Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Aziende agricule di Prât di Cjargne “Sot la Napa”

Marta Vezzi

L’ aziende agricule Sot la Napa di Pesariis di Prât e je nassude tal 1995. “In realtât – e conte Eliana Solari – o vevi tacât tant prime cu la coltivazions di flârs (freulis), dopo o ai continuât cuntun pôc di lidric. A un ciert pont, la coltivazion di flârs e jere masse grande (o fasevi 10/15 cuintâi ad an) e cussì o ai ralentât, ancje parcè che intant o ai vût cuatri fruts. O ai però simpri tignût alc, se no altri pal ûs de famee. Tal ’95 o soi partide cu la aziende agricule cu la produzion di prodots biologjics.
◆ Daûr dal prodot biologjic e je une part burocratiche no indiferente. Nô o paìn cui che al à di vignî a controlânus, e dopo o vin ancje di tignî tancj regjistris e di segnâ dut. Il prodot biologjic al è controlât, la burocrazie e je compagne tant pes piçulis realtâts che par chês grandis.
◆ I prins timps, par vendi i prodots o vevi viert un piçul spaç in cjase, dopo o ai tacât a zirâ i marcjâts locâi. I prodots che mi restavin, o ai scomençât a trasformâju: conservis, marmeladis, sirops… e ancje chescj ju ai certificâts biologjics, e ca a son inmò plui controi e coscj.
◆ La plui part dai prodots le vent tal agriturisim che o vin viert tal 2004, e alc o puarti in cualchi spaç e latarie de zone. Cui che al va a mangjâ tal agriturisim al cerce il prodot (i plats dal menù a son cuasi ducj fats cui nestris prodots) cu la pussibilitât di comprâlu. O produsin soredut fasûi: o vin une cuindisine di cualitâts, dutis cualitâts locâls. Cualchi an fa o vin partecipât a un progjet cu la Universitât dal Friûl pal recupar des varietâts di fasûi de nestre zone. Vuê o vin un “cjamp catalic” a disposizion de Universitât, che al covente par moltiplicâ e par mantignî vivis dutis lis varietâts. Dongje di chest prodot, o vin ancje cartufulis, capûs e mei (miluçs): chestis a son lis produzions plui grandis. Dopo o produsin alc di dut ce che nus covente. Di doi agns incà, o vin tacade la produzion di mîl. O vin ancje ducj i trasformâts: o fasìn crauts, marmeladis; o fasìn ancje lis racueltis spontaniis, di fat o sin iscrits al ERSA tant che racueidôrs spontanis. Cui prodots che o cjapìn sù, o fasìn sirop di savût, di tale, o metìn vie il lidric di mont, o fasin marmeladis di clasimis (cerniculis)… dute robe che o doprìn tal agriturisim che o vin viert, come che o ai dit, tal 2004.
◆ O vin recuperât e sistemât une vecje cjase che e jere sierade di tancj agns, e o din tant di mangjâ che di durmî. Simpri achì o vin il nestri pont di vendite dai prodots e la ostarie. Particolaritât: inte ostarie o vin dome prodots furlans. Si bevin dome most di mei, sirops, la bire artesanâl di Sauris, la sgnape che o aromatizìn nô, e no esistin prodots industriâi!”.
◆ La famee Solari e à ancje la fatorie didatiche. Di solit a ven visitade des scuelis che a passin une biele dade o une zornade interie a viodi i animâi, ma ancje a fâ la racuelte des jerbis di prât e, parcè no, il zîr dai orlois.
◆ “La dificoltât principâl che si presente ogni an – e conte Eliana – e je chê dai animâi salvadis che a van a mangjâ i prodots dai nestris cjamps ancje se a son sierâts di spaltadis! Pal rest, no vin fastidis. La robe e ven avonde ben.”
◆ Par savê alc di plui al è il sît https://www.sotlanapa.it/

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +