Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CJAMINANT TE STORIE. Il Progetto Paestum de SFA

............

Chest an o vin volût vierzi une gnove rubriche par presentâ dutis Par fâ chest o vin domandât la colaborazion de Societât Furlane di Archeologjie che dal 1989 si impegne cetant su dut il teritori par valorizâ e promovi il nestri patrimoni culturâl.
Il Progetto Paestum de SFA
Ducj a cognossin la famose Paestum, la antighe citât de Magne Grecie declarade patrimoni mondiâl dal UNESCO e che vuê si cjate in provincie di Salerno, un sît dulà che ogni archeolic al volarès podê lavorâ almancul une volte. Vuê cheste esperience le podin fâ i students des scuelis superiôrs di Udin in gracie di un progjet une vore ambiziôs ma ben fat de SFA, che e à organizât e promovût la iniziative.
Il progjet, partît 10 agns indaûr, al previôt un stage intal museu e intal parc archeologjic di Paestum, ocasion uniche a nivel nazionâl pai students des superiôrs. Seguîts dai esperts volontaris de Societât i fantats a puedin provâ cun man ce che al vûl dî “fâ l’archeolic”, i studis, lis tecnichis, il lavôr, ma ancje la grande passion che cheste materie e puarte cun sè. In gracie di ativitâts didatichis, visitis vuidadis in altris sîts archeologjics de Campanie e dal sgjâf vêr e propri i zovins a jentrin cussì tun mont variegât e inmagant e a madurin une sensibilitât pal patrimoni storic, artistic e archeologjic che e je la uniche forme di salvece pai nestris Bens culturâi.
Chest an a son stâts ben 121 i zovins che a àn podût partecipâ, dividûts in trê grops cuntune permanence di une setemane par grop; lis scuelis di Udin che a àn partecipât a son stadis il Liceu sientific “G.Marinelli”, il Liceu artistic “G. Sello” e l’Istitût tecnic “C. Deganutti”. Ma tai agns a son stâts plui di 700 i zovins students furlans che a àn fat part di chest progjet, che a àn puartât in lûs plui di 3000 metris cuadris de citât antighe e imparât lis tecnichis di sgjâf e di ricercje. Tai agns che a vegnin la Societât Archeologjiche e vûl slargjâ la ufierte formative a divieris altris scuelis che a àn fat domande par partecipâ.
Di cualchi timp al è ancje atîf un sît internet par savênt di plui su la iniziative: www.progettopaestum.org. ❚
✒ Venusia Dominici e Giovanni Filippo Rosset

Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026

Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +

GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.

Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +