Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – Trê peraulis e trê concets di sclarî

............

“Autonomie” e je une des peraulis clâf cuant che si fevele di rivendicazions e di prospetivis in cont di comunitâts teritoriâls, minorancis e nazionalitâts. Une altre che e salte fûr avonde dispès, in gjenerâl, in chest contest, e je “indipendence”.
AUTONOMIE, DAL DOPOVUERE INCÀ_ Tal câs dal Friûl, la prime e je une vore doprade, almancul de fin de Seconde Vuere Mondiâl incà. Cun di fat a son stâts e a son ancjemò in dì di vuê pardabon tantonons di lôr che a fevelin di “autonomie”, ancje se a son diferents sei il so sogjet (autonomie di cui?), sei i siei interlocutôrs (autonomie rispiet a cui?), sei lis sôs resons (autonomie parcè?), sei i siei intindiments (autonomie par fâ ce?) e fintremai in cualchi câs no si capìs nancje se a son e cuâi che a son. Cheste varietât, che e devente ambiguitât o ben confusion, e cres ancjemò se si fevele di “autonomisim”.
A son passâts passe Sessante agns, ma la situazion no somee masse cambiade di cuant che tal 1948 Pier Pasolini  su “Il Mattino del Popolo” dai 28 di Fevrâr al scriveve in cont des tantis visions diferentis di «Friuli autonomo» che a jerin in chê volte. Daûr de etichete dal “autonomisim” si cjatin formis di organizazion e di rapresentazion che a van dal moviment di opinion trasversâl al moviment-partît conservadôr o cualuncuist, dal moviment-partît di çampe o centriçampe al partît di çampe alternative, dal associazionisim confessionâl o laic fintremai aes opinions cence partît, cemût che al è in dì di vuê.
INDIPENDENCE, UN CONCET TABÙ_ Al è dut un altri il discors in cont di “indipendence” e “indipendentisim”, no pai pericui di ambiguitât che a puedin jessi tancj ancje in chest câs, ma par vie che a son peraulis e concets che, al contrari che inaltrò in Europe, chi di nô a son tabù. Al meretarès di fâi un pensament parsore, cun di plui che intal contest politic e economic di cumò, là che, su la fonde de interdipence che e je a nivel european e planetari, propit la “indipendence” e somee jessi la forme plui coerente di  “autonomie”.
IL DIPENDENTISIM_ Ancjemò prime al covente fat un resonament su “dipendence” e “dipendentisim” e duncje su “no dipendence” e “no dipendentisim”. E je une cuistion che cualchi mês indaûr e je stade frontade cun sintiment in Sardegne (http://www.area89.it/post/2011/09/11/Il-Dipendentismo.aspx), che e tocje la culture ancjemò prime de politiche.
Tal lengaç, par esempli, il “dipendentisim” si palese te acuisizion acritiche di espressions tant che “piccola patria” o “Triveneto” e te lôr trasformazion, compagne, in “piçule patrie” o “Trivenit”, par no fevelâ di cemût che si dopre l’adietîf “nazionâl”. Ma al è “dipendentisim” ancje chel di cui che al à pôre de peraule furlane “eclesiastic” dome parcè che e somee masse al talian “ecclesiastico”, dismenteantsi che tal mont al esist inmò alc altri (dal grêc antîc “Ἐκκλησία” al inglês “ecclesiastic”), o che nol acete che un libri par furlan al vedi un titul che al partìs di chel di une cjançon di Ivano Fossati, dome par vie che al è un cjantant talian.
Marco Stolfo

Int di Cjargne / Magjie a Cjarsovalas

Marta Vezzi
Un dai lûcs dai Pagans in Cjargne Cjarsovalas, il paisut dai Pagans, al è sore Val e Rualp, frazions dal Comun di Darte, a 1.350 metris sul nivel dal mâr. “Al è un dai lûcs indulà che o puarti di plui la int – e conte Fides Banelli, mestre in pension che a fâs ancje […] lei di plui +

L’Editoriâl / Cuant vignaraie la “adunade” dai furlans?

Walter Tomada
Tropis vitis aial il Friûl? Al sarès biel se a’ndi ves siet, come i gjats: o cetantis di plui, come i protagoniscj di tancj videozûcs che ur plasin ai nestris fantats. Magari cussì no, dut câs, un popul nol è mai bon di vivi dôs voltis: se i tocje disparî, al sarà par simpri. Se […] lei di plui +

Festival di Poesie Alpine / Autôrs di Ladinie, Grisons e Friûl a confront

Gabriele Zanello
Tal incuintri di Bressanon ancje lis vôs di Gigi Maieron, Nelvia Di Monte, Gianluca Franco, Francesco Indrigo, Luigina Lorenzini e Antonella Sbuelz Tra lis comunitâts furlane, ladine e rumance a esistin relazions identitariis e culturâls une vore antighis, che massime tai agns Setante e Otante a àn vût un moment di gnove sfloridure ancje sul […] lei di plui +