Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

ATUALITÂT – SunsAtor, viaç te musiche furlane di vuê

............

In machine, ator pal Friûl, cuntun amì che al vuide. E tu che tu cjacaris, sentât dongje, dal plui e dal mancul. Cence fastidis. Chest, in struc, ce che al à fat il regjist furlan Massimo Garlatti-Costa par fâ discuvierzi a la int i protagoniscj de musiche furlane.
Graciis ae sô idee, a son stadis realizadis dîs pontadis di une trasmission lade in onde sul canâl regjonâl de Rai, intitulade «SunsAtor». E che cumò il comun di Tavagnà al à pensât ben di ingrumâ intun DVD dopli.
I musiciscj furlans che a àn fat part dal progjet a son dîs: Fabian Riz, Cristina Mauro, Lino Straulino, Silvia Michelotti, i Slowmotion Apocalypse, Tubet, Aldo Rossi, Loris Vescovo, Glauco Venier e i Pantan. Ogni pontade e dure plui o mancul vincj minûts che a cjapin dentri une fevelade dal «intervistadôr V-jay» cul artist, trê videos dal musicist e un di un grup di une minorance europeane.
«O ai pensât di realizâ lis pontadis in machine, par vie che mi pareve la suaze plui juste par fâ cognossi chescj musiciscj – al conte il regjist, Massimo Garlatti-Costa – . Un lûc informâl, dulà che ognidun al è vêr, come che al è, cence pôre de telecjamare o dal presentadôr». E di fat, cussì al è stât. Ancje parcè che chescj artiscj no son masse usâts ai rifletôrs. Tant che Massimo, par metiju propit a lôr bielstâ, al à ancje platât i struments di riprese. Il risultât al è propit chel che al sperave il regjist. «Une tabaiade, come tra amîs».
Gianluigi Patruno, «Er Gegio» par intindisi, al à fat di V-jay, sù e jù pes stradis de regjon. Dîs i artiscj protagoniscj, come che o vin dit. «O vin sielt musiciscj difarents tra di lôr, cun progjets che a van dal rock ae musiche plui cjantautôral – al spieghe Garlatti-Costa – ancje par fâ cognossi un pôc di dut». Cuale ise la pontade che ti à plasût di plui?, i vin domandât. «Al è dificil rispuindi – nus à dit il regjist – parcè che ogni personaç mi à colpît pe sô semplicitât. A son personis di amirâ parcè che fâ musiche cumò, tal 2009, nol è facil e lôr lu fasin cuntune passion grandonone, cence pensâ masse ai bêçs».
Il dopli DVD editât dal comun di Tavagnà (in colaborazion cu la Regjon, la Casse di Sparagn dal F-VJ, l’Ente Friuli nel Mondo e la dite Moroso) si pues cjatâ in dutis lis bibliotechis dai comuns dal ambient furlanofon e, fin che no finiran lis scortis, li dal Sportel pe lenghe furlane dal comun di Tavagnà. Tal DVD, in plui des dîs pontadis di SunsAtor, si cjate ancje il «The best of SunsAtor», che al presente il miôr de serie documentaristiche, dut sottitulât par talian, spagnûl e inglês. E no je finide achì. «O stin lavorant par mandâ fûr ancje il DVD di une altre serie di trasmissions – nus spie Massimo Garlatti-Costa –, vâl a dî chês intituladis «A torzeon te culture furlane»». Simpri ator, simpri in machine, simpri cun personaçs che a àn tant di contâ. E simpri cun Massimo, platât daûr de telecjamare.
Valentina Pagani

L'Editoriâl / Risierve di valôr

Leonardo Giavedoni - Buenos Aires
In ciertis tribûs o tes grandis fameis il cjâf grup al vignive nomenât patriarcje. Di solit e jere la persone plui anziane, une vuide naturâl. invezit, tal mont religjôs, in particolâr tal Orient Cristian, il patriarcje al jere un primât eclesiastic poiât su facoltâts e prerogativis che i davin une posizion di supremazie tes glesiis […] lei di plui +

Salon Internazionâl dal Libri di Turin 2023

Redazion
La Patrie dal Friûl e je presinte pe seconde volte tal Salon Internazionâl dal Libri di Turin cul so mensîl, l’unic in leghe furlane e cu la sô golaine “La machine dal timp” che e vegnarà presentade vuê joibe ai 18 di Mai aes 5 sore sere tal stand istituzionâl de Regjon Friûl – Vignesie […] lei di plui +

COROT. Nus à lassâts Sergio Salvi

Redazion
Domenie ai 23 di Avrîl, a la etât di 90 agns, nus à lassâts Sergio Salvi, un grant amì de lenghe furlane e di dutis lis lenghis minorizadis. «Scrittore, poeta, storico delle lingue minoritarie» lu definìs la Wikipedia taliane, al è stât chel che par prin al à jevât su il vêl su la cuestion […] lei di plui +

Glesie Furlane / Grop amîs di pre Toni. Program dai events pal 2023

1) Vinars ai 21 di Avrîl a lis 20.30, inte Sale Riunions di Vile Zamparo a Basilian, presentazion de gnove edizion dal libri di pre Toni “Fantasticant”.Relatôr: Roberto Iacovissi.In colaborazion cun Glesie Furlane.2) Sabide ai 22 di Avrîl, a lis 3 e mieze dopomisdì, in vie Friuli a Visepente, “5e Cjaminade libare – Pai trois […] lei di plui +