Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Zornade dai Dirits: une ecezion dome nestre?

............

Tal calendari a ‘nd è diviersis zornadis dedicadis a dirits specifics, pe plui part istituzionalizadis de ONU, ma chê che ju ten ducj adun, ven a dî la Zornade dai Dirits Umans, e cole ai 10 di Dicembar. Par chel che si sa, invezit, no je nissune dì che e celebri ducj i dirits, ma cuntune declinazion locâl. Inte liste ONU, la Zornade internazionâl plui dongje de ZFD e je chê dedicade ae lenghe mari (International Mother Language Day), che si celebre ai 21 di Fevrâr.
LIS NAZIONS CENCE STÂT_ Massime framieç des nazions cence stât, invezit, a son lis fiestis nazionâls a cjapâ sù dispès la ande di zornadis di rivendicazion dai dirits di chê comunitât. Al è il câs dai catalans che a celebrin la lôr fieste nazionâl ai 11 di Setembar (par ricuardâ une sconfite patide intal 1714, ma daspò di une lungje resistence). Baste lei ce che al è scrit suntun sît dedicât propit a cheste zornade: “Ogni 11 di Setembar cetancj catalans e catalanis o lin dilunc a manifestâ pes stradis par domandâ che a sedin ricognossûts i nestris dirits nazionâi e plui autoguvier”.
IN CONCOMITANCE_ Par tantis comunitâts, lis fiestis nazionâls a colin te zornade dal sant protetôr – sant Andree in Scozie (30 di Novembar), sant David in Gales (1 di Març), sant Olaf intes Fær Øer (29 di Jugn), e v.i. – ma no mancjin popui, e no dome tra chei minorizâts, che a ricuardin ats di riviel: baste pensâ ai 14 di Lui dai francês! In ciertis comunitâts a ‘nd è ancje zornadis che a àn une nature plui militante e che si zontin ae fieste nazionâl: al è il câs dal Gudari Eguna (Zornade dal combatent basc) che al cole ai 27 di Setembar e che al ven celebrât massime de çampe indipendentiste basche.
CARLI PUP

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +