ocasion de ricorence de capitolazion di Aquilee daspò dal assedi di Atile (viôt sot) la Societât Furlane di Archeologjie e tornarà a fâ nassi la citât antighe fasintnus viodi i siei cjantons taponâts cuntune cjaminade dilunc des viis che a passin dongje dal cimitieri, dulà che une volte al jere il circ massim. Cul jutori dai archeolics de SFA si podarà scuvierzi ce che si cjate sot tiere o ipotizâ ce che inmò al è taponât in spiete di jessi puartât in lûs midiant i sgjâfs, intant che Tullio Svettini al coinvolzarà il public cun leturis sugjestivis su la cuotidianitât antighe.
Dilunc de visite nol mancjarà moment par ricuardâ trê figuris impuartantonis par Aquilee, come Ugo Pellis, Giovanni “Tita” Brusin e Luisa Bertacchi.
Ae fin dal percors il Grup Archeologjic Acuileiês al compagnarà i presints intun viaç botanic mostrant cuale che e jere la flore tal teritori e cemût che si le impleave.
Ae fin dal event al vignarà ufiert un rinfresc.
Programe:
– A lis 17.15 si cjatisi li dal parc des machinis dal cimitieri, par une piçule visite a lis tombis dai personaçs citâts e partence viers des muris bizantinis par une spassizade cun ilustrazion des testemoneancis archeologjichis inmò sepulidis, cun leturis recitadis di Tullio Svettini.
– A lis 18.30 si torne li des muris e apontament cul Grup Archeologjic Acuileiês e l’espert in botaniche par un viaç tra aromis e savôrs de antichitât.
– Dilunc de escursion e je previodude une ativitât didatiche pai fruts.
– A lis 19.30 rinfresc.
L’event al è patrocinât dal Comun di Aquilee in colaborazion cul MiBAC – Museu Archeologjic Nazionâl di Aquilee. ❚
Venusia Dominici e Giovanni Filippo Rosset
_____________________________________________________
***
La liende de cicogne
Tal 452 Atile al tornà in Italie par reclamâ lis sôs gnocis cun Onoria. Il so esercit, fat soredut di trupis gjermanichis, al cjaminà viers Triest ma al fo fermât a Aquilee, citât fortificade di grande impuartance strategjiche, parcè che midiant di chê si podeve controlâ grande part de Italie dal Nord. Atile le sierà in assedi par trê mês ma cence risultât. A chest pont la liende e conte che propit intant che al stave par tirâsi indaûr di une tor des muris si alçà une cicogne che e lassà la citât cul so piçul sù pe schene. Atile, che al jere une vore superstiziôs, al decidè di restâ: subit dopo la part dal mûr dulà che e jere poiade la cicogne e vignì jù e Atile al podè cussì jentrà e cjapâ la citât cul so esercit, che al sdrumà dut cence padin. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +