Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

CATALOGNE . Viers une lote di sfiniment

............

Dopo des elezions al è avonde tipic che ducj i partîts politics a disin di vê vinçût. Chest fenomen curiôs al è sucedût ancje dopo des elezions catalanis dai 21 di Dicembar.

A disin di vê vinçût i partîts indipendentiscj, che rivant al 47,5% dai vôts, a puedin vê la maiorance dai elets tal Parlament regjonâl.

A disin di vê vinçût i spagnoliscj: C’S, partît demagogjic e arogant, che al è deventât chel plui votât, cun passe il 25%; i socialiscj, che a son cressûts di un 1% bondant (scuasi il 14%); fintremai il Partît Popolâr, responsabil de repression violente dal referendum, ancje se si è smiezât di vôts (cumò al à pôc plui dal 4%), al pues dî che almancul i siei nemîs indipendentiscj a àn pierdût (un 0,3%…).

Ma la realtât e je contrarie: ducj a àn pierdût.

I indipendentiscj no rivin a vê plui dal 50% dai vôts, nancje dopo de indignazion pe violence spagnole: la societât catalane e à plui pôre che sperance te indipendence e un progjet, in efiets mai imbastît, di Republiche Catalane nol è rivât a convinci la plui part dai catalans; la int è à miôr un mâl sigûr, la Spagne franchiste, che no une Catalogne che nissun sa.

I spagnoliscj a volevin par fuarce cjapâ il guvier de regjon (un guvier che a sarès stât catastrofic no dome pe indipendence, ma fin pe esistence de Catalogne), e invezit si son dome robâts i vôts un cun chel altri (in particolâr C’S al à supât il sanc al PP), restant su lis posizions di prime.

Salacor la robe miôr e sarès che ducj a ricognossessin di vê pierdût e che chei interessâts al ben de Catalogne a tornassin a fevelâ di alc che al pues dâ dongje il consens e la partecipazion di une maiorance pardabon largje de popolazion: la autonomie, une autonomie fuarte e sostanziâl, cuntune dotazion economiche come chê dal Paîs Basc.

Dut câs al è dificil che, par interès e par caratar, i politics che si frontin in Catalogne e in Spagne a rivin a un tant.

Si pues previodi une lungje campagne di sfiniment: i indipendentiscj a ciraran di meti in crisi la Spagne evidenziant dutis lis sôs contradizions antidemocratichis e la sô coruzion (grande che mai e cun tancj procès impins…); i spagnoliscj a cjataran dutis lis manieris di inderedâ il guvier catalan. Nissun nol vinçarà, ma al sperarà che chel altri al coli prime…

di Sandri Carrozzo

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +